Data publikacji: 08.04.2013
W poniedziałek 8 kwietnia 2013 r. przedstawiciele przemysłu i sektora publicznego z 10 państw członkowskich UE zwiedzą duńskie przedsiębiorstwa, w których stosuje się zaawansowane rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną
Wizyta studyjna jest pierwszą z serii imprez organizowanych przez uczestników przewodniej kampanii Komisji w dziedzinie klimatu, zatytułowanej „Świat, jaki lubisz”. Od jej rozpoczęcia w październiku zeszłego roku włączyło się w nią ponad 150 partnerów i wielu sympatyków. W ciągu najbliższych miesięcy zorganizują oni konferencje, targi i inne imprezy, aby dzielić się najlepszymi praktykami i upowszechniać wiedzę na temat tego, jak łączyć intensywne działania na rzecz klimatu z uzyskiwaniem korzyści gospodarczych i poprawą jakości życia.
Wizyta studyjna, która odbywa się pod hasłem „Możesz produkować energooszczędnie”, została zorganizowana przez Duńską Konfederację Przemysłu w ramach kampanii Komisji Europejskiej „Świat, jaki lubisz”. Jej celem jest propagowanie rozwiązań, które gwarantują korzyści ekonomiczne, a zarazem są przyjazne dla klimatu.
„W sferze działań na rzecz klimatu prawdziwym wyzwaniem jest nadanie odpowiedniego tempa wdrażaniu już istniejących rozwiązań. Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują na własną rękę rozwiązać problemy, z którymi ktoś już wcześniej sobie poradził. Dlatego tak duże znaczenie ma upowszechnianie dobrych praktyk”, powiedziała Connie Hedegaard, komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, która weźmie udział w części wizyty.
W programie wyjazdu znajdują się wizyty w przedsiębiorstwach z różnych sektorów, od producentów żywności po części dla przemysłu. Dzięki temu uczestnicy przekonają się, że korzyści gospodarcze z efektywności energetycznej można odnieść bez względu na dziedzinę działalności.
W planie jest np. zwiedzanie zakładu produkcyjnego firmy Grundfos. Jest ona wiodącym na rynkach światowych producentem pomp, a jej roczne obroty wynoszą 3 mld euro. Od 2008 r. przedsiębiorstwo wdraża specjalne projekty dotyczące zwiększania efektywności energetycznej, dzięki którym ograniczyło emisje związane z produkcją o ponad 11 proc., co odpowiada ponad 14 tys. ton. W tym samym okresie obroty wzrosły o prawie 20 proc. Firma szacuje, że tylko w Danii dzięki zwiększonej efektywności energetycznej oszczędza 2,5 mln euro na rok.
„Efektywność energetyczna to dla nas dobry interes i kwestia zrównoważonego rozwoju. Oszczędzając energię i zmniejszając emisje CO2, zmniejszamy koszty produkcji. Dzięki temu wzrasta rentowność i konkurencyjność naszej firmy. To naprawdę kwestia zdrowego rozsądku”, stwierdził dyrektor generalny Grundfos, Carsten Bjerg.
Informacje o kampanii „Świat, jaki lubisz”:
Od inauguracji w październiku 2012 r. kampanię śledzi ponad 20 tys. użytkowników mediów społecznościowych. Przyłączyło się do niej ponad 150 oficjalnych partnerów, w tym władze publiczne, organizacje pozarządowe, środowiska akademickie i przedsiębiorstwa. Celem kampanii jest upowszechnianie wiedzy o istniejących oszczędnych rozwiązaniach oraz zachęcanie do opracowywania nowych rozwiązań, które mogłyby zbliżyć UE do osiągnięcia celu zakładającego zmniejszenie do 2050 r. emisji gazów cieplarnianych o 80-95 proc.
Fakty dotyczące akcji „Możesz produkować energooszczędnie”:
Uczestniczy w niej 17 organizacji, wśród nich prywatne przedsiębiorstwa, stowarzyszenia branżowe, ośrodki analityczne i organy rządowe.
Reprezentowanych jest 10 państw członkowskich, w tym Niemcy, Francja, Hiszpania, Polska, Bułgaria, Litwa, Szwecja i Finlandia.
Oprócz producenta pomp Grundfos, uczestnicy zwiedzą zakłady producenta żywności Danish Crown oraz firmę Saint-Gobain ISOVER, która opracowuje i produkuje innowacyjne i zrównoważone technologie izolacyjne.
Dodatkowe informacje:
Strona internetowa komisarz Connie Hedegaard:
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/hedegaard/index_en.htm
Strona internetowa kampanii „Świat, jaki lubisz”: http://world-you-like.europa.eu/pl/
Strona kampanii „Świat, jaki lubisz”na Facebooku:
http://www.facebook.com/EUClimateAction