Data publikacji: 14.03.2013

eTwinning: młodzi Polacy wśród nagrodzonych za najlepsze projekty w dziedzinie międzynarodowej współpracy szkół

Najlepsze w tym roku projekty w dziedzinie partnerstwa szkół otrzymają dziś w Lizbonie nagrody eTwinning 2013.


Pierwszą nagrodę przyznano projektowi „Rainbow Village” (tęczowa wioska), w którym uczestniczyła młodzież w wieku 12-15 lat z Francji, Grecji, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoch, Słowacji i Polski. Uczniowie stworzyli wirtualny „świat po Armagedonie” i w ten sposób zgłębiali tematykę przetrwania, ochrony środowiska oraz obywatelstwa. Sieć eTwinning tworzy wirtualną klasę, w której spotykają się uczniowie i nauczyciele ze 100 tys. szkół z 33 państw Europy, aby wziąć udział w interaktywnych projektach za pośrednictwem internetu. Podczas dzisiejszej ceremonii wręczonych zostanie dziewięć nagród (zob. poniżej).

Androulla Vassiliou, komisarz UE ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży powiedziała: „Serdecznie gratuluję wszystkim wyróżnionym szkołom: jesteście najlepsi w klasie! Dobrze się składa, że w tym roku – Europejskim Roku Obywateli – główną nagrodę otrzymał projekt, którego wiodącym tematem jest obywatelstwo. Jesteśmy bardzo dumni z sukcesów programu eTwinning. Daje on młodym ludziom nie tylko poczucie dumy lokalnej i europejskiej, ale także możliwość poszerzenia swoich horyzontów i nauczenia się, jak być aktywnymi obywatelami Europy.”

Zwycięskie projekty, wybrane spośród 300 zgłoszeń, podzielono na trzy kategorie wiekowe (4-11, 12-15 i 16-19 lat), a ponadto przyznano sześć dodatkowych nagród w specjalnych kategoriach: nauka języków hiszpańskiego, francuskiego, niemieckiego i angielskiego, nagroda im. Marii Skłodowskiej Curie w dziedzinie matematyki i nauk ścisłych oraz nagroda Mevlana za zrozumienie międzykulturowe.

W kategorii wiekowej 4-11 lat zwyciężył projekt „Friends Fur-ever” poświęcony psom jako najlepszym przyjaciołom człowieka. Inicjatywa ta połączyła szkoły w Rumunii, Polsce i Portugalii. Uczniowie w wieku 16-19 lat stworzyli projekt poświęcony przygodom pchły podróżniczki. Dzięki tej pracy mieli możliwość sprawdzenia się w roli scenarzystów, rysowników komiksów i tłumaczy. W projekcie udział wzięły szkoły z Francji, Hiszpanii, Włoch, Turcji, Bułgarii, Portugalii i Czech.

Nagrodą w dziedzinie nauki języka hiszpańskiego podzieliły się szkoły we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii i Danii. Nagroda z języka francuskiego przypadła szkołom we Włoszech i w Polsce, nagroda z języka niemieckiego – szkołom we Francji, Polsce i Grecji, a nagroda z języka angielskiego – szkołom w Grecji, na Łotwie, we Francji, Austrii i Portugalii.

Nagrodę im. Marie Skłodowskiej Curie przyznano projektowi pod nazwą „Fly Me to The Moon” (wyślij mnie na księżyc), w którym obserwacje i pomiary naukowe połączono z badaniem miejscowych tradycji i wierzeń. Wyróżnione tą nagrodą zostały szkoły ze Słowenii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Polski i Turcji.

Laureaci Nagrody Mevlana pracowali nad projektem zatytułowanym „Dialog międzykulturowy za pośrednictwem baśni, dramatów i sztuki”. Inicjatywa ta połączyła uczniów i nauczycieli z 29 państw Europy, którzy współpracowali ze sobą, aby poznać kulturę kraju każdej z partnerskich szkół.

Kontekst

Ceremonia rozdania nagród w Lizbonie odbędzie się podczas konferencji, w której udział weźmie 500 nauczycieli z 33 państw Europy. Podczas tego spotkania będą się dzielić pomysłami i nowymi metodami nauczania, na przykład wykorzystującymi możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych.

eTwinning jest częścią unijnego programu Comenius i co roku otrzymuje dofinansowanie w wysokości około 10 mln euro. Program nie służy do finansowania projektów indywidualnych, lecz oferuje nauczycielom i uczniom narzędzia i wsparcie, takie jak portal eTwinning oraz seminaria dla nauczycieli.

We wszystkich państwach UE, a także w Chorwacji, Islandii, Norwegii, Turcji, Szwajcarii i byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii działają Narodowe Biura Akcji eTwinning, które propagują ten program, organizują szkolenia i oferują wsparcie za pośrednictwem internetu i telefonu.

W przeprowadzonym niedawno badaniu stwierdzono, że eTwinning jest prostym i efektywnym pod względem kosztów sposobem na nawiązywanie przez szkoły międzynarodowej współpracy. Ustalono również, że nauczyciele zaangażowani w program eTwinning doskonalili swoje umiejętności, pogłębiali kontakty z uczniami i rozwijali swoje kontakty zawodowe. Uczniowie czuli się bardziej zmotywowani i lepiej radzili sobie z pracą w zespole.

W ramach nowego programu Erasmus dla wszystkich, którego realizacja rozpocznie się w 2014 r., Komisja zaproponowała rozwinięcie programu eTwinning jako platformy dla wszystkich szkół, które pragną współpracować przy wsparciu UE niezależnie od dzielących je granic.

Program eTwinning przyczynia się do realizacji celów UE polegających na poprawie umiejętności cyfrowych i partnerskim uczeniu się poprzez współpracę. Jeszcze w tym roku Komisja opublikuje strategię dotyczącą otwartej edukacji, aby usprawnić system edukacji oraz rozwój umiejętności z pomocą nowych technologii i zasobów otwartej edukacji.

Na początku tego miesiąca Komisja zainaugurowała program „eTwinning Plus”, dzięki któremu sieć współpracy objęła także szkoły w Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Mołdawii i na Ukrainie. Komisja planuje też stopniowo rozszerzać program, tak aby dołączyły do niego państwa południowego sąsiedztwa, rozpoczynając od Tunezji (IP/13/183).

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.