Data publikacji: 12.02.2009

Europejski Dzień numeru 112

Już od grudnia 2008 r. obywatele UE mogą się dodzwonić do służb ratowniczych z całego terytorium Unii Europejskiej, wybierając numer 112 – bezpłatny numer alarmowy dla całej UE dostępny z telefonu stacjonarnego jak również z komórki. Tymczasem tylko jeden na czterech Europejczyków wie, że ten numer działa również w innych państwach członkowskich, a prawie trzech na dziesięciu dzwoniących na 112 w obcym kraju napotyka trudności językowe. Wspólnie z Parlamentem Europejskim i Radą Komisja ogłosiła dziś, 11 lutego, europejski dzień numeru 112. Akcja ma służyć rozpowszechnianiu wiedzy o tym numerze i zachęceniu władz krajowych do rozbudowy wielojęzycznej obsługi numeru alarmowego.


„Europejski numer alarmowy musi przestać być najpilniej strzeżoną tajemnicą w Europie. Skoro mamy już wspólny numer alarmowy, 112, który jest najwłaściwszym wyborem w każdym nagłym wypadku, niezależnie od tego, kto jest w potrzebie i skąd dzwoni, to jest nie do pomyślenia, aby wiedziała o nim mniej niż jedna czwarta obywateli, ani żeby bariera językowa podróżnym uniemożliwiała korzystającym z numeru 112 porozumienie się z dyżurnym ” – uważa Viviane Reding, unijna komisarz odpowiedzialna za telekomunikację. „Obowiązkiem UE jest dążyć do zagwarantowania bezpieczeństwa 500 milionom obywateli z taką samą determinacją, jak kiedyś dążyliśmy do zapewnienia im możliwości swobodnego podróżowania przez granice 27 państw. Pierwszy europejski dzień numeru 112 powinien spełnić rolę dzwonka alarmowego dla władz krajowych, które powinny powiększać liczbę języków, jakie obsługują ich centrale alarmowe 112 i z zaangażowaniem upowszechniać wśród obywateli znajomość numeru, który ratuje życie.”

Od niedawna na internetowej stronie KE poświęconej numerowi 112 znajduje się część skierowana do dzieci. Celem jest, zeby poprzez zabawe także najmłodsi poznali numer 112 i jego przydatność. Przypadek czteroletniego polskiego chłopca, który w zeszłym roku otrzymał nagrodę Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego za ocalenie życia swojej matki poprzez wykręcenie 112, dowodzi, że każdy może użyć numeru alarmowego w sytuacji zagrożenia i że edukowanie dzieci w tym zakresie jest niezbędne.

Badanie opinii w skali całej UE przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej wykazuje, że 94% obywateli UE uznaje taki wspólny numer alarmowy w całej Unii za użyteczny. Ogłoszone dziś wyniki badania Eurobarometru wskazują jasno te obszary, w których wciąż jest wiele do zrobienia:

Problemy językowe: 28% dzwoniących na 112 za granicą doświadczyło trudności w porozumieniu się, i to pomimo, że aż 21 państw członkowskich deklaruje, że ich centrale alarmowe 112 przyjmują zgłoszenia w języku angielskim (12 państw deklaruje również używanie niemieckiego, a 11 – francuskiego).

Świadomość społeczna numeru 112: Zaledwie 24% ogółu obywateli UE było w stanie spontanicznie stwierdzić, że numer 112 służy wzywaniu służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze Unii. Mimo nieznacznej poprawy (2% więcej niż w lutym 2008 r.) poziom wiedzy o unijnym numerze alarmowym jest bardzo zróżnicowany w poszczególnych krajach – od 3% we Włoszech aż do 58% w Republice Czeskiej. W wielu państwach członkowskich informuje się obywateli i przyjezdnych o numerze 112, na przykład: 

W Finlandii co roku 11 lutego obchodzi się dzień numeru 112,
Odwiedzając Bułgarię otrzymuje się powitalną wiadomość SMS informującą o numerze 112,
Numer 112 widnieje na autostradach i bramkach wjazdowych w Austrii, Grecji i Hiszpanii oraz na stacjach kolejowych i lotniskach – między innymi w Belgii, Republice Czeskiej, Estonii, Irlandii, Grecji i Niderlandach,
W Szwecji organizuje się kampanie medialne poprzedzające sezon urlopowy, zaznajamiając wyjeżdżających z numerem alarmowym.
W ubiegłym roku przynajmniej 10% wzrost poziomu świadomości numeru 112 zaobserwowano w Bułgarii, Szwecji, Rumunii, na Litwie i w Portugalii.

Poza tym badanie Eurobarometru wykazało również, że:

co czwarty obywatel UE korzystał z numeru alarmowego w ciągu ostatnich pięciu lat; 
większość połączeń odbywa się za pomocą telefonu stacjonarnego: 53% połączeń odbywa się z aparatu stacjonarnego, przy czym można zaobserwować wzrost liczby połączeń z telefonów komórkowych (45%, w porównaniu do 42% w 2008 r.).
Dla zapewnienia powszechnej świadomości numeru 112 w całej Europie, Komisja Europejska razem z Parlamentem Europejskim i Radą ogłosiły Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, obchodzony 11 lutego. Komisja oraz państwa członkowskie zamierzają zdwoić wysiłki na rzecz upowszechnienia znajomości numeru 112, zwłaszcza w okresie przed wakacjami.

Historia numeru 112

Europejski numer alarmowy 112, wprowadzony w 1991 r. jako jednolity, wspólny dla wszystkich państw członkowskich numer funkcjonujący obok krajowych numerów alarmowych, miał na celu zwiększenie dostępności służb ratunkowych, zwłaszcza dla podróżnych. Od 1998 roku przepisy UE wymagają, aby państwa członkowskie gwarantowały bezpłatne połączenia z numerem 112 ze wszystkich sieci stacjonarnych i komórkowych. Od 2003 r. operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek podawać służbom ratowniczym informacje na temat miejsca, w którym znajduje się osoba dzwoniąca, tak by służby te mogły szybko odnaleźć ofiary wypadku. Państwa członkowskie UE muszą również popularyzować wśród obywateli wiedzę na temat numeru 112.

Aby urzeczywistnić wprowadzenie numeru 112, Komisja wszczęła do tej pory 17 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko 15 krajom w związku z niedostępnością numeru 112, brakiem informacji o lokalizacji rozmówcy lub niewłaściwym rozpatrywaniem zgłoszeń. Większość z tych postępowań umorzono po wprowadzeniu środków naprawczych.

O ile numer 112 ma uzupełniać istniejące dotychczas krajowe numery alarmowe, to w Danii, Finlandii, Niderlandach, Portugalii i Szwecji, a ostatnio i w Rumunii stał się on głównym krajowym numerem alarmowym. W innych krajach 112 stanowi jedyny numer alarmowy kontaktujący z określonymi służbami ratowniczymi – na przykład: karetki i straż pożarna w Estonii i Luksemburgu. 

Specjalna strona Komisji poświęcona numerowi 112:
www.ec.europa.eu/112

Jak numer 112 działa w moim kraju? 
http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/ms/index_en.htm

Wersja dla dzieci:
http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/index_en.htm

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.