Data publikacji: 05.12.2011
Europejski przemysł samochodowy w sposób imponujący odrobił straty po poważnym załamaniu wynikającym z kryzysu finansowego w 2008 r. Było to możliwe w szczególności dzięki wykorzystaniu możliwości związanych ze wzrostem na rynkach państw trzecich.
Jednak obecne osłabione zaufanie biznesu stanowi ponowne zagrożenie dla dobrych wyników osiąganych przez przemysł samochodowy. Ponadto konkurencja ze strony Azji prawdopodobnie wywrze większy nacisk na przemysłu UE w nadchodzących latach. W związku z tym grupa wysokiego szczebla CARS 21 przyjęła dzisiaj pierwszy zestaw zaleceń dotyczących konkurencyjności i zrównoważonego wzrostu europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
W tym sprawozdaniu wezwano do zapewnienia równych szans dla przemysłu UE na całym świecie. Umowy o wolnym handlu powinny mieć na celu pełne zniesienie ceł i likwidację barier pozataryfowych. Ponadto wszystkie zainteresowane strony powinny opowiedzieć się za wprowadzeniem ogólnoświatowego systemu homologacji pojazdów w ramach porozumienia EKG ONZ z 1958 r. (które zapewnia międzynarodową harmonizację przepisów dotyczących pojazdów).
W wymienionym sprawozdaniu zalecono ograniczenie poziomu hałasu wytwarzanego przez pojazdy, wprowadzenie procedur pomiaru emisji i zużycia paliwa w warunkach bardziej zbliżonych do rzeczywistych warunków jazdy, jak również przyjęcie odpowiedniej metodyki oceny emisji CO2 pochodzących z pojazdów ciężarowych. Państwa członkowskie powinny lepiej koordynować zachęty finansowe w celu umożliwienia produkcji czystych pojazdów na dużą skalę. Zachęty powinny być wprowadzane na podstawie obiektywnych i powszechnie dostępnych danych na temat osiągów. Grupa wzywa także do dalszego promowania pojazdów wykorzystujących czystą energię i związanej z nimi infrastruktury.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani, odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorczość, powiedział: „Powodzenie europejskich producentów samochodów na rynkach państw trzecich jest wzorem do naśladowania dla innych sektorów usług związanych z produkcją. Musimy zapewnić utrzymanie tego stanu. Dlatego też należy zagwarantować wiodącą rolę przemysłu UE w dziedzinie technologii czystych ekologicznie pojazdów. Bez silnego zaangażowania na rzecz stałych innowacji nie będzie to możliwe.”
Dodatkowe dokumenty można znaleźć na stronie internetowej DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/competitiveness-cars21/cars21/index_en.htm
Kontekst
Podczas dzisiejszego posiedzenia ministrów, dyrektorów naczelnych, komisarzy oraz innych ważnych zainteresowanych stron zatwierdzono sprawozdanie okresowe, które zostanie rozwinięte na koniec procesu wiosną 2012 r. i będzie stanowić kompleksową strategię UE dla europejskiego przemysłu samochodowego w 2020 r. i na kolejne lata. Obecne sprawozdanie okresowe jest skupione na działaniach niezbędnych do utrzymania konkurencyjnej bazy produkcyjnej w Europie oraz do zapewnienia rozwoju zrównoważonych technologii.
CARS 21 – grupa wysokiego szczebla ds. konkurencyjności i zrównoważonego wzrostu przemysłu motoryzacyjnego w UE wznowiła działalność w dniu 10 listopada 2010 r. (IP/2010/1491), w oparciu o decyzję Komisji z dnia 14 października 2010 r. Skupia ona ważnych przedstawicieli państw członkowskich UE, innych instytucji, przemysłu motoryzacyjnego, związków zawodowych, organizacji pozarządowych, użytkowników i Komisji.
CARS 21 opiera się na trójpoziomowej strukturze:
- grupa wysokiego szczebla (ministrowie, dyrektorzy naczelni i przewodniczący stowarzyszeń itp.)
- grupa doradcza odpowiedzialna za przygotowanie wkładu dla grupy wysokiego szczebla
- grupy robocze odpowiedzialne za konkretne tematy, którymi należy zająć się na poziomie ekspertów technicznych.
Ponadto zorganizowano konsultacje publiczne w dniu 13 maja 2011 r. w celu zebrania opinii innych zainteresowanych podmiotów.
Europejski przemysł motoryzacyjny jest kluczowym sektorem gospodarki europejskiej, zapewniającym zatrudnienie dla 12 milionów pracowników i pozytywny wkład w bilans handlowy w wysokości około 70 mld euro, co jest nieodzowne dla utrzymania europejskiego dobrobytu.
MEMO/11/862
Źródło IP/11/1494