Data publikacji: 20.02.2010
Europe Direct to sieć punktów informacyjnych rozsianych po całej Polsce, w których każdy obywatel może uzyskać podstawową i rzetelną wiedzę na temat Unii Europejskiej, jej instytucji i programów. Obecnie działa 26 punktów ED, w który pracuje ponad 60 profesjonalnych konsultantów.
Spotkanie przedstawicieli ED rozpoczęło się od zapoznania się z członkami eksperckiej grupy Team Europe, którą w środę i czwartek gościliśmy w PKE. Podczas dyskusji rozmawialiśmy o potencjalnych możliwości wykorzystania uczestników TE - wykładowców akademickich, prawników, analityków problematyki europejskiej - w konferencjach i seminariach organizowanych w regionach przez punkty Europe Direct.
Więcej informacji na temat Team Europe znajdziesz tutaj.
Kolejne punkty spotkania w dużej mierze oparte były na doświadczeniach osób prowadzących ED. Joanna Szypułka z ED Kraków opowiadała o możliwości specjalizacji punktów informacyjnych. Z kolej Aleksandra Radzymińska z Wrocławia zastanawiała się, czy w 2011 r. – roku polskiej prezydencji w Radzie UE – możliwa będzie bliższa współpraca punktów ED i planowanie wspólnych działań.
Podczas drugiego dnia Paweł Weiner krótko przedstawił punkty partnerskie ED Gdańsk. Potem Wawrzyniec Pater zaprezentował sieć informacyjną Eurodesk, której jest koordynatorem w Polsce. Działa ona w ramach unijnego programu "Młodzież w działaniu". Jej polscy konsultanci rocznie odpowiadają na kilka tysięcy pytań przesyłanych drogą mailową, dotyczących przede wszystkim możliwości edukacyjnych i podjęcia pracy na terenie UE. Niektóre punkty Eurodesk współpracują z Europe Direct.
W kolejnej części spotkania Jacek Safuta, dyrektor Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce, oraz Halina Wysokińska i Piotr Wolski omówili działalność BIPE w terenie. Nasi goście z ED mogli także dowiedzieć się o programie Euroscola, którego celem jest przybliżenie młodym ludziom z krajów UE zasad funkcjonowania Parlamentu Europejskiego.
Podczas kolejnej sesji Jolanta Mackiewicz z ED Warmia i Mazury na przykładzie konkursu zorganizowanego przez punkty w Olsztynie i Olecku przedstawiła problemy, z jakimi stykają się w codziennym działaniu pracownicy ED. W międzyczasie była też okazja do zapoznania się z gadżetami wyprodukowanymi na zamówienie poszczególnych punktów.
Wszystkie pozycje dwudniowego spotkania – szczególnie ocena stron internetowych punktów ED – wywoływały duże emocje i inicjowały burzliwe dyskusje. Wymiana argumentów i opinii trwały do samego końca, aż do pożegnalnego lunchu.