Data publikacji: 11.02.2011

11 luty - Europejski dzień nr 112

288.gifEuropejczycy coraz częściej podróżują w celach służbowych lub turystycznych. Na szczęście już nie trzeba szukać i zapamiętywać numerów alarmowych obowiązujących w każdym państwie unijnym.


Można zadzwonić bezpłatnie pod numer 112 z telefonu stacjonarnego lub komórkowego w celu uzyskania pomocy w sytuacjach awaryjnych.
 
Czym jest numer 112?
112 to jeden ogólnoeuropejski numer alarmowy, dostępny bezpłatnie z każdego miejsca w Unii Europejskiej, który pomoże nam, zawsze bezpłatnie, skontaktować się z wszelkimi służbami ratunkowymi, za pomocą telefonu stacjonarnego, budki telefonicznej lub z telefonu komórkowego.
 
Operatorzy coraz częściej są w stanie odbierać zgłoszenia pod numerem 112 w więcej niż jednym języku, co ma szczególne znaczenie w przypadku osób dzwoniących pod 112 podczas pobytu zagranicą.
 
112 nie zastępuje istniejących krajowych numerów alarmowych. W większości państw działa obok istniejących numerów alarmowych. Niemniej Dania, Finlandia, Niderlandy, Portugalia, Szwecja i ostatnio Rumunia opowiedziały się za wprowadzeniem numeru 112 jako głównego krajowego numeru alarmowego. W innych krajach 112 stanowi jedyny numer alarmowy kontaktujący z określonymi służbami ratowniczymi – na przykład: karetki i straż pożarna w Estonii i Luksemburgu.
 
Europejski numer ratunkowy 112 można wykręcić zatem z telefonów we wszystkich Państwach Członkowskich Unii Europejskiej oraz Państw Europy, a więc z: Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cyprze, Czechach, Danii, Estonii, Wyspach Owczych, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Węgier, Islandii, Irlandii, Włoch, Łotwy, Lichtensteinu, Litwy, Luksemburga, Macedonii, Malty, Monako, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Watykanu, Wielkiej Brytanii.
 
Numer ratunkowy 112 obowiązuje również innych Krajach Świata: Turcji, Rosji (w niektórych regionach, od 2012 na terenie całego kraju) oraz Izraelu, gdzie numer ratunkowy 112 działa jako numer alarmowy z telefonów komórkowych .
 
Obowiązek wdrożenia w Polsce rozwiązań umożliwiających korzystanie z numeru „112” wynika z postanowień artykułu 26 Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).
 
Obowiązek ten nakłada również ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (art. 25 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w urzędach wojewódzkich działają centra powiadamiania ratunkowego, których zadaniem jest przyjmowanie zgłoszeń na numer alarmowy 112 i przekierowywanie ich do właściwej jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego).
 
Połączenia wykonywane na numer alarmowy „112” w Polsce, obecnie odbierane są przez Powiatowe/Miejskie Stanowiska Kierowania Straży Pożarnej (dla telefonii stacjonarnej) oraz w Komendach Powiatowych Policji (dla telefonii mobilnej). Operatorzy 112 dysponują właściwe służby ratownicze na podstawie przekazanych informacji lub jeśli zachodzi taka konieczność mogą przełączyć rozmowę do dyspozytorów poszczególnych służb ratunkowych.
 
W miastach, gdzie już zostały wybudowane lokalne centra powiadamiania ratunkowego połączenia alarmowe z numerem „112” są kierowane tam. Obecnie toczą się prace nad modelem docelowym systemu dobierania połączeń z numeru 112 i innych numerów alarmowych .
 
Historia
Europejski numer alarmowy 112, został wprowadzony w 1991 r. jako jednolity, wspólny dla wszystkich państw członkowskich numer funkcjonujący obok krajowych numerów alarmowych, miał na celu zwiększenie dostępności służb ratunkowych, zwłaszcza dla podróżnych. Od 1998 roku przepisy UE wymagają, aby państwa członkowskie gwarantowały bezpłatne połączenia z numerem 112 ze wszystkich sieci stacjonarnych i komórkowych. Od 2003 r. operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek podawać służbom ratowniczym informacje na temat miejsca, w którym znajduje się osoba dzwoniąca, tak by służby te mogły szybko odnaleźć ofiary wypadku. Państwa członkowskie UE muszą również popularyzować wśród obywateli wiedzę na temat numeru 112.
 
Aby urzeczywistnić wprowadzenie numeru 112, Komisja wszczęła do tej pory 17 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko 15 krajom w związku z niedostępnością numeru 112, brakiem informacji o lokalizacji rozmówcy lub niewłaściwym rozpatrywaniem zgłoszeń. Większość z tych postępowań umorzono po wprowadzeniu środków naprawczych.
 
