Data publikacji: 01.07.2014

Coraz lepsze warunki rynkowe dla konsumentów

Opublikowana dzisiaj dziesiąta tablica wyników dla rynków konsumenckich pokazuje lepsze wyniki na wszystkich rynkach konsumenckich. Poprawa ta jest szczególnie widoczna na rynkach towarów, natomiast rynek usług nadal pozostawia wiele do życzenia.


Konsument powinien być panem a nie sługą rynku. – powiedział komisarz ds. polityki konsumenckiej Neven Mimica – Opublikowana dzisiaj tablica wyników dla rynków konsumenckich wykazuje, że warunki rynkowe są, ogólnie rzecz biorąc, coraz lepsze dla konsumentów. Pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w obszarze usług i energii. Obecnie intensywnie współpracuję z moimi kolegami w Komisji w celu rozwiązania tych problemów albo poprzez dyrektywę w sprawie rachunków płatniczych albo pakiet „Łączność na całym kontynencie" czy też ułatwienie zmiany dostawców usług.

Tablica wyników dla rynków konsumenckich 2014:

Dzięki tablicy wyników dla rynków konsumenckich monitoruje się wyniki 52 rynków konsumenckich: od samochodów używanych do zakwaterowania wakacyjnego. Rynki są oceniane przez konsumentów w ogólnounijnym badaniu Oprócz danych uzyskanych na podstawie badania w tablicy wyników analizuje się rozrzut cen w różnych krajach UE, skargi zebrane przez krajowe organy odpowiedzialne za rozpatrywanie skarg oraz dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa. według 4 kategorii: porównywalność ofert, zaufanie wobec przedsiębiorstw, problemy i skargi oraz zadowolenie z przedsiębiorstw. Najważniejsze wnioski są następujące:

  • Coraz lepsze wyniki rynkowe: Ogólna ocena funkcjonowania rynku Indeks funkcjonowania rynków (MPI) obejmuje skalę od 0 do 100. poprawiła się nieznacznie w latach 2012-2013 w odniesieniu do wszystkich rynków i wszystkich krajów. Świadczy to o kontynuacji tendencji zaobserwowanej w 2010 r., aczkolwiek istnieją pewne różnice między rynkami i krajami.
  • Rynki towarów funkcjonują znacznie lepiej niż rynki usług, chociaż różnica ta powoli się zmniejsza. W porównaniu z 2012 r. niektóre z najgorzej funkcjonujących rynków, takie jak rynek paliw samochodowych i przewozów kolejowych, odnotowały największy wzrost.
  • Usługi bankowe pozostają najbardziej problematycznym sektorem. Rynki produktów inwestycyjnych i kredytów hipotecznych znalazły się na dole listy rankingowej, znacznie poniżej średniej dla sektora usług. Zasadniczym elementem unijnej polityki konsumenckiej jest zapewnienie, że usługi finansowe działają na korzyść konsumentów w obecnej sytuacji gospodarczej.
  • Rynki telekomunikacyjne znalazły się znacznie poniżej średniej w zakresie zaufania, wyboru dostawców i ogólnej satysfakcji klientów. Ponadto ze wszystkich klastrów na rynku odnotowały one najwięcej przypadków problemów i rozpatrywania skarg. Natomiast wyniki rynków telekomunikacyjnych w zakresie porównywalności i łatwości zmiany dostawcy są powyżej średniej, a wyniki w zakresie zmiany dostawcy są najwyższe ze wszystkich klastrów na rynku. We wrześniu 2013 r. Komisja przyjęła pakiet „Łączność na całym kontynencie"mający na celu wyeliminowanie opłat za usługi w roamingu do roku 2016 oraz ułatwienie dokonywania przez konsumentów wyboru dostawców usług telekomunikacyjnych.
  • Usługi użyteczności publicznej, w szczególności energii elektrycznej i gazu, również są według konsumentów poniżej średniej. Pomimo odnotowanej w ostatnim czasie poprawy rynki usług użyteczności publicznej w dalszym ciągu plasują się nisko w rankingu w zakresie porównywalności ofert, wyboru i łatwości zmiany dostawcy oraz rzeczywistej skali tych zmian. Komisja współpracuje z najważniejszymi zainteresowanymi stronami w celu zwiększenia przejrzystości ofert i rachunków w zakresie energii, zapewnienia klientom dostępu do swoich danych na temat zużycia oraz ułatwienia zmiany dostawców.
  • Rynki samochodów używanych oraz paliw samochodowych nadal charakteryzują słabe wyniki z ocenami znacznie poniżej średniej. Właśnie zakończyło się dogłębne unijne badanie rynku paliw samochodowych.

Kluczowe wnioski z badania dotyczącego paliw samochodowych:

Wyniki badania potwierdzają, że ceny paliw często ulegają zmianie, w niektórych krajach nawet kilka razy dziennie. Ma to podstawowe znaczenie na rynku, na którym decyzje konsumentów w zakresie dokonywanych zakupów oscylują głównie wokół cen. W związku z tym w celu zwiększenia przejrzystości cen w kilku państwach członkowskich strony internetowe porównujące ceny mają stać się narzędziem organów regulacyjnych. Badanie kieruje uwagę w szczególności na sytuację w Austrii, gdzie wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż detaliczną paliw muszą powiadamiać konsumentów o zmianach cen i prawo dopuszcza tylko jedną podwyżkę cen dziennie. Wprowadzenie rozporządzenia w sprawie kalkulacji cen zapewniło poprawę przejrzystości cen dla konsumentów oraz doprowadziło do obniżek cen do 2,5 proc. dla oleju napędowego i 3,6 proc. dla benzyny.

Kolejne kroki

  • Na podstawie wniosków płynących z tablicy wyników służby Komisji przeprowadzą dwa dogłębne badania rynku: badanie rynku dotyczące sprzedaży detalicznej energii elektrycznej i badanie behawioralne mające zachęcić konsumentów do czytania i rozumienia warunków umów. Badanie dotyczące sprzedaży detalicznej energii elektrycznej obejmie porównanie z wynikami wcześniejszego badania (2010) na rynku i ocenę wpływu wdrożenia przepisów trzeciego pakietu energetycznego. W ramach drugiego badania przeprowadzona zostanie analiza (poprzez testy behawioralne) różnych warunków, które mogłyby zwiększyć gotowość konsumentów do czytania oraz zdolność rozumienia warunków umów.

Dodatkowe informacje:

Tablica wyników dla rynków konsumenckich

Strona internetowa Komisarza Mimica

Komisarz Mimica w serwisie Twitter: @MimicaEU

Polityka konsumencka w serwisie Twitter: @eu_consumer


Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.