Data publikacji: 04.06.2012
Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości sprawy przeciwko pięciu państwom członkowskim – Belgii, Holandii, Polsce, Portugalii i Słowenii – które nadal nie wprowadziły do swojego prawa zmienionych unijnych przepisów telekomunikacyjnych.
Oficjalny termin transpozycji upłynął 25 maja 2011 r. Komisja zaproponowała również, by Trybunał nałożył na każde z tych państw członkowskich karę pieniężną w stawkach dziennych (zob. tabela), która byłaby wypłacana od dnia wydania orzeczenia Trybunału do dnia powiadomienia o pełnej transpozycji przepisów do prawa krajowego. Pozostałe 22 krajów, które wdrożyły przepisy telekomunikacyjne UE, gwarantuje większą konkurencyjność rynku dla konsumentów i przedsiębiorstw oraz daje klientom w UE nowe prawa, takie jak możliwość zmiany operatora telefonii w ciągu jednego dnia z zachowaniem numeru czy prawo do natychmiastowego otrzymania informacji o przechwyceniu danych osobowych drogą elektroniczną (zob. IP/11/622).
Proponuje się następujące kary finansowe:
Państwo członkowskie |
Kara w stawkach dziennych |
Belgia |
70 353,36 euro |
Holandia |
105 688,8 euro |
Polska |
112 190,4 euro |
Portugalia |
22 014,72 euro |
Słowenia |
13 063,68 euro |
Na mocy traktatu lizbońskiego Komisja, kierując przeciw państwu członkowskiemu sprawę o niezgłoszenie krajowych środków transponujących przepisy UE, może zaproponować sankcje finansowe, jakie ma nałożyć Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Sankcje te muszą być odpowiednie do czasu trwania i wagi naruszenia, a także wielkości danego państwa członkowskiego.
Kontekst
Nowe przepisy telekomunikacyjne zapewniają obywatelom i przedsiębiorcom w UE wyższy poziom ochrony konsumenta oraz lepszy wybór – na przykład możliwość zmiany operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z zachowaniem numeru w ciągu jednego dnia roboczego (zob. MEMO/11/319). Przepisy te wymagają również od operatorów właściwej ochrony danych osobowych, a w przypadku ich utraty – niezwłocznego informowania klientów i organów zajmujących się ochroną danych. Zgodnie z przepisami użytkownicy internetu mają prawo do informacji dotyczących przechowywania danych przez strony trzecie oraz korzystania przez nie z danych umieszczonych na urządzeniach użytkownika; przepisy wymagają również doskonalenia narządzi do walki ze spamem (zob. MEMO/11/320). Przepisy zapewniają także spójniejszą i skuteczniejszą regulację rynków telekomunikacyjnych w Europie (zob. MEMO/11/321).
Nowe reguły w dziedzinie telekomunikacji zostały oficjalnie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę pod koniec 2009 r. (MEMO/09/491). Parlament i Rada ustaliły, że przepisy muszą zostać wdrożone do prawa krajowego wszystkich państw członkowskich do 25 maja 2011 r.
Aby móc wdrożyć w pełni nowe przepisy, państwa członkowskie muszą również transponować do prawa krajowego dwie nowe dyrektywy unijne: dyrektywę w sprawie lepszych uregulowań prawnych oraz dyrektywę o prawach obywateli, które zmieniają pięć różnych dyrektyw unijnych (dyrektywę ramową, dyrektywę o dostępie, dyrektywę o zezwoleniach, dyrektywę o usłudze powszechnej oraz dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej).
Komisja podjęła działanie, ponieważ wymienione państwa członkowskie nie zakończyły jeszcze procesu legislacyjnego prowadzącego do transpozycji przedmiotowych przepisów do prawa krajowego. Komisja może odstąpić od spraw(-y), jeżeli zostanie powiadomiona o wprowadzeniu odpowiednich środków.
Przydatne linki
Więcej informacji na temat unijnego postępowania w sprawie naruszenia przepisów można znaleźć w dokumencie MEMO/12/387.
Zestawienie postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z wdrożeniem przepisów telekomunikacyjnych
Strona internetowa poświęcona agendzie cyfrowej