Data publikacji: 01.04.2016
Europejskie drogi są coraz bezpieczniejsze – ginie na nich coraz mniej osób. Z najnowszych danych KE wynika, że w Polsce spadek śmiertelnych wypadków w ciągu ostatnich pięciu lat sięgnął 25 proc.
- Jeżeli Europa ma osiągnąć swój cel, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych do 2020 r., wiele pozostaje do zrobienia – przypomina jednocześnie komisarz Violeta Bulc.
Statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego z 2015 r., opublikowane przez Komisję Europejską, potwierdzają, że europejskie drogi wciąż pozostają najbezpieczniejsze na świecie. W 2015 r. 26 tys. osób straciło życie na drogach UE, czyli o 5,5 tys. mniej niż pięć lat wcześniej. Nie odnotowano jednak poprawy na poziomie UE w stosunku do 2014 r. Poprawę widać natomiast na polskich drogach – w ciągu roku liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce zmniejszyła się o 8 proc., z 84 (na milion mieszkańców) w 2014 r. do 77 w 2015 r. W okresie 2010 – 2015 spadek wyniósł 25 proc. - ze 102 do 77 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.
Komisja szacuje ponadto, że na unijnych drogach 135 tys. osób odniosło poważne obrażenia (dane z 2014 r.). Koszty społeczne - rehabilitacja, opieka zdrowotna, szkody materialne itp. - rannych i ofiar śmiertelnych na drogach szacuje się na co najmniej 100 mld euro.
Komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc, stwierdziła: - Każda śmierć lub poważne obrażenie to o jedną ofiarę za dużo. W ciągu ostatnich dziesięcioleci osiągnęliśmy już imponujące wyniki w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, jednak obecna stagnacja jest alarmująca. Jeżeli Europa ma osiągnąć swój cel, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2020 r., wiele pozostaje jeszcze do zrobienia. Zachęcam państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków w egzekwowaniu prawa i prowadzeniu kampanii informacyjnych. Ma to może swój koszt, lecz jest on nieznaczny w porównaniu z 100 mld euro kosztów społecznych związanych z wypadkami śmiertelnymi i obrażeniami. Komisja będzie ze swej strony nadal działać w tym zakresie, szczególnie tam, gdzie jej działania przynoszą wyraźną europejską wartość dodaną. Technologia i innowacja mają coraz większy wpływ na przyszłość bezpieczeństwa drogowego. Zautomatyzowane i inteligentne pojazdy mogą na przykład w znacznym stopniu przyczyniać się do zapobiegania wypadkom w perspektywie średnio- i długoterminowej. Dokładamy wszelkich starań, aby wprowadzić w tym zakresie odpowiednie ramy prawne.
Średni współczynnik śmiertelności UE w 2015 r. wynosił 51,5 ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych na 1 mln mieszkańców i nie zmienił się przez ostatnie dwa lata. Do tego spowolnienia (które następuje po znacznym spadku wynoszącym 8 proc. w latach 2012 i 2013) przyczyniło się kilka czynników takich jak większa liczba wypadków z udziałem niechronionych i zmotoryzowanych użytkowników dróg w miastach. Użytkownicy szczególnie zagrożeni (piesi, rowerzyści itp.) stanowią również duży procent 135 tys. osób, które według szacunków Komisji odniosły obrażenia[1].
Komisja po raz pierwszy publikuje takie dane, jako że państwa członkowskie UE zaczęły dopiero niedawno przekazywać porównywalne i wiarygodne informacje dotyczące poważnych obrażeń odnoszonych w wypadkach drogowych. Jest to pierwszy krok w kierunku wypracowania na poziomie Unii podejścia w tej kwestii.
Ze statystyk dla poszczególnych krajów (zob. poniżej) wynika, że liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych jest nadal bardzo zróżnicowana w całej UE, chociaż różnica ta zmniejsza się co roku. Niektóre kraje osiągające tradycyjnie dobre wyniki odnotowały wolniejsze postępy, natomiast w trzech krajach o najwyższej liczbie śmiertelnych ofiar wypadków drogowych sytuacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprawiła się.
