array(4) { ["s"]=> string(9) "wiadomosc" ["s3"]=> string(4) "2457" ["s4"]=> string(7) "oldnews" ["s2"]=> string(20) "ed-poznan-workshops-" }
Data publikacji: 03.12.2013
W części wykładowej, rozmawiano o możliwościach edukacyjnych i rozwoju ścieżki kariery zawodowej studentów oraz o źródłach niezbędnych informacji, porad, wskazówek i rozwiązań dla młodych Europejczyków, w tym inicjatyw „Pierwsza praca z EURESEM” oraz Europass CV.
Studentów zainteresowały kluczowe informacje dotyczące programu dla studentów ERASMUS+ na lata 2014-2020. Podkreślono jakie zaszły zmiany w porównaniu do poprzednich wersji programów skierowanych dla osób chcących wziąć udział w mobilności europejskiej. Zaznaczono kluczowe priorytety programu, wymagania oraz możliwości.
Wysłuchano opinii oraz wrażeń uczestników wymian studenckich, pozytywnych oraz negatywnych stron studiowania za granicą, korzyści wynikających z decyzji o wyjeździe na studia do innego kraju członkowskiego, napotkanych przeciwnościach.
Studenci wskazali zalety międzynarodowej wymiany studenckiej:
· Możliwość poznania innej kultury.
· Nowe doświadczenia.
· Zdobycie umiejętności językowych.
· Możliwość poznania oraz zwiedzenia innych państw.
· Ludzie. Pasja. Emocje. Niezapomniane wrażenia.
Podkreślili także kwestie negatywne:
· Zbyt wygórowane koszty studiowani za granicą w kontekście otrzymywanego dofinansowania ze strony UE oraz niewłaściwy sposób dystrybuowania pieniędzy (opóźnienia w płatnościach, konieczność prefinansowania wydatków, potrzeba wprowadzenia comiesięcznych wypłat stypendium).
· Brak standaryzowanych programów edukacyjnych, trudności w wyrównywaniu różnicy programowej.
· Zbyt skomplikowana biurokracja.
· Brak możliwości uzupełniania dokumentów za pomocą elektronicznego podpisu.
· Brak rozwiniętej komunikacji między uniwersytetem rodzimym, a zagranicznym.
· Problem z dostosowaniem punktacji egzaminacyjnej (ECTS).
· Zbyt mała ilość zajęć w języku angielskim.
· Brak jasnych i konkretnych informacji ze strony uniwersytetu przyjmującego, zmiany zasad i trybu studiowania po przyjeździe do kraju.
· Długotrwała procedura.
· Niedostateczna opieka ze strony mentorów.
· Złe ilościowe dopasowanie miejsc i chętnych.
· Złe dopasowanie poziomu egzaminów językowych przed wyjazdem do faktycznego zapotrzebowania na dany poziom języka na miejscu.
· Niemożność skorzystania z Erasmusa na wszystkich typach studiów (np. medycyna).
Na szczęście, pomimo ww. trudności, konkluzja dyskusji była pozytywna. Mimo wielu przeciwności oraz przeszkód, warto korzystać z wymiany międzynarodowej, chociażby ze względu na możliwości rozwoju, jakie otwierają się po niej przed młodymi ludźmi.