Data publikacji: 15.07.2016
Osoby, które rzeczywiście wymagają ochrony międzynarodowej, szybko ją otrzymają, zaś te, które nie mają do tego prawa, będą niezwłocznie odsyłane – mówi pierwszy wiceprzewodniczący KE Frans Timmermans prezentując założenia reformy europejskiego systemu azylowego.
Komisja Europejska przedstawiła wnioski ustawodawcze, który teraz trafią do Parlamentu Europejskiego i Rady. Zakładają one m.in.. uproszczenie procedur, ale także rygorystyczne zwalczanie nadużyć.
Komisja Europejska przedstawiła wnioski ustawodawcze, dzięki którym zakończy reformę wspólnego europejskiego systemu azylowego mającą zagwarantować, że polityka migracyjna będzie prowadzona w sposób skuteczny, sprawiedliwy i humanitarny, zarówno w normalnych warunkach, jak i w okresach wysokiej presji migracyjnej.
Zdobyte doświadczenia wskazują, że zapewnienie skuteczniejszego i spójnego systemu azylowego wymaga wspólnych i zharmonizowanych przepisów na szczeblu UE. Komisja proponuje utworzenie wspólnej unijnej procedury dotyczącej ochrony międzynarodowej, zapewnienie jednolitych norm ochrony i praw udzielanych osobom korzystającym z ochrony międzynarodowej oraz dalszą harmonizację warunków przyjmowania w UE. Przedstawione wnioski ustawodawcze uproszczą i skrócą procedurę azylową oraz proces podejmowania decyzji, będą również zniechęcać do wtórnego przemieszczania się osoby ubiegające się o azyl i zwiększą perspektywy integracji tych, które są uprawnione do ochrony międzynarodowej.
Pierwszy wiceprzewodniczący Frans Timmermans powiedział: - UE potrzebuje systemu azylowego, który będzie skuteczny i zapewni odpowiednią ochronę, systemu opartego na wspólnych zasadach, solidarności i sprawiedliwym podziale odpowiedzialności. Dzięki zaproponowanym zmianom osoby, które rzeczywiście wymagają ochrony międzynarodowej, szybko ją otrzymają, zaś te, które nie mają prawa do uzyskania takiej ochrony w UE, będą niezwłocznie odsyłane. Po przedłożeniu dzisiejszych wniosków przez Komisję Parlament Europejski i Rada dysponują wszystkimi elementami reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego.
Komisarz ds. migracji, spraw wewnętrznych i obywatelstwa Dimitris Avramopoulos oznajmił: - Nasza propozycja dopełnia wszechstronną reformę unijnego wspólnego systemu azylowego. Przewidziane zmiany umożliwią stworzenie prawdziwej wspólnej procedury azylowej oraz zagwarantują, że osoby ubiegające się o azyl będą traktowane tak samo i w odpowiedni sposób, niezależnie od tego, w jakim państwie członkowskim złożą wniosek o ochronę. Jednocześnie jasno określamy obowiązki takich osób, aby zapobiec ich wtórnemu przemieszczaniu się oraz próbom nadużywania systemu. Naszym celem jest stworzenie wspólnego systemu, który jest szybki, skuteczny i opiera się na zharmonizowanych zasadach i wzajemnym zaufaniu między państwami członkowskimi.
Przedstawione wnioski ustawodawcze stanowią kontynuację pierwszego pakietu wniosków przyjętego przez Komisję 4 maja, mającego na celu zreformowanie wspólnego europejskiego systemu azylowego, jak określono w Europejskim programie w zakresie migracji oraz w komunikacie Komisji z 6 kwietnia 2016 r. Mają zapewnić stworzenie rzetelnego, spójnego i zintegrowanego europejskiego systemu azylowego w oparciu o wspólne zharmonizowane przepisy, w pełni zgodne z normami ochrony międzynarodowej przyjętymi w ramach konwencji genewskiej oraz z instrumentami dotyczącymi praw podstawowych.
