Data publikacji: 12.01.2015

Czas zawodowców - odbudowa szkolnictwa zawodowego w kraju

Rok szkolny 2014/2015 Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło Rokiem Szkoły Zawodowców.


Minister Joanna Kluzik-Rostkowska oświadczyła, że należy dopasować kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy.

 

W Wielkopolsce realizowany jest projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”, który odpowiada na ten apel i promuje szkolnictwo zawodowe w regionie.

O projekcie

 

Projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” to projekt systemowy realizowany w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 9.2). Liderem w projekcie jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Partnerem Politechnika Poznańska. Czas realizacji projektu przewidziano na okres od 1 lipca 2012 r. do 30 września 2015 r.

Projekt stanowi rozwinięcie realizowanego w ostatnich latach przedsięwzięcia pod nazwą „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”, którego istotą było opracowanie innowacyjnego systemu zbierania i monitorowania informacji o kompetencjach oraz umiejętnościach zawodowych w kontekście rynku pracy.

Cele projektu

 

Cel projektu to podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego poprzez takie działania jak:

  1. organizacja praktyk i staży dla uczniów u wielkopolskich pracodawców,
  2. utworzenie na potrzeby realizacji praktyk zawodowych dwóch laboratoriów na terenie województwa wielkopolskiego wraz z opracowaniem nowatorskich programów praktyk,
  3. stworzenie, rozwój i upowszechnienie Wielkopolskiego systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego – Systemu Zawodowcy,
  4. opracowanie innowacyjnych programów kształcenia modułowego w sześciu zawodach na poziomie technika i wdrożenie ich w 35 szkołach,
  5. przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć w oparciu o wypracowane programy kształcenia,
  6. realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów w oparciu o opracowane programy kształcenia,
  7. wyposażenie szkół w dodatkowe narzędzia i materiały dydaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem ICT.
  8. wdrożenie w 35 szkołach systemu kształcenia e-learningowego.

W całym przedsięwzięciu miało brać udział przynajmniej 50 szkół (obecnie jest ich już 71), w tym w 35 zostało wprowadzone kształcenie modułowe. Praktykami zawodowymi zostanie objętych 9 280 uczniów i uczennic wielkopolskich techników, z tego 2 980 odbędzie praktykę zawodową u pracodawców i 6 300 w laboratoriach praktyk zawodowych. Kształcenie modułowe obejmie przynajmniej 1 750 osób. Łącznie projektem zostanie objętych blisko 10 tysięcy osób.

 

Zaplanowane w projekcie działania doprowadzą do wdrożenia formy nauczania zapewniającej wyższą skuteczność kształcenia i jednocześnie spowodują zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych wielkopolskich szkół względem szkół w innych regionach europejskich. Aktualne badania i analizy dotyczące kształcenia zawodowego w Wielkopolsce wskazują duże zapotrzebowanie rynku pracy na takie zawody jak: technik logistyk, technik mechatronik, technik organizacji reklamy, technik ekonomista, technik informatyk i technik handlowiec. W celu dokonania właściwego wyboru szkół prowadzących ww. kierunki kształcenia, organizatorom projektu zależy na podjęciu rozmów z przedstawicielami wszystkich powiatów regionu oraz na wspólnym poszukiwaniu rozwiązań i pomysłów na nową szkołę zawodową.

 

Źródło: http://www.twojaeuropa.pl/4831/czas-zawodowcow-odbudowa-szkolnictwa-zawodowego-w-kraju

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.