Data publikacji: 28.11.2019
Nowe badanie wykazało, że ponad połowa unijnych konsumentów zwraca uwagę na wpływ swoich zakupów na środowisko
Komisja Europejska opublikowała dzisiaj tablicę wyników sytuacji konsumentów za 2019 r. Pokazuje ona, że dysproporcje w sytuacji konsumentów w poszczególnych regionach UE zmniejszają się, konsumenci są bardziej świadomi swojego śladu środowiskowego, a przepisy chroniące konsumentów zwiększają zaufanie do rynku.
Komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci Věra Jourová powiedziała z tej okazji: „Według najnowszych danych ponad 70 proc. unijnych konsumentów ufa, iż sprzedawcy detaliczni przestrzegają praw konsumentów, ale wyniki badania pokazują jednocześnie, że należy utrzymać wysiłki na rzecz poprawy sytuacji konsumentów i zwiększenia ich zaufania. W tym kontekście należy wspomnieć nowy ład dla konsumentów, który wzmocni pozycję konsumentów i właściwych organów. Cieszę się, że konsumenci są coraz bardziej świadomi, jaki ślad środowiskowy pozostawiają ich zakupy. Zbliża się okres świąteczny, zachęcam więc wszystkich konsumentów, aby wybierali godnych zaufania handlowców, znali swoje prawa oraz podejmowali odpowiedzialne decyzje zakupowe".
Główne wnioski:
Kontekst
Tablica wyników sytuacji konsumentów monitoruje krajową sytuację konsumentów w trzech obszarach:
1. świadomość i zaufanie
2. przestrzeganie i egzekwowanie prawa
3. skargi i rozstrzyganie sporów
Analizuje się ponadto postępy w integracji unijnego rynku detalicznego oraz w handlu elektronicznym. Głównym źródłem danych są reprezentatywne badania statystyczne konsumentów i sprzedawców detalicznych w państwach członkowskich UE oraz w Islandii i Norwegii.
Dodatkowe informacje
Więcej informacji na temat tablicy wyników sytuacji konsumentów, tablicy wyników sytuacji konsumentów za 2019 r. i dołączonego do niej zestawienia informacji można znaleźć tutaj