Data publikacji: 02.02.2011

Europejczycy analfabetami?!

Co piąty piętnastolatek w Europie, podobnie jak wielu dorosłych, ma braki w podstawowych umiejętnościach czytania i pisania, które utrudniają im znalezienie pracy i rodzą ryzyko wykluczenia społecznego.


Aby zaradzić temu problemowi, Komisja Europejska utworzyła niezależną grupę ekspertów, której zadaniem jest wypracowanie sposobów podniesienia poziomu umiejętności czytania i pisania. Grupie, która dziś po raz pierwszy spotkała się w Brukseli, przewodniczy JKW Laurentien, księżna Niderlandów, pełniąca funkcję specjalnego wysłannika ds. umiejętności czytania i pisania w kontekście rozwoju w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Ministrowie UE przyjęli za cel obniżenie do 2020 r. odsetka uczniów mających problemy w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych poniżej 15 %.
 
Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, powiedziała: „Powołanie tej grupy jest początkiem ogólnoeuropejskiej kampanii, która ma na celu wyeliminowanie głębokich przyczyn niskiego poziomu umiejętności czytania i pisania. Zbyt wielu Europejczyków znajduje się poza rynkiem pracy i nie może w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, z powodu braku podstawowych umiejętności czytania i pisania. Jeżeli chcemy osiągnąć cele strategii „Europa 2020” w zakresie inteligentnego wzrostu zapewniającego włączenie społeczne, musimy zacząć działać aby zaradzić temu problemowi.”
 
Księżna Laurentien dodała: „W pełni popieram tę inicjatywę ponieważ nadeszła najwyższa pora, aby Europa zmierzyła się z przykrą prawdą o wysokim poziomie analfabetyzmu w jej granicach. Ta inicjatywa pomoże przełamać istniejące do dziś tabu. Analfabetyzm jest przeszkodą na drodze do rozwoju gospodarczego i włączenia społecznego. Aby poradzić sobie z analfabetyzmem, prawdopodobnie będziemy działać także w innych obszarach, takich jak ubóstwo, szanse na zatrudnienie i zdrowy tryb życia. Mamy nadzieję wypracować wraz z ekspertami odważną wizję problemów, które oczekują na rozwiązanie, i tego w jaki sposób umiejętność czytania i pisania pomoże nam zbudować w UE silne i konkurencyjne gospodarki oraz zdrowe społeczeństwa.”
 
Podniesienie w Europie poziomu umiejętności czytania i pisania
Najnowsze rezultaty Programu międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), ogólnoświatowego badania umiejętności 15-latków w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych, wykazały, że umiejętności czytania jednego na pięciu, czyli 20 % z nich, są niskie. Rezultaty badania, opracowywane co trzy lata przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), wskazują, że od 2000 r. Europa w nieznacznym stopniu poprawiła swoje wyniki. Jeżeli państwa UE mają osiągnąć cel obniżenia do 2020 r. odsetka uczniów osiągających słabe rezultaty w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych poniżej 15 %, konieczne są większe wysiłki.
 
Tak samo pilne są działania dotyczące dorosłych. Niemal 80 mln dorosłych osób w Europie – jedna trzecia siły roboczej – posiada jedynie niskie lub podstawowe umiejętności, a szacowany odsetek miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji osiągnie do końca dekady 35 %, wobec aktualnego poziomu 29 %. Czytanie i pisanie są podstawowymi umiejętnościami, także dlatego, że stanowią klucz do dalszego uczenia się.
 
Plany UE w zakresie podniesienia poziomu umiejętności czytania i pisania wiążą się z najważniejszymi inicjatywami strategii „Europa 2020”: Mobilna Młodzież i Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia, których celem jest podniesienie w Europie poziomu umiejętności poprzez lepszej jakości kształcenie i szkolenie.
 