Sprawiedliwa i skuteczna wspólna unijna procedura
Komisja proponuje zastąpienie dyrektywy w sprawie procedur azylowych rozporządzeniem ustanawiającym wspólne unijne w pełni zharmonizowane procedury ochrony międzynarodowej w celu zmniejszenia różnic we wskaźnikach przyznawania azylu przez poszczególne państwa członkowskie, zapobiegania wtórnemu przemieszczaniu się migrantów oraz zapewnienia wspólnych skutecznych gwarancji proceduralnych osobom ubiegającym się o azyl. Wniosek ma na celu:
uproszczenie, wyjaśnienie i skrócenie procedur udzielania azylu: cała procedura zostanie skrócona i uproszczona, a decyzje powinny być podejmowane w terminie sześciu miesięcy. Krótsze terminy (od jednego do dwóch miesięcy) zostały wprowadzone szczególnie w przypadku nieuzasadnionych lub niedopuszczalnych wniosków lub w przypadkach, w których zastosowanie ma tryb przyspieszony. Wprowadzono również terminy na składanie odwołań (od jednego tygodnia do jednego miesiąca) i oraz na podjęcie decyzji na etapie pierwszego odwołania (od dwóch do sześciu miesięcy);
zapewnienie wspólnych gwarancji dla osób ubiegających się o azyl: osoby ubiegające się o azyl będą miały zagwarantowane prawo do indywidualnej rozmowy (przesłuchania) oraz bezpłatnej pomocy i reprezentacji prawnej już w trakcie postępowania administracyjnego. Przewidziano wzmocnione gwarancje dla azylantów o szczególnych potrzebach oraz dla nieletnich pozbawionych opieki, którym należy przydzielić kuratora w ciągu pięciu dni od złożenia wniosku;
wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów w celu zwalczania nadużyć: wprowadzono nowe obowiązki w zakresie współpracy z organami, przewidziano również surowe konsekwencje w przypadku niespełnienia tych obowiązków. Obowiązkowe staną się też sankcje za nadużywanie systemu, brak współpracy i wtórne przemieszczanie się. Sankcje te przewidują odrzucenie wniosku, który traktuje się jako wycofany w sposób dorozumiany lub całkowicie nieuzasadniony, lub zastosowanie procedury przyspieszonej. Obecnie sankcje takie mają charakter fakultatywny;
zharmonizowanie przepisów dotyczących bezpiecznych krajów: Komisja wyjaśnia koncepcję bezpiecznego kraju i wprowadza obowiązek jej stosowania. Proponuje również, by w ciągu pięciu lat od wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia krajowe wykazy bezpiecznych krajów pochodzenia i bezpiecznych krajów trzecich zostały zastąpione przez wykazy ogólnounijne.
Zharmonizowanie norm w zakresie ochrony i praw
Niezależnie od tego, w jakim państwie członkowskim składają wniosek, osoby ubiegające się o azyl powinny uzyskiwać wszędzie taki sam rodzaj ochrony, tak długo, jak jej potrzebują. W celu harmonizacji norm ochrony w UE oraz zapobiegania wtórnemu przemieszczaniu się migrantów oraz turystyce azylowej Komisja proponuje, aby obowiązującą dyrektywę w sprawie kwalifikowania zastąpić nowym rozporządzeniem.
Przedstawiony wniosek zapewni:
wyrównany poziom wskaźników przyznawania azylu oraz większą spójność przyznawanych form ochrony: zharmonizowane zostaną: rodzaj ochrony oraz okres ważności zezwoleń na pobyt udzielanych osobom korzystającym z ochrony międzynarodowej. Państwa członkowskie będą zobowiązane do uwzględnienia wytycznych wydawanych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu w odniesieniu do sytuacji w kraju pochodzenia osoby ubiegającej się o azyl oraz oceny, czy istnieje możliwość uzyskania ochrony wewnętrznej, przy pełnym poszanowaniu zasady niewydalania (zasady non-refoulement);
bardziej rygorystyczne zasady dotyczące sankcji w związku z wtórnym przemieszczaniem: aby móc ubiegać się o status rezydenta długoterminowego, osoby objęte ochroną międzynarodową muszą odczekać pięć lat. Według nowych przepisów wspomniany okres oczekiwania będzie wznawiany za każdym razem, gdy dana osoba zostanie znaleziona w państwie członkowskim, na terenie którego nie ma prawa przebywać lub mieszkać;
ochronę gwarantowaną tylko tak długo, jak jest to konieczne: wprowadzony zostanie obowiązkowy przegląd statusu osób korzystających z ochrony. Pozwoli to uwzględnić np. zmiany sytuacji w krajach pochodzenia, które mogą mieć wpływ na to, czy dana osoba nadal potrzebuje ochrony;
większe zachęty integracyjne: doprecyzowane zostaną prawa i obowiązki osób korzystających z ochrony międzynarodowej w odniesieniu do zabezpieczenia społecznego i pomocy społecznej. Dostęp do określonych rodzajów pomocy społecznej może zostać uzależniony od uczestnictwa w działaniach służących integracji.
Zapewnienie godnych i ujednoliconych warunków przyjmowania w całej UE
Komisja proponuje również reformę dyrektywy w sprawie warunków przyjmowania w celu zapewnienia osobom ubiegającym się o azyl godnych warunków przyjmowania w całej UE. Zharmonizowanie norm w tym zakresie pomoże zapobiegać wtórnemu przemieszczaniu się takich osób. Reforma obejmuje:
zapewnienie stosowania przez państwa członkowskie norm i wskaźników dotyczących warunków przyjmowania opracowanych przez Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu. Państwa członkowskie miałaby również obowiązek sporządzania i ciągłego aktualizowania planów awaryjnych w celu zapewnienia dostatecznych i adekwatnych zdolności przyjmowania, również w sytuacjach nadmiernej presji migracyjnej;
dopilnowanie, by osoby ubiegające się o azyl pozostawały dostępne, oraz przeciwdziałanie ucieczkom dzięki zezwoleniu państwom członkowskim na przypisanie takim osobom miejsca pobytu oraz nałożenie na nie obowiązku stawiania się przed właściwymi organami. W przypadkach, gdy osoba ubiegająca się o azyl nie stosuje się do wymogu nakazującego przebywanie w określonym miejscu oraz gdzie istnieje ryzyko ucieczki, państwa członkowskie mogą skorzystać z możliwości zatrzymania takiej osoby.