W czerwcu 2008 r. Komisja uruchomiła stronę internetową poświęconą temu numerowi, na której we wszystkich urzędowych językach UE dostępne są informacje dla obywateli podróżujących po terytorium państw członkowskich.
 
Komisja włączyła następnie do swojej internetowej strony o 112 część poświęconą dzieciom. Celem jest, aby dzieci poznały numer 112 i jego przydatność poprzez zabawę . Viviane Reding była pod wielkim wrażeniem chłopca z Polski, który otrzymał nagrodę Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego za ocalenie życia swojej matki poprzez wykręcenie 112. Krystian Drozdek, trzylatek z Łodzi, w październiku 2007 r. uratował chorą matkę dzwoniąc na numer 112. Jego bohaterski czyn i obywatelska postawa zostały nagrodzone w czerwcu 2008 r. w Brukseli.
 
Ponadto, rozporządzenie w sprawie roamingu, które weszło w życie w lipcu 2009 r., stanowi, że obywatele korzystający z telefonów komórkowych podczas podróży do innego państwa członkowskiego UE, otrzymają SMS z informacją o europejskim numerze alarmowym 112.
 
Europejski dzień nr 112
Wraz z Parlamentem Europejskim i Radą, KE ogłosiła, że 11 lutego to "Europejski dzień numeru 112". Akcja ma służyć rozpowszechnianiu wiedzy o tym numerze i zachęceniu władz krajowych do rozbudowy wielojęzycznej obsługi numeru alarmowego.
 
Zdaniem Viviane Reding, „Europejski dzień numeru 112, który będzie obchodzony co roku we wszystkich krajach UE, przyczyni się do podniesienia świadomości, że jest taki numer alarmowy”.
 
Choć ten numer wprowadzono już prawie dwadzieścia lat temu, wciąż wielu obywateli państw członkowskich nie wie o jego istnieniu. Dzień Numeru Alarmowego pozwala go reklamować i wyjaśniać zasady jego funkcjonowania.
 
Komisja Europejska chciałaby, żeby - obok wspólnej flagi i waluty - numer 112 stał się charakterystycznym symbolem Unii Europejskiej.
Ogłoszone w lutym 2010 wyniki badania Eurobarometru wskazują jasno te obszary, w których wciąż jest wiele do zrobienia:
•          Problemy językowe: 28% dzwoniących na 112 za granicą doświadczyło trudności w porozumieniu się, i to pomimo, że aż 21 państw członkowskich deklaruje, że ich centrale alarmowe 112 przyjmują zgłoszenia w języku angielskim (12 państw deklaruje również używanie niemieckiego, a 11 – francuskiego).
•          Świadomość społeczna numeru 112: Zaledwie 24% ogółu obywateli UE było w stanie spontanicznie stwierdzić, że numer 112 służy wzywaniu służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze Unii.
•          Mimo nieznacznej poprawy (2% więcej niż w lutym 2008 r.) poziom wiedzy o unijnym numerze alarmowym jest bardzo zróżnicowany w poszczególnych krajach – od 3% we Włoszech aż do 58% w Republice Czeskiej.
•          W wielu państwach członkowskich informuje się obywateli i przyjezdnych o numerze 112, na przykład: w Finlandii co roku 11 lutego obchodzi się dzień numeru 112, odwiedzając Bułgarię otrzymuje się powitalną wiadomość SMS informującą o numerze 112, numer 112 widnieje na autostradach i bramkach wjazdowych w Austrii, Grecji i Hiszpanii oraz na stacjach kolejowych i lotniskach – między innymi w Belgii, Republice Czeskiej, Estonii, Irlandii, Grecji i Niderlandach, w Szwecji organizuje się kampanie medialne poprzedzające sezon urlopowy, zaznajamiając wyjeżdżających z numerem alarmowym.
•          W ubiegłym roku przynajmniej 10% wzrost poziomu świadomości numeru 112 zaobserwowano w Bułgarii, Szwecji, Rumunii, na Litwie i w Portugalii.
•          Co czwarty obywatel UE korzystał z numeru alarmowego w ciągu ostatnich pięciu lat. Większość połączeń odbywa się za pomocą telefonu stacjonarnego: 53% połączeń odbywa się z aparatu stacjonarnego, przy czym można zaobserwować wzrost liczby połączeń z telefonów komórkowych (45%, w porównaniu do 42% w 2008 r.).
 
 
Informacje z:
 
http://www.112.gov.pl/portal/112/268/396/Miedzyresortowy_Zespol_ds_numeru_alarmowego_112_oraz_wdrazania_systemu_eCall.html http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/home/index_pl.htm

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.