Data publikacji: 28.10.2009

Antynikotynowa kampania Komisji Europejskiej "HELP dla życia bez tytoniu"

Rusza ostatni etap kampanii finansowanej przez Komisję Europejską "HELP dla życia bez tytoniu". Jej celem jest nakłonienie Europejczyków palących papierosy do zerwania z nałogiem oraz chronienie przed biernym paleniem. W 2010 r. kampania antynikotynowa Komisji Europejskiej będzie skierowana przede wszystkim do młodych ludzi, zaś jej twarzami będą HELPERSI – trójka bohaterów 12 filmów animowanych.


W ostatnich latach z inicjatywy Komisji Europejskiej przeprowadzono kilka kampanii antynikotynowych. Nagłaśniane ostatnio ograniczanie palenia w miejscach publicznych służy jednak przede wszystkim ochronie osób niepalących, a w niewielkim stopniu przekłada się ona na zmniejszenie liczby osób na co dzień sięgających po papierosy.

Kampania KE "HELP dla życia bez tytoniu" trwa od 2005 roku. Pierwszy etap pod hasłem "Palenie to absurd" (2005-2008) miał przekonywać, że palenie jest nie tylko zagrożeniem dla zdrowia, ale także wyszło z mody. W ciągu czterech lat przesłanie "Możliwa jest pomoc w rzuceniu palenia, odparciu presji otoczenia by nie zacząć palić, pomoc by nie cierpieć z powodu biernego palenia" dotarło do 152 mln Europejczyków.

Trwający od tego roku drugi etap o nazwie "Jak jest Twoja wskazówka" (2009-2010), na którą będą składać reklamy telewizyjne, bannery reklamowe, nowa strona WWW oraz imprezy terenowe, ma podpowiadać, jak zerwać z nałogiem, jak reagować w sytuacji, gdy jest się narażonym na bierne palenie oraz jak odmawiać i nie zaczynać palić. Dzięki możliwościom, jakie dają współczesne media, młodzi ludzie nie tylko dowiadują się jak rezygnować z palenia, ale również mogą dzielić się swoimi radami w tym zakresie.

Przewodnikami po świecie, w którym nikotyna jest niemile widziana, będą HELPERSI – animowane postaci, w którymi już teraz można zapoznać się na stronie internetowej
www.help-eu.com. Chuck, Skinny i Loona, w towarzystwie dziwoląga Tapasa w każdym z dwunastu półtoraminutowych odcinków poznają młodego Europejczyka, który potrzebuje pomocy: chce rzucić palenie, nie chce zaczynać albo cierpi z powodu biernego palenia.

- By zwrócić uwagę młodych ludzi, podpowiedzi animowanych bohaterów będą niekiedy absurdalne, niecodzienne i niespotykane nigdzie indziej – ocenia Katarzyna Rąkowska, koordynator kampanii HELP na terenie Polski. Filmiki będzie można obejrzeć w internecie.

Kampania "Jaka jest Twoja wskazówka" ma być widoczna także w ponad stu kanałach telewizyjnych we wszystkich krajach członkowskich EU. Jej elementem są również imprezy plenerowe - w czasie wakacji w całej Europie odbyło się ich ponad 600. W Polsce ambasadorem letniej kampanii HELP Summer Tour była piosenkarka Natalia Lesz.

Jak pokazują badania, Polska jest krajem, gdzie palenie jest szczególnie rozpowszechnione wśród młodzieży. Problemy Polaków z tytoniem zaczynają się wyjątkowo wcześnie – po papierosy sięgają niekiedy nawet 10-letnie dzieci. Wedle najnowszych danych, ponad 23 proc. młodych ludzi w wieku 13-15 lat oraz 32 proc. Polaków w wieku 20-29 lat pali papierosy.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.