doprecyzowanie, że odpowiednie warunki przyjmowania zapewnia jedynie odpowiedzialne państwo członkowskie oraz ustanowienie bardziej przejrzystych zasad dotyczących możliwości ograniczenia poziomu materialnych warunków przyjmowania oraz możliwości zastępowania świadczeń pieniężnych świadczeniami rzeczowymi w ramach materialnych warunków przyjmowania.
wcześniejsze przyznanie dostępu do rynku pracy, najpóźniej sześć miesięcy po złożeniu wniosku o udzielenie azylu, a tym samym ograniczenie zależności takich osób, pod warunkiem, że jest to w pełnej z zgodności z normami obowiązującymi na rynku pracy;
wspólne wzmocnione gwarancje dla azylantów o szczególnych potrzebach i nieletnich pozbawionych opieki, którym należy przydzielić kuratora w ciągu pięciu dni od złożenia wniosku.
Kontekst
Po objęciu obowiązków przewodniczącego Komisji Jean-Claude Juncker powierzył komisarzowi odpowiedzialnemu za kwestie migracji – Dimitrisowi Avramopoulosowi – zadanie wypracowania wspólnie z innymi komisarzami nowej polityki migracyjnej będącej jednym z 10 priorytetów Komisji Junckera wymienionych w wytycznych politycznych . Koordynacją tej współpracy zajmuje się pierwszy wiceprzewodniczący Frans Timmermans.
W dniu 13 maja 2015 r. Komisja Europejska zaproponowała w Europejskim programie w zakresie migracji zakrojoną na szeroką skalę strategię, której celem jest sprostanie najpilniejszym wyzwaniom trwającego obecnie kryzysu, a także wyposażenie UE w narzędzia do lepszego zarządzania migracją w perspektywie średnio- i długoterminowej w dziedzinie nielegalnej migracji, granic, azylu i legalnej migracji. W ubiegłym roku w ramach tego programu przedstawiono trzy pakiety wdrożeniowe: 27 maja , 9 września i 15 grudnia 2015 r.
W dniu 6 kwietnia 2016 r. Komisja Europejska opublikowała komunikat, który rozpoczął reformę obecnego wspólnego europejskiego systemu azylowego zapowiedzianą przez przewodniczącego Junckera w jego wytycznych politycznych oraz określoną w Europejskim programie w zakresie migracji.
W dniu 4 maja 2016 r. Komisja przedstawiła pierwszy pakiet reform. Pakiet zawierał wnioski w sprawie ustanowienia zrównoważonego i sprawiedliwego systemu dublińskiego, wzmocnienia systemu EURODAC oraz utworzenia prawdziwej europejskiej agencji ds. azylu.
W komunikacie z 6 kwietnia ustanowiono też cel ograniczenia nielegalnych przepływów migracyjnych, m.in. przez stworzenie bezpiecznych i legalnych dróg migracji do UE dla osób wymagających ochrony. W tym celu Komisja przedstawiła dziś również wniosek dotyczący ram UE w zakresie przesiedleń.
Dodatkowe informacje
Pytania i odpowiedzi – Reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego
ZESTAWIENIE INFORMACJI na temat procedur azylowych: reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego
ZESTAWIENIE INFORMACJI na temat kwalifikowania: reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego
ZESTAWIENIE INFORMACJI na temat warunków przyjmowania: reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego
ZESTAWIENIE INFORMACJI na temat wspólnego europejskiego systemu azylowego
Komunikat prasowy dotyczący propozycji Komisji, by połączyć działania przesiedleńcze w perspektywie długoterminowej
Często zadawane pytania – Ustanowienie ram UE w zakresie przesiedleń
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia wspólnej procedury w Unii oraz uchylającego dyrektywę 2013/13/UE
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako osób korzystających z ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony udzielanej ochrony oraz zmieniającego dyrektywę Rady 2003/109/WE z dnia 25 listopada 2003 r. dotyczącą statusu obywateli państw trzecich będących rezydentami długoterminowymi
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia norm dotyczących przyjmowania osób ubiegających się o ochronę międzynarodową (wersja przekształcona).
Komunikat prasowy: W kierunku zrównoważonego i sprawiedliwego wspólnego europejskiego systemu azylowego
Pytania i odpowiedzi: Reforma wspólnego europejskiego systemu azylowego (4 maja)
ZESTAWIENIE INFORMACJI na temat reformy systemu dublińskiego