Data publikacji: 02.02.2011
Jeszcze do 15 lutego br. w ramach Programu Jean Monnet można składać wnioski o dotacje na projekty, których celem jest uruchomienia studiów w zakresie integracji europejskiej.
Oferta skierowana jest zarówno do uczelni wyższych na terenie Unii Europejskiej jak i uniwersytetów na innych kontynentach. Program Jean Monnet działa w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej "Uczenie się przez całe życie".
Szczegółowe i operacyjne cele programu Jean Monnet
Cele szczegółowe programu Jean Monnet, określone w art. 35 ust. 1 decyzji ustanawiającej program, są następujące:
· stymulowanie nauczania, badań i debat w dziedzinie studiów nad integracją europejską;
· wspieranie istnienia odpowiedniego kręgu instytucji i stowarzyszeń zajmujących się kwestiami integracji europejskiej oraz kształcenia i szkolenia w perspektywie europejskiej.
Cele operacyjne programu Jean Monnet, określone w art. 35 ust. 2 decyzji ustanawiającej program:
· stymulowanie procesów doskonalenia w nauczaniu, badaniach i debatach w zakresie studiów nad integracją europejską w szkołach wyższych na terenie Wspólnoty i poza jej granicami;
· rozszerzanie wiedzy i świadomości w zakresie kwestii integracji europejskiej wśród specjalistów akademickich oraz obywateli europejskich;
· wspieranie kluczowych instytucji europejskich zajmujących się kwestiami integracji europejskiej;
· wspieranie aktywności renomowanych instytucji i stowarzyszeń europejskich działających na rzecz kształcenia i szkolenia.
Działalność w zakresie nauczania, badań i debat programu Jean Monnet
1. Projekty dotyczące kształcenia (moduły Jeana Monneta, katedry Jeana Monneta oraz katedry Jeana Monneta ad personam)
To działanie w ramach programu Jean Monnet ma na celu stymulację nauczania, badań i debat w dziedzinie studiów nad integracją europejską na poziomie instytucji szkolnictwa wyższego (w Unii Europejskiej i poza jej granicami). Celem jest tu zwiększanie wiedzy i świadomości na temat zagadnień integracji europejskiej wśród kadry akademickiej, studentów i obywateli na całym świecie.
Priorytetowo traktowane będą projekty, które:
· są otwarte dla studentów z innych instytucji szkolnictwa wyższego (np. mieszczących się w tym samym mieście lub regionie) oraz dla studentów, którzy nie mają automatycznie kontaktu z przedmiotami z zakresu integracji europejskiej (np. studentów kierunków ścisłych, inżynieryjnych, medycznych, pedagogicznych, artystycznych lub językowych itp.);
· mają wkład w proces uczenia się przez całe życie (w tym kształcenie dorosłych) i są otwarte na uczestnictwo grup społeczeństwa obywatelskiego (takich jak nauczyciele szkół podstawowych i średnich, dziennikarze, członkowie organizacji zawodowych itp.).
2. Inne projekty naukowe i badawcze (centra doskonalenia Jeana Monneta, działalność informacyjna i badawcza oraz wielostronne grupy badawcze)
Priorytetowo traktowane będą projekty, które:
· obejmują działania akademickie wykorzystujące wielodyscyplinarne pomoce naukowe;
· wykazują otwartość wobec społeczeństwa obywatelskiego;
· obejmują naukowców w trakcie studiów doktoranckich lub mających mniej niż pięć lat doświadczenia pracy po uzyskaniu tytułu doktora;
· polegają na przygotowywaniu wspólnych działań transnarodowych i tworzeniu więzi strukturalnych z instytucjami akademickimi w innych państwach mających na celu opracowanie wyników badań, których nie można uzyskać poprzez działalność badawczą na poziomie krajowym (ten priorytet stosuje się jedynie do projektów związanych z działalnością informacyjną i badawczą oraz do wielostronnych grup badawczych).
PRIORYTETY STRATEGICZNE: http://ec.europa.eu/education/llp/doc/call11/prior_pl.pdf