Data publikacji: 08.08.2014
Planując letnie wakacje, wielu Europejczyków decyduje się na rejs wycieczkowy lub korzysta z promu, aby dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Bardzo ważnym aspektem żeglugi pasażerskiej jest bezpieczeństwo.
Dzięki badaniom finansowanym przez UE ewakuacja dużych statków pasażerskich może być w przyszłości jeszcze łatwiejsza i bezpieczniejsza. Naukowcy prowadzący finansowane przez UE badania przyczynią się również do projektowania stabilniejszych statków wycieczkowych i promów.
Celem zakrojonego na trzy lata projektu LYNCEUS, który kończy się na początku 2015 r., jest pokazanie, w jaki sposób bezprzewodowe technologie cechujące się niewielkim poborem energii mogą pomagać w lokalizowaniu i śledzeniu osób na pokładzie statków, dostarczając zasadnicze informacje w przypadku ewakuacji, a także usprawnić poszukiwania człowieka za burtą oraz akcję ratowniczą. Ma to na celu radykalną zmianę obecnej praktyki zarządzania kryzysowego i ewakuacji statku.
„Opracowaliśmy innowacyjne bezprzewodowe identyfikatory, które mogą być wbudowane w kamizelki ratunkowe, tak aby można było bez trudu ustalić miejsca przebywania osób na statku" – powiedział dr Anastasis Kounoudes, dyrektor ds. technicznych i dyrektor generalny firmy SignalGeneriX, jednego z partnerów projektu. „Zapewni to oficerom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo precyzyjną wiedzę na temat miejsca przebywania każdego pasażera i członka załogi podczas ewakuacji". Technologię tę można też zastosować do monitorowania zdrowia pacjentów, wyposażając ich w specjalne bransoletki, lub wspomóc za jej pośrednictwem rodziców w śledzeniu miejsca pobytu dzieci na dużych statkach wycieczkowych, przystosowanych do przewozu wielu tysięcy pasażerów i członków załogi. Naukowcy opracowali też w ramach projektu urządzenia radarowe zdolne do dokładnego lokalizowania pasażerów, którzy wypadli za burtę.
W ramach zakończonego w 2012 r. projektu GOALDS opracowano nowe projekty dużych statków wycieczkowych, których celem jest zwiększenie ich bezpieczeństwa w przypadku zderzenia lub wejścia na mieliznę. Dzięki przeprojektowaniu szanse przetrwania przez statki wejścia na mieliznę lub kolizji wzrosłyby nawet o 20 proc. Wyniki te zostały przedłożone Międzynarodowej Organizacji Morskiej w celu poprawy norm bezpieczeństwa i obliczeń współczynników bezpieczeństwa dla statków wycieczkowych. Projekt GOALDS jest częścią badań finansowanych przez UE w celu poprawy bezpieczeństwa na morzu.
Máire Geoghegan-Quinn, komisarz do spraw badań, innowacji i nauki, powiedziała: „Projekty te są dobrym przykładem podejścia do spraw, które mogą poprawić nasze życie, a w tym konkretnym przypadku potencjalnie nawet je ratować. W dalszym ciągu będziemy inwestować w tego typu badania i innowacje w ramach nowego unijnego programu „Horyzont 2020".