Data publikacji: 11.02.2015
Od października br. nowe samochody sprzedawane na terenie UE będą obowiązkowo wyposażane w system eCall, który automatycznie wybierze 112 - wspólny europejski numer alarmowy - gdy dojdzie do wypadku.
Jak pokazują badania – większość Europejczyków wciąż nie jest pewna, pod jaki numer zadzwonić, gdy takiej sytuacji dojdzie zagranicą. Co więcej, system alarmowy nie zawsze działa tak jak powinien. 11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru 112.
112: Twoje auto wezwie pomoc
W 2014 r. kraje członkowskie UE nie poczyniły żadnego postępu, aby dokonać dokładnej lokalizacji osób, które wykonują połączenie alarmowe za pomocą obejmującego całą UE numeru alarmowego 112. W wielu krajach UE, upływa kilka minut zanim służby ratunkowe otrzymają taką informację. To główne wnioski raportu opublikowanego przez komisję Europejska z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.
Komisja Europejska wzywa kraje członkowskie do podjęcia odpowiednich działań. KE wsparła również przygotowanie analizy Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych, której celem jest poprawa lokalizacji osób dzwoniących.
Ponadto Komisja wkrótce rozpocznie projekt pilotażowy, który dokona analizy tego, w jaki sposób informacja o lokalizacji osób dzwoniących jest przekazywana ze smartfonów do centrów alarmowych. Chodzi o zmniejszenie czasu reakcji.
Obecnie aplikacje zainstalowane w smartfonach (np. mapy) używają lokalizacji satelitarnej do identyfikacji położenia użytkownika, jednak urządzenia te nie są w stanie wysłać informacji o położeniu do central alarmowych 112. Automatyczne przekazywanie danych lokalizacyjnych przy wykorzystaniu europejskich systemów Galileo i EGNOS, przyśpieszyłoby reakcję i mogłoby pomóc w skuteczniejszym niesieniu pomocy.
Raportu Komisji Europejskiej o 112
Analiza Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych
Pod numer 112 można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Pod tym numerem można uzyskać połączenie z właściwymi służbami ratunkowymi (miejscową policją, strażą pożarną, pogotowiem ratunkowym) w szeregu europejskich języków. Jest on dostępny 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Europejski Dzień Numeru 112 został ustanowiony przez Unię Europejską w 2009 r. Jego celem jest edukowanie Europejczyków o tym jak i gdzie mogą szukać pomocy w razie wypadku.
Co wiemy o 112?
eCall: automatyczny system wzywania pomocy w razie wypadków drogowych obowiązkowy w samochodach od października 2015 r.
System eCall automatycznie wybiera 112 − wspólny europejski numer alarmowy — w razie poważnego wypadku. System powiadamia służby ratownicze o lokalizacji pojazdu, nawet jeśli kierowca jest nieprzytomny lub nie jest w stanie zadzwonić po pomoc. Szacuje się, że rocznie system ten może uratować życie nawet 2500 ludzi (MEMO/13/547).
Na mocy zaproponowanych przez KE przepisów od października 2015 r. wszystkie nowe modele samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych będą wyposażone w system eCall, a w punktach przyjmowania zgłoszeń o wypadkach dostępna będzie infrastruktura niezbędna do właściwej obsługi zgłoszeń eCall, co zapewni kompatybilność, interoperacyjność i ciągłość usługi eCall w całej UE.
Korzyści wynikające z wprowadzenia systemu eCall
Dane otrzymywane przez system eCall umożliwią służbom ratowniczym szybsze udzielanie pomocy kierowcom i pasażerom pojazdów, a co za tym idzie, zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i szybsze zajęcie się rannymi. Szacuje się, że system eCall może skrócić czas reakcji służb ratowniczych o 40 proc. na obszarach miejskich i o 50 proc. na obszarach wiejskich, ratując w ten sposób życie nawet 2500 osób rocznie.
Oprócz zwiększenia bezpieczeństwa drogowego system eCall będzie miał również znaczący wpływ na zmniejszenie zagęszczenia ruchu powodowanego przez wypadki drogowe i ograniczy liczbę wypadków wtórnych, których przyczyną jest brak zabezpieczeń miejsc wypadków. Korzyści odniesie również przemysł, a zwłaszcza liczne przedsiębiorstwa, które będą dostarczać technologie, komponenty i usługi wykorzystywane w ramach systemu eCall, w tym systemy pokładowe, usługi z zakresu bezprzewodowej transmisji danych i systemy punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach. Ponadto oczekuje się, że urządzenia pokładowe zainstalowane w pojazdach na potrzeby systemu eCall można będzie wykorzystać w celu uruchomienia dodatkowych usług o wartości dodanej (np. usług umożliwiających odszukiwanie skradzionych samochodów).
Jak działa system eCall?
System eCall uruchamia się w sposób automatyczny, niezwłocznie po zarejestrowaniu poważnego zderzenia przez czujniki zamontowane w pojeździe. Po jego włączeniu system wybiera europejski numer alarmowy 112, nawiązuje połączenie telefoniczne z odpowiednim punktem przyjmowania zgłoszeń o wypadkach oraz przekazuje służbom ratowniczym informacje dotyczące wypadku, w tym momentu zdarzenia, dokładnej lokalizacji rozbitego pojazdu, a także kierunku podróży (co ma szczególne znaczenie na autostradach oraz w tunelach). Połączenie eCall może być również aktywowane ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku w samochodzie, na przykład przez świadka poważnego wypadku.