Data publikacji: 17.03.2016

Ekspresowo do Europy

Kolejnych 330 km nowych dróg ekspresowych powstanie w Polsce przy wsparciu funduszy unijnych – KE właśnie zatwierdziła dziesięć dużych projektów w ramach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. 


Ich wartość to 3,3 mld euro, z czego ponad połowa zostanie sfinansowana ze wspólnotowych pieniędzy. - Bezpośrednie korzyści z tych projektów będą odczuwalne w życiu codziennym – zapewnia komisarz Corina Creţu.

Projekty zostaną dofinansowane ze środków Funduszu Spójności (1,2 mld euro) i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (493 mln euro), z puli na lata 2014–2020. Decyzja ta tworzy nowe możliwości wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

Zdaniem Jyrkiego Katainena, wiceprzewodniczącego do spraw miejsc pracy, wzrostu, inwestycji i konkurencyjności: -Infrastruktura transportowa jest jednym z sektorów docelowych Planu Inwestycyjnego dla Europy. Zatwierdzenie [projektów] poprawi łączność na terenie Polski oraz ułatwi międzynarodową wymianę handlową i rozwój turystyki. Fundusze ESI oraz Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych EFSI są doskonałym sposobem na inwestycje w transport i pomogły już sfinansować wiele projektów transportowych. Niedawno zostało wydane wytyczne wyjaśniające, w jaki sposób projektodawcy mogą łączyć fundusze ESI z EFSI; i mam nadzieję, że wiele ludzi będą korzystać z tej możliwości.

Corina Creţu, komisarz do spraw polityki regionalnej, podkreśliła: - To wielki dzień dla inwestycji w Unii Europejskiej i w szczególności dla Polski. Bezpośrednie korzyści z tych projektów będą odczuwalne w życiu codziennym. Nowe drogi, które z pomocą finansową UE będą częścią bazowych transeuropejskich sieci transportowych, ograniczą wpływ ruchu drogowego na środowisko. Nowa infrastruktura zmniejszy też liczbę wąskich gardeł oraz ułatwi życie obywatelom i przedsiębiorcom.

Violeta Bulc, komisarz do spraw transportu, dodała: - Transport jest ważną siłą napędową wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i handlu. Z tego powodu Komisji bardzo zależy na zwiększeniu publicznych i prywatnych inwestycji w tym sektorze. Dobrym przykładem są tu europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, a także inne inicjatywy, takie jak instrument „Łącząc Europę” czy plan inwestycyjny Komisji Europejskiej. Mam nadzieję, że w przyszłości UE wesprze w Polsce wiele kolejnych projektów w dziedzinie transportu.

Cztery duże projekty w województwie dolnośląskim i lubuskim otrzymają 776,2 mln euro z Funduszu Spójności. Wiele dróg wytyczono w miejscu istniejących dróg krajowych lub w ich pobliżu. Stanowią one część bałtycko-adriatyckiego korytarza sieci bazowej TEN-T. Projekty usuną wąskie gardła w transporcie, przyciągną inwestycje i poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Komisja Europejska zainwestuje również 493,3 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w dwa duże projekty realizowane w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie droga S7 stanowi część korytarza sieci TEN-T. Większa dostępność wpłynie korzystnie na handel międzynarodowy i ogromny potencjał turystyczny regionu.

Ponadto Fundusz Spójności wesprze kwotą 441,3 mln euro cztery duże projekty w województwie podlaskim, małopolskim, świętokrzyskim i mazowieckim. Te inwestycje poprawią dostępność połączeń międzyregionalnych ze względu na bliskość trasy Via Baltica (970 km), która łączy Warszawę z Tallinnem i stanowi ważne połączenie między krajami bałtyckimi.

Kontekst

Celem tych dużych projektów jest zapewnienie inwestycji w zatrudnienie i wzrost w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” (oś priorytetowa III „Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego”).

Decyzję o dofinansowaniu projektów podjęto w ramach okresu programowania na lata 2014–2020.

W ramach polityki spójności Polsce przyznano około 67 mld euro na lata 2007–2013 oraz 77,6 mld euro na lata 2014–2020.

Dodatkowe informacje

 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.