Data publikacji: 26.01.2010

Europejski rzecznik: druga kadencja w służbie obywatelom

Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich ma bronić obywateli przed ewentualnymi nadużyciami ze strony unijnych instytucji. Dwudziestego stycznia 2010 roku, Parlament Europejski głosował nad wyborem Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Urzędujący rzecznik, Nikiforos Diamandouros otrzymał trzysta czterdzieści głosów.


Uzyskał w ten sposób przewagę nad konkurentami Vittorio Bottolim i Pierre-Yves Monettem i został wybrany na drugą kadencję.
 
"Jestem zdecydowany zadbać o to, żeby europejscy obywatele mogli w pełni korzystać z dobrodziejstw Traktatu z Lizbony. Szczególnie z prawa do dobrej administracji, prawa dostępu do dokumentów unijnych oraz prawa do udziału w dialogu z instytucjami UE" powiedział Nikiforos Diamandouros po reelekcji. Sześćdziesięciosiedmioletni Diamandouros sprawuje swoją funkcję od kwietnia 2003 roku.
 
Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich zajmuje się badaniem doniesień o nieprawidłowościach administracyjnych w instytucjach i organach Unii Europejskiej. Rzecznik zazwyczaj żąda wyjaśnień od tych instytucji w oparciu o składane na jego ręce skargi - każdy obywatel UE, firma, organizacja, czy osoba przebywająca czasowo na terenie UE ma prawo złożyć taką skargę. Oprócz tego Rzecznik może kierować zapytania z własnej inicjatywy.
 
Kiedy do rzecznika?
Załóżmy, że chcemy zapoznać się z jakimś unijnym dokumentem, a instytucje UE odmawiają nam do niego dostępu. Albo wyobraźmy sobie scenariusz, w którym, chcąc pracować w Parlamencie, bierzemy udział w konkursie i dostrzegamy błędy w procedurze selekcyjnej. Zgłaszamy zastrzeżenia, jednak rozwiązanie nas nie zadowala. W podobnych sytuacjach pomóc nam może Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich.
 
Traktat z Lizbony zwiększa kompetencje Rzecznika. Będzie on teraz bronił obywateli przed nadużyciami wszystkich instytucji UE, i pomoże zapewnić, iż w swojej pracy instytucje wypełniają postanowienia Karty Praw Podstawowych, która gwarantuje obywatelom Unii prawo do dobrej administracji.
 
Czasem dla rozwiązania problemu wystarczy, że Rzecznik przekaże skargę instytucji, której ona dotyczy. W innych sytuacjach jego zadaniem jest mediacja prowadząca do rozwiązania korygującego błędy administracji i satysfakcjonującego osobę, która skargę wniosła. Gdyby postępowanie pojednawcze nie dało rezultatu, może on przedstawić własne zalecenia, kiedy one również zostaną odrzucone, Rzecznik sporządza specjalny raport, który prezentuje przed Parlamentem Europejskim. Parlament jest instytucją powołującą Rzecznika i na jego wniosek może podjąć działania polityczne.
 
Według danych zawartych w rocznym sprawozdaniu rzecznika, w roku 2008, z Polski wpłynęło do biura rzecznika 270 skarg. Polska znalazła się na trzecim miejscu, jeśli chodzi o liczbę skarg kierowanych do rzecznika wyprzedzając takie kraje jak Francja (240 skarg), Włochy (219) i Wielka Brytania (197). Najwięcej skarg kierowali Niemcy (546) i Hiszpanie (352).

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.