Data publikacji: 29.09.2014

Dobry start w świat edukacji - koncepcje przedszkola w Europie

Przedszkole to czas pierwszych przyjaźni, beztroskich zabaw, ale i poznawania świata poprzez naukę. W Europie przedszkola najczęściej są opcją, nie obowiązkiem, ale zasady, programy i cele bywają bardzo różne.


Szwedzki luz
Szwedzkie przedszkola (Förskola) są płatne. Opłaty są różnicowane na podstawie dochodów, ale czesne nie jest wysokie i rzadko przekracza kilka procent miesięcznego dochodu rodziny. Rozbudowany system socjalny powoduje, że opłata za drugie dziecko wynosi połowę stawki, trzecie i kolejne przyjmowane są za darmo. Nauczaniu przedszkolnemu podlegają dzieci już od około pierwszego roku życia. Mają prawo do nauki w pełnym wymiarze godzin (min. 4 godziny dziennie), ale tylko wówczas, gdy oboje rodzice dziecka są zatrudnieni lub się uczą. W przeciwnym razie, dziecko jest uprawnione do spędzenia w placówce maksymalnie 15 godzin tygodniowo. Grupy są kameralne, najwyżej kilkunastoosobowe, zróżnicowane wiekowo. Szwedzkie dzieci uczą się nie tylko alfabetu, majsterkowania, muzyki i języków obcych – są przygotowywane także do radzenia sobie ze złożonymi sytuacjami życiowymi, a poziom ich abstrakcyjności jest dostosowany do możliwości percepcyjnych malucha w wieku przedszkolnym. Ze względu na duży odsetek emigrantów w kraju, kładzie się nacisk na akceptację dla innych kultur, światopoglądów i promowanie demokratycznych wartości. Nauczyciel nie uczy podopiecznych w ścisłym znaczeniu tego słowa, raczej koordynuje ich proces poznawania świata.
 
Niemiecki porządek
W Niemczech nie istnieje obowiązek przedszkolny, dlatego edukacja na tym szczeblu jest płatna, w wysokości ok. 200 euro miesięcznie. Rodzice gorzej sytuowani mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat lub ich zmniejszenie. Większość placówek – ponad 70% – utrzymywana jest przez Kościoły, organizacje dobroczynne i osoby prywatne, a tylko 30% podlega władzom samorządowym. Przedszkola (Kindergarten) są tu bardzo popularne – w Turyngii uczęszcza do nich 96% trzylatków, w skali kraju – 89% wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym. W wielu regionach zapotrzebowanie na miejsca w przedszkolu przekracza możliwości najpopularniejszych i najlepszych placówek, dlatego część rodziców zgłasza się do rekrutacji z kilkuletnim wyprzedzeniem, zapisując na listach oczekujących nawet noworodki. Mogą do nich uczęszczać także dzieci emigrantów. Wszelkie formalności związane z przyjęciem do przedszkola załatwia się w tzw. Jugendamt - wydziałach ds. dzieci i młodzieży. Podopieczni placówek to dzieci w wieku 3 – 6 lat. Dla młodszych (8 tygodni – 3 lata) istnieje możliwość zapisania do żłobka. Większość przedszkoli świadczy swoje usługi w godzinach porannych. Jeżeli oboje rodzice dziecka pracują, opieka może być rozszerzona na popołudnie, do ośmiu - dziewięciu godzin (oczywiście za odpowiednio wyższą opłatą). Dzieci uczęszczają do przedszkola od poniedziałku do piątku, niektóre placówki oferują dodatkowe specjalne godziny opieki dla dzieci pracowników zmianowych i weekendowych. W niektórych miastach istnieją także przedszkola dla dzieci poniżej trzeciego roku życia. Wiele placówek przyjęło system grupowania dzieci z pominięciem kryterium wieku, dzięki czemu trzylatki swobodnie integrują się z sześciolatkami.
 
System socjalnych ułatwień we Francji
Edukacja przedszkolna we Francji (L"école maternelle) cieszy się wielką popularnością: obejmuje wszystkie dzieci w wieku 3-6 lat i duży odsetek dzieci młodszych (2-latków). Statystyki są wysokie głównie ze względu na brak opłat ponoszonych przez rodziców. Płatne są jedynie prywatne placówki, ale do nich uczęszcza zaledwie 10% dzieci. Francuskie przedszkolaki podzielone są na grupy w zależności od wieku – 2-latki (toute petite section), 3-latki (petite section), 4-latki (moyenne section) i 5-latki (grande section). Na wsiach częściej można spotkać grupy mieszane wiekowo. Typowe przedszkole we Francji pracuje przez 26 godzin w tygodniu. Przedszkola funkcjonują w tych samych godzinach co szkoły: od 8.30 do 12.00 i od 14.00 do 16.30. Są zamknięte w środy, ale pracują przez pół soboty. We francuskim przedszkolu dzieci nie siedzą wprawdzie w ławkach, ale organizacja zajęć przypomina raczej typową szkołę. Sale są wyposażone w tablice, a czasu na swobodną i samodzielną zabawę pozostaje niewiele. Dzieci zazwyczaj są kierowane i instruowane przez nauczyciela, który animuje ich czas i kontroluje wykonywanie poleceń.
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.