Data publikacji: 08.04.2013

Klimat: Komisja Europejska zachęca przemysł do upowszechniania najlepszych praktyk

W poniedziałek 8 kwietnia 2013 r. przedstawiciele przemysłu i sektora publicznego z 10 państw członkowskich UE zwiedzą duńskie przedsiębiorstwa, w których stosuje się zaawansowane rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną


Wizyta studyjna jest pierwszą z serii imprez organizowanych przez uczestników przewodniej kampanii Komisji w dziedzinie klimatu, zatytułowanej „Świat, jaki lubisz”. Od jej rozpoczęcia w październiku zeszłego roku włączyło się w nią ponad 150 partnerów i wielu sympatyków. W ciągu najbliższych miesięcy zorganizują oni konferencje, targi i inne imprezy, aby dzielić się najlepszymi praktykami i upowszechniać wiedzę na temat tego, jak łączyć intensywne działania na rzecz klimatu z uzyskiwaniem korzyści gospodarczych i poprawą jakości życia.

Wizyta studyjna, która odbywa się pod hasłem „Możesz produkować energooszczędnie”, została zorganizowana przez Duńską Konfederację Przemysłu w ramach kampanii Komisji Europejskiej „Świat, jaki lubisz”. Jej celem jest propagowanie rozwiązań, które gwarantują korzyści ekonomiczne, a zarazem są przyjazne dla klimatu.

W sferze działań na rzecz klimatu prawdziwym wyzwaniem jest nadanie odpowiedniego tempa wdrażaniu już istniejących rozwiązań. Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują na własną rękę rozwiązać problemy, z którymi ktoś już wcześniej sobie poradził. Dlatego tak duże znaczenie ma upowszechnianie dobrych praktyk”, powiedziała Connie Hedegaard, komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, która weźmie udział w części wizyty.

W programie wyjazdu znajdują się wizyty w przedsiębiorstwach z różnych sektorów, od producentów żywności po części dla przemysłu. Dzięki temu uczestnicy przekonają się, że korzyści gospodarcze z efektywności energetycznej można odnieść bez względu na dziedzinę działalności.

W planie jest np. zwiedzanie zakładu produkcyjnego firmy Grundfos. Jest ona wiodącym na rynkach światowych producentem pomp, a jej roczne obroty wynoszą 3 mld euro. Od 2008 r. przedsiębiorstwo wdraża specjalne projekty dotyczące zwiększania efektywności energetycznej, dzięki którym ograniczyło emisje związane z produkcją o ponad 11 proc., co odpowiada ponad 14 tys. ton. W tym samym okresie obroty wzrosły o prawie 20 proc. Firma szacuje, że tylko w Danii dzięki zwiększonej efektywności energetycznej oszczędza 2,5 mln euro na rok.

„Efektywność energetyczna to dla nas dobry interes i kwestia zrównoważonego rozwoju. Oszczędzając energię i zmniejszając emisje CO2, zmniejszamy koszty produkcji. Dzięki temu wzrasta rentowność i konkurencyjność naszej firmy. To naprawdę kwestia zdrowego rozsądku”, stwierdził dyrektor generalny Grundfos, Carsten Bjerg.

Informacje o kampanii „Świat, jaki lubisz:

Od inauguracji w październiku 2012 r. kampanię śledzi ponad 20 tys. użytkowników mediów społecznościowych. Przyłączyło się do niej ponad 150 oficjalnych partnerów, w tym władze publiczne, organizacje pozarządowe, środowiska akademickie i przedsiębiorstwa. Celem kampanii jest upowszechnianie wiedzy o istniejących oszczędnych rozwiązaniach oraz zachęcanie do opracowywania nowych rozwiązań, które mogłyby zbliżyć UE do osiągnięcia celu zakładającego zmniejszenie do 2050 r. emisji gazów cieplarnianych o 80-95 proc.

Fakty dotyczące akcji „Możesz produkować energooszczędnie”:

Uczestniczy w niej 17 organizacji, wśród nich prywatne przedsiębiorstwa, stowarzyszenia branżowe, ośrodki analityczne i organy rządowe.

Reprezentowanych jest 10 państw członkowskich, w tym Niemcy, Francja, Hiszpania, Polska, Bułgaria, Litwa, Szwecja i Finlandia.

Oprócz producenta pomp Grundfos, uczestnicy zwiedzą zakłady producenta żywności Danish Crown oraz firmę Saint-Gobain ISOVER, która opracowuje i produkuje innowacyjne i zrównoważone technologie izolacyjne.

Dodatkowe informacje:

Strona internetowa komisarz Connie Hedegaard:

http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/hedegaard/index_en.htm

Strona internetowa kampanii „Świat, jaki lubisz”: http://world-you-like.europa.eu/pl/

Strona kampanii „Świat, jaki lubisz”na Facebooku:

http://www.facebook.com/EUClimateAction


Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.