Data publikacji: 08.02.2012

Fakty i mity o ACTA

Raz jeszcze czym o czym jest umowa ACTA i czy umowa rzeczywiście zagraża wolności w sieci? Przeczytaj 10 mitów na temat tej umowy.


10 mitów na temat ACTA (Umowy handlowej dotyczącej zwalczania obrotu towarami podrobionymi)
 
1. ACTA ograniczy dostęp do internetu i wprowadzi cenzurę stron internetowych.
Proszę przeczytać tekst umowy ACTA – http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/11/st12/st12196.pl11.pdf  ani jeden ustęp tej umowy nie uzasadnia tego twierdzenia. Celem ACTA jest rozwiązanie problemu nielegalnej działalności na dużą skalę. Taką działalność prowadzą często organizacje przestępcze. Umowa nie dotyczy sposobu, w jaki ludzie korzystają z internetu w codziennym życiu. Użytkownicy internetu mogą nadal dzielić się w sieci materiałami i informacjami, które nie są pirackie. W przeciwieństwie do propozycji rozpatrywanych w USA (SOPA i PIPA), ACTA nie prowadzi do ograniczenia praw obywateli w internecie i zamykania stron internetowych.
 
2. ACTA prowadzi do kontrolowania laptopów pasażerów transportu lotniczego na granicach i do monitorowania przepływu danych w internecie.
Poszanowanie praw podstawowych, takich jak prawo do prywatności, wolności słowa i ochrony danych, jest wyraźnie wymienione jako podstawowa zasada umowy. Co więcej, w ACTA stwierdza się, że podróżni będą zwolnieni z kontroli, jeśli towary stanowiące naruszenie są towarami o charakterze niehandlowym i nie są częścią nielegalnego handlu na dużą skalę.
 
3. ACTA jest umową tajną. Negocjacje były nieprzejrzyste i prowadzono je „za zamkniętymi drzwiami”. Nie informowano w pełni Parlamentu Europejskiego, nie konsultowano się z zainteresowanymi stronami.
Tekst ACTA jest powszechnie i publicznie dostępny. Negocjacje w sprawie ACTA nie różniły się niczym od negocjacji dotyczących innych umów międzynarodowych. Faktem jest, że takie umowy nie są negocjowane publicznie, ale na podstawie traktatu lizbońskiej i zmienionego porozumienia ramowego istnieją jasne zasady dotyczące sposobu informowania Parlamentu Europejskiego o takich negocjacjach handlowych. Zasad tych skrupulatnie przestrzegano. Komisarz ds. handlu, Karel De Gucht, uczestniczył w trzech debatach plenarnych, odpowiedział na kilkadziesiąt pytań ustnych i pisemnych oraz na dwie rezolucje i jedną deklarację Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie służby Komisji zorganizowały w trakcie negocjacji kilka specjalnych sesji informacyjnych dla posłów do Parlamentu Europejskiego.
 
Od początku negocjacji informowano także opinię publiczną o ich celach i ogólnym kierunku. Począwszy od kwietnia 2010 r., Komisja wydawała sprawozdania podsumowujące każdą z rund negocjacyjnych oraz obejmujące negocjowany tekst. Zorganizowała ona szereg konferencji prasowych oraz cztery konferencje zainteresowanych stron dotyczące ACTA. Jedna z tych konferencji odbyła się zaledwie kilka dni przed pierwszą rundą negocjacji. Nasi partnerzy negocjacyjni, na przykład USA, Szwajcaria, Australia czy Kanada, podjęli podobne kroki.
 
4. ACTA doprowadzi do wprowadzenia systemu „trzech ostrzeżeń" w odniesieniu do naruszeń internetowych oraz umożliwi żądanie od dostawców usług internetowych monitorowania lub filtrowania przekazywanych za ich pośrednictwem danych.
ACTA nie przewiduje systemu "trzech wykroczeń" bądź "reakcji stopniowej" w stosunku do naruszeń popełnionych za pośrednictwem internetu. Nie nakłada też ona na dostawców usług internetowych obowiązku monitorowania lub filtrowania treści zamieszczanych przez użytkowników. ACTA jest w pełni zgodna z obecnym prawem UE, obowiązującym od 2000 r. (dyrektywa o handlu elektronicznym), nic w nim nie zmieniając.
 
5. ACTA uniemożliwi biednym krajom kupowanie tanich leków.
ACTA nie zawiera żadnych przepisów, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać na legalny obrót lekami generycznymi lub – ujmując rzecz szerzej – na zdrowie publiczne w wymiarze ogólnoświatowym. Wręcz przeciwnie – ACTA wyraźnie odnosi się do deklaracji dauhańskiej w sprawie własności intelektualnej i zdrowia publicznego. Do tego dochodzi fakt, że patenty nie są objęte przewidzianymi w ACTA środkami karnymi i środkami stosowanymi przy kontroli granicznej.
 