Cel grupy wysokiego szczebla ds. umiejętność czytania i pisania
Celem grupy wysokiego szczebla ds. umiejętność czytania i pisania jest zwiększenie widoczności oraz politycznej wagi zagadnienia podnoszenia poziomu tych umiejętności w Europie. Grupa przeprowadzi analizę danych naukowych i oceni skuteczność prowadzonych polityk. 11 członków grupy to eksperci w zakresie umiejętności czytania i pisania wywodzący się z ośrodków akademickich, świata polityki i biznesu. Poniższy link prowadzi do biografii i uwag członków grupy.
 
Kolejne kroki
W ciągu najbliższych 18 miesięcy grupa wysokiego szczebla będzie regularnie się spotykać i w połowie 2012 r. przedstawi Komisji wnioski dotyczące polityki. W oparciu o propozycje grupy jesienią 2012 r. komisarz Androulla Vassiliou przedstawi ministrom edukacji zalecenia. Na ich podstawie państwa członkowskie i Komisja będą kontynuować pracę nad tym zagadnieniem w ramach strategicznych ram współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia („Kształcenie i szkolenie 2020”).
 
Więcej informacji:
Komisja Europejska: Kształcenie i szkolenie http://ec.europa.eu/education/index_en.htm
 
ZAŁĄCZNIK
1) Odsetek uczniów osiągających słabe wyniki w czytaniu, wg. PISA 2000-2009[1]
 
2000
2003
2006
2009
Zmiana w okresie 2006-2009 (w punktach procentowych)
Austria
19,3
20,7
21,5
27,5
 +6,0
Belgia
19,0
17,9
19,4
17,7
-1,7
Bułgaria
40,3
 :
51,1
41,0
-10,1
Republika Czeska
17,5
19,4
24,8
23,1
-1,7
Dania
17,9
16,5
16,0
15,2
-0,8
Estonia
 :
13,6
13,3
-0,3
UE (25 państw)
 
 
23,1
19,6
 -3,5
Finlandia
7,0
5,7
4,8
8,1
+3,3
Francja
15,2
17,5
21,7
19,8
-1,9
Niemcy
22,6
22,3
20,0
18,5
-1,5
Grecja
24,4
25,2
27,7
21,3
-6,4
Węgry
22,7
20,5
20,6
17,6
-3,0
Irlandia
11,0
11,0
12,1
17,2
+5,1
Włochy
18,9
23,9
26,4
21,0
-5,4 
Łotwa
30,1
18,0
21,2
17,6
-3,6
Litwa
 :
25,7
24,3
-1,4
Luksemburg
(35,1)
22,7
22,9
26,0
+3,1
Niderlandy
(9,5)
11,5
15,1
14,3
-0,8
Polska
23,2
16,8
16,2
15,0
-1,2
Portugalia
26,3
22,0
24,9
17,6
-7,2
Rumunia
41,3
:
53,5
40,4
-13,1
Słowacja
:
24,9
27,8
22,3
-5,5
Słowenia
:
:
16,5
21,2
+4,7
Hiszpania
16,3
21,1
25,7
19,6
-6,1
Szwecja
12,6
13,3
15,3
17,4
+2,1
Zjednoczone Królestwo
(12,8)
 :
19,0
18,4
-0,4
: Brak danych
 
 
 
 
 
 
UK, LU, NL: Wyniki 2000 nie są porównywalne z późniejszymi
 
 
 
 

[1] Uczniowie osiągający słabe wyniki w czytaniu to uczniowie, którzy potrafią wykonać jedynie najprostsze zadania w zakresie czytania, takie jak odnalezienie pojedynczej informacji, określenie głównego tematu tekstu lub wykrycie prostego związku z zagadnieniami z życia codziennego. Definicja ta opiera się na prowadzonym przez OECD Programie międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), w którym wyniki opisywane są w skali od 1 do 5 (najlepszy wynik). Uczniowie osiągający słabe wyniki w czytaniu to uczniowie, których wynik nie przekracza 2.
 
2) Uczniowie osiągający słabe wyniki w czytaniu (2009)
powiększ tabelę
Źródło: OECD, Program Międzynarodowej Oceny Studentów (PISA)
 
 
3) Zmiany w poziomie umiejętności czytania w latach 2006-2009
powiększ tabelę
Źródło: OECD, Program Międzynarodowej Oceny Studentów (PISA)

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.