Poprawa bezpieczeństwa drogowego w UE
Aby osiągnąć strategiczny cel UE, jakim jest obniżenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w okresie od 2010 do 2020 r. , konieczne jest podjęcie dodatkowych działań. Państwa członkowskie odgrywają tu najważniejszą rolę, ponieważ większość codziennych działań jest realizowana na szczeblu krajowym i lokalnym: egzekwowanie przepisów ruchu drogowego, rozwój i utrzymanie infrastruktury, ale także kampanie edukacyjne i informacyjne. Komisja Europejska włącza się tam, gdzie jej działania przynoszą faktyczną europejską wartość dodaną, np. poprzez przyjmowanie przepisów umożliwiających transgraniczne egzekwowanie wykroczeń drogowych lub poprzez określanie technicznych norm bezpieczeństwa dla infrastruktury i pojazdów. Komisja aktywnie monitoruje sytuację, zachęca państwa członkowskie do poprawy sytuacji i pomaga im w tym poprzez poprzez wymianę danych, wiedzy i doświadczeń, a także dzielenie się najlepszymi praktykami.
Przełom technologiczny, jaki dokonał się w ostatnim dziesięcioleciu, znacznie poprawił bezpieczeństwo pojazdów. Znaczne postępy w dziedzinie innowacji i technologii mogą w dużym stopniu przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, w szczególności jeśli chodzi o automatyzację i łączność pojazdu. Aby utorować drogę do automatyzacji i lepszego zarządzania ruchem, Komisja zamierza w drugiej połowie 2016 r. opracować centralny plan wdrażaniawspółpracujących inteligentnych systemów transportowych (ITS), umożliwiających dwukierunkową komunikację między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. Systemy takie pozwalają pojazdom wzajemnie się ostrzegać bezpośrednio (np. w przypadku nagłego hamowania) lub za pośrednictwem infrastruktury (np. planowane roboty drogowe).
Dodatkowe informacje:
Czytaj na Twitterze:
Załącznik
Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na milion mieszkańców – wstępne dane statystyczne dla poszczególnych państw członkowskich za 2015 r.
|
2010 |
2014 |
2015 |
2014 - 2015 |
2010 - 2015 |
Belgia |
77 |
65 |
67 |
4 % |
-10 % |
Bułgaria |
105 |
91 |
95 |
4 % |
-12 % |
Czechy |
77 |
65 |
70 |
7 % |
-8 % |
Dania |
46 |
32 |
30 |
-8 % |
-35 % |
Niemcy |
45 |
42 |
43 |
3 % |
-5 % |
Estonia |
59 |
59 |
50 |
-15 % |
-16 % |
Irlandia |
47 |
42 |
36 |
-15 % |
-22 % |
Grecja |
112 |
73 |
74 |
2 % |
-36 % |
Hiszpania |
53 |
36 |
36 |
0 % |
-32 % |
Francja |
64 |
53 |
54 |
2 % |
-13 % |
Chorwacja |
99 |
73 |
82 |
13 % |
-18 % |
Włochy |
70 |
56 |
56 |
1 % |
-17 % |
Cypr |
73 |
52 |
66 |
27 % |
-5 % |
Łotwa |
103 |
106 |
94 |
-11 % |
-14 % |
Litwa |
95 |
91 |
82 |
-10 % |
-19 % |
Luksemburg |
64 |
64 |
58 |
-9 % |
0 % |
Węgry |
74 |
63 |
66 |
3 % |
-13 % |
Malta |
36 |
24 |
26 |
10 % |
-27 % |
Holandia |
32 |
28 |
28 |
0 % |
-12 % |
Austria |
66 |
51 |
56 |
10 % |
-14 % |
Polska |
102 |
84 |
77 |
-8 % |
-25 % |
Portugalia |
80 |
61 |
60 |
-2 % |
-33 % |
Rumunia |
117 |
91 |
95 |
4 % |
-21 % |
Słowenia |
67 |
52 |
58 |
11 % |
-13 % |
Słowacja |
65 |
48 |
51 |
6 % |
-22 % |
Finlandia |
51 |
42 |
48 |
15 % |
-3 % |
Szwecja |
28 |
28 |
27 |
-2 % |
0 % |
Wielka Brytania |
30 |
29 |
29 |
-1 % |
-4 % |
UE |
63 |
51 |
51,5 |
1 % |
-17 % |
[1] Dane z 2014 r.