6. ACTA faworyzuje posiadaczy praw własności intelektualnej. ACTA znosi zabezpieczenia i wyjątki istniejące na mocy prawa międzynarodowego.
Wręcz przeciwnie! Tekst ACTA sformułowany jest w sposób bardzo elastyczny i zawiera niezbędne zabezpieczenia, umożliwiające państwom – stronom umowy zachowanie odpowiedniej równowagi między wszystkimi prawami i interesami, których dotyka umowa, w zgodzie z celami gospodarczymi, politycznymi i socjalnymi oraz zgodnie z tradycjami prawnymi tych państw. Wszystkie zabezpieczenia i wyjątki wynikające z prawa UE lub z porozumienia TRIPS pozostają w mocy.
 
7. Zawarte w ACTA przepisy dotyczące dochodzenia i egzekwowania praw własności intelektualnej w postępowaniu karnym wymagają dodatkowych przepisów na poziomie UE.
W prawodawstwie UE nie ma przepisów dotyczących środków karnych. Zawarte w ACTA przepisy dotyczące dochodzenia i egzekwowania praw w postępowaniu karnym nie wymagają dodatkowych uregulowań prawnych na poziomie UE. Istnieje możliwość, że bardzo nieliczne państwa członkowskie będą musiały dostosować swoje przepisy dotyczące dochodzenia i egzekwowania praw w postępowaniu karnym do przyjętych przez siebie zobowiązań (ACTA objęta jest kompetencjami dzielonymi UE i państw członkowskich). Zostało to potwierdzone bardzo wyraźnie w dwóch opiniach Wydziału Prawnego Parlamentu Europejskiego, z dnia 5 października 2011 r. i z dnia 8 grudnia 2011 r., które stanowiły odpowiedź na zapytania przedłożone odpowiednio przez komisje INTA i JURI.
 
8. ACTA prowadzi do wprowadzenia „harmonizacji tylnymi drzwiami”. Z analizy naukowej zleconej przez Komisję Handlu Międzynarodowego (INTA) Parlamentu Europejskiego wynika, że ACTA będzie wymagała zmiany unijnych przepisów dotyczących dochodzenia i egzekwowania praw lub zmiany przepisów prawa krajowego.
Postanowienia ACTA pozostają w zgodzie z obowiązującym prawem unijnym. ACTA nie będzie wymagała zmiany lub dostosowania prawa UE oraz nie będzie wymagała dokonania przez jakiekolwiek państwo członkowskie przeglądu środków lub instrumentów, za pomocą których wdrażają one odpowiednie prawo unijne. ACTA pozostaje również w zgodzie z prawem międzynarodowym, w szczególności z zawartym w ramach WTO Porozumieniem w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS). Analiza zlecona przez INTA nie zawiera dowodów na istnienie żadnych konkretnych sytuacji, w których ACTA byłaby sprzeczna z jakimkolwiek obowiązującym przepisem UE, uchylałaby taki przepis bądź wymagała jego zmiany. Zostało to potwierdzone bardzo dobitnie w dwóch wyżej wymienionych opiniach Wydziału Prawnego Parlamentu Europejskiego. Więcej informacji znaleźć można http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/april/tradoc_147853.pdf   
 
9. ACTA negocjowano jako samodzielną umowę, aby uniknąć negocjacji na szerokim, wielostronnym forum, takim jak Światowa Organizacja Handlu (WTO) lub Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO).
Komisja wolałaby zająć się problemami dotyczącymi d ochodzenia i egzekwowania praw własności intelektualnej w ramach WTO lub WIPO i złożyła w tym względzie liczne wnioski. Problem polega na tym, że niektórzy z pozostałych członków tych organizacji sprzeciwiali się prowadzeniu na tym forum jakichkolwiek dyskusji dotyczących dochodzenia i egzekwowania praw. ACTA ustanawia międzynarodowe normy prawne w dziedzinie praw własności intelektualnej. Inne państwa mogą dołączyć się do tej wielostronnej umowy.
10. UE będzie wymuszać od państw trzecich przestrzegania przepisów zawartych w ACTA poprzez włączanie jej postanowień do umów o wolnym handlu.
Nie ma takich planów i nie zostało to zaproponowane w dwustronnych negocjacjach handlowych prowadzonych przez UE.
 
KONTEKST
 
Czego dotyczy porozumienie ACTA?
          ACTA ułatwi państwom współpracę w zakresie bardziej skutecznego zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.
          ACTA ma fundamentalne znaczenie dla przedsiębiorstw działających w skali światowej. Wiele z nich pada ofiarą częstych naruszeń i kradzieży, które dotyczą należących do nich praw autorskich, