Data publikacji: 16.12.2010
Komisja Europejska zarysowała ambitny program współpracy z organami publicznymi państw członkowskich w celu poszerzenia zakresu oraz podniesienia jakości usług oferowanych przez te organy za pośrednictwem internetu.
W nowym planie działań na rzecz administracji elektronicznej przewidziano na okres kolejnych pięciu lat czterdzieści konkretnych działań, które zapewnią obywatelom oraz przedsiębiorstwom możliwość korzystania z internetowych rozwiązań umożliwiających na przykład rejestrację firmy, złożenie wniosku o świadczenia z zabezpieczenia społecznego lub uzyskanie dostępu do takich świadczeń, zapisanie się na uczelnię lub złożenie oferty przetargowej na dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz administracji publicznych. Upowszechnianie administracji elektronicznej może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Europy oraz umożliwić organom publicznym oferowanie lepszej jakości usług w bardziej ekonomiczny sposób w czasie gdy obowiązują ograniczenia budżetowe. Dlatego też inicjatywa ta stanowi fundamentalny element Europejskiej agendy cyfrowej, której celem jest zwiększenie w okresie do 2015 r. poziomu wykorzystania usług administracji elektronicznej przez obywateli do 50% oraz do 80% przez przedsiębiorstwa (zob. IP/10/581, MEMO/10/199 i MEMO/10/200). W nowym planie działań wykorzystano doświadczenia zdobyte przy realizacji europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej z 2006 r. (zob. IP/06/523).
Wiceprzewodnicząca Komisji Neelie Kroes, odpowiedzialna również za agendę cyfrową, stwierdziła: „Ten plan działań na rzecz administracji elektronicznej pomoże organom publicznym wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne do udostępniania lepszej jakości usług po niższym koszcie, ułatwiając poszczególnym obywatelom i przedsiębiorstwom codzienne funkcjonowanie oraz podnosząc jakość takiego funkcjonowania dzięki lepszemu dostępowi do usług publicznych.”
Szczegółowe cele agendy cyfrowej obejmują:
Celem europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej jest wspieranie przejścia na usługi administracji elektronicznej nowej generacji – otwartych, elastycznych i zintegrowanych na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym. W szczególności plan ten ma na celu doprowadzenie do sytuacji, w której usługi będą funkcjonowały równie dobrze w innych państwach członkowskich UE jak w państwie macierzystym oraz stworzenie warunków umożliwiających użytkownikom aktywne kształtowanie internetowych usług publicznych najlepiej odpowiadających ich potrzebom.
Centralną rolę we wdrożeniu planu działań będą odgrywać władze krajowe, natomiast głównym zadaniem Komisji będzie poprawa warunków rozwoju transgranicznych usług administracji elektronicznej m.in. poprzez ustalenie warunków wstępnych, takich jak zapewnienie interoperacyjności oraz umożliwienie funkcjonowania podpisów elektronicznych i identyfikacji elektronicznej.
Działania realizowane w ramach wspomnianego planu dzielą się na cztery kategorie:
Konkretne przykłady działań, które zostaną podjęte w ramach wspomnianego planu działań, to m.in.:
Plan działań stanowi rozwinięcie udanych, realizowanych na dużą skalę projektów pilotażowych w zakresie usług transgranicznych, finansowanych ze środków unijnych, w tym w szczególności realizowanych obecnie unijnych projektów STORK, PEPPOL, SPOCS i epSOS (zob. MEMO/10/680), i ma na celu zapewnienie obywatelom oraz przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do internetowych usług w całej UE.
Kontekst
Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej stanowi odpowiedź Komisji na wezwanie państw członkowskich do stworzenia w UE wspólnej polityki w zakresie administracji elektronicznej, które zamieszczono w deklaracji ministerialnej z Malmö w sprawie administracji elektronicznej z 2009 r. (IP/09/1738).
Więcej informacji:
MEMO/10/681
Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015
Komunikat prasowy na temat deklaracji ministerialnej z Malmö w sprawie administracji elektronicznej
Konferencja na temat administracji elektronicznej "Lift Off Towards Open Government"
Europejski plan działania na rzecz administracji elektronicznej na lata 2006-2010
Europejska agenda cyfrowa
STORK – system uznawania tożsamości elektronicznej w kontekście transgranicznym (ang. Secure Identity Across Borders Linked)
PEPPOL – paneuropejski system publicznych zamówień online (ang. Pan-European Public Procurement Online)
SPOCS uproszczone formalności elektronicznej obsługi transgranicznej (ang. Simple Procedures Online for Cross-border Services)
epSOS inteligentne otwarte usługi dla europejskich pacjentów (ang. Smart Open Services for European Patients)