Data publikacji: 27.11.2013
Komisja Europejska przedstawiła dzisiaj pakiet wniosków legislacyjnych mających wzmocnić gwarancje procesowe dla obywateli w postępowaniu karnym. Celem jest zagwarantowanie prawa do sprawiedliwego procesu wszystkim obywatelom, niezależnie od ich miejsca pobytu na terenie Unii.
Przedstawione dziś propozycje mają zapewnić poszanowanie zasady domniemania niewinności i prawa do obecności na rozprawie; przewidują specjalne gwarancje dla dzieci w postępowaniach karnych; mają również zagwarantować podejrzanym i oskarżonym dostęp do tymczasowej pomocy prawnej na wczesnym etapie postępowania, w szczególności w przypadku osób objętych europejskim nakazem aresztowania.
To kolejne ważne wnioski legislacyjne dotyczące praw procesowych, które uzupełniają zbiór trzech dyrektyw uzgodnionych od 2010 r.: dyrektywy w sprawie tłumaczenia pisemnego i ustnego (IP/13/995), o prawie do informacji (IP/12/575) oraz o prawie do kontaktu z adwokatem (IP/13/921). Promują one zasadę równości stron i zapewniają im ochronę w postaci rzetelnego procesu sądowego. Ich przyjęcie przyczyni się do zwiększenia wzajemnego zaufania do systemów sądowniczych poszczególnych państw członkowskich, a w konsekwencji – do sprawniejszego funkcjonowania europejskiej przestrzeni sprawiedliwości.
„Nie wystarczy, by sprawiedliwości stało się zadość – ludzie muszą to jeszcze zobaczyć. Obejmując stanowisko unijnej komisarz ds. sprawiedliwości w 2010 r., obiecałam zmianę kierunku polityki w tej dziedzinie. Przed tą datą Temida trzymała dwa miecze, nie miała jednak wagi. Od tego czasu Komisja podjęła działania mające wprowadzić równowagę do polityki sprawiedliwości dzięki wzmocnieniu praw i wolności naszych obywateli. Komisja Europejska dotrzymała swoich obietnic: wprowadzamy szereg praw procesowych, z których będą mogli korzystać obywatele w całej Unii Europejskiej. Budujemy prawdziwie sprawiedliwą Europę”, powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Viviane Reading, komisarz UE ds. sprawiedliwości. „Dzięki dzisiejszym propozycjom obywatele będą mieli odpowiedni dostęp do pomocy prawnej – w szczególności ci, którzy wymagają szczególnego traktowania, dzieci podejrzane o popełnienie przestępstwa uzyskają specjalne gwarancje, a kluczowa zasada domniemanej niewinności będzie skutecznie stosowana we wszystkich państwach członkowskich. Obywatele mogą oczekiwać, że poziom ochrony w innych państwach UE będzie podobny do tego, jaki gwarantowany jest w ich kraju ojczystym”.
Przyjęty dzisiaj pakiet obejmuje pięć wniosków legislacyjnych. Są to:
Wyżej wymienionym wnioskom legislacyjnym towarzyszą dwa zalecenia Komisji skierowane do państw członkowskich.
Kontekst
Każdego roku w Unii Europejskiej prowadzonych jest ponad 9 milionów postępowań karnych. W dniu 9 marca 2010 r. Komisja Europejska podjęła pierwszy krok, będący częścią całej serii środków, zmierzający do ustanowienia wspólnych standardów unijnych we wszystkich postępowaniach karnych. Komisja zaproponowała przepisy, które zobowiązywałyby państwa UE do zapewnienia podejrzanym pełnego zakresu usług związanych z tłumaczeniem ustnym i pisemnym (IP/10/249, MEMO/10/70). Wniosek w tej sprawie został przyjęty w rekordowym czasie dziewięciu miesięcy przez Parlament Europejski i państwa członkowskie w Radzie (IP/10/1305). Państwa członkowskie UE miały trzy lata na przyjęcie tych przepisów, a nie jak zwykle dwa. Miało to zapewnić władzom czas na wprowadzenie przetłumaczonych informacji (IP/13/995).
Dyrektywa w sprawie prawa do tłumaczenia pisemnego i tłumaczenia ustnego w postępowaniu karnym gwarantuje obywatelom prawo do bycia przesłuchiwanym, uczestniczenia w rozprawach oraz uzyskiwania porady prawnej w języku ojczystym na każdym etapie postępowania karnego, we wszystkich sądach UE.
W 2012 r. przyjęto kolejną dyrektywę, tym razem dotyczącą prawa do informacji w postępowaniu karnym (zob. IP/12/575), a w 2013 r. - dyrektywę o prawie dostępu do adwokata oraz prawie do powiadomienia osoby trzeciej i organów konsularnych w przypadku zatrzymania (IP/13/921). Dzisiejsze propozycje Komisji są kontynuacją harmonogramu działań dotyczących wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych – zgodnie z tym, co przewidziano w programie sztokholmskim.
Bez wspólnych minimalnych standardów gwarantujących rzetelne postępowanie organy sądowe będą niechętnie przekazywały podejrzanych do innego kraju, w którym miałby odbyć się proces. Może to spowodować, że środki stosowane przez UE w celu zwalczania przestępczości, takie jak europejski nakaz aresztowania, nie będą w pełni stosowane.
Załączniki do pobrania znajdują się tutaj.
Szczegółowe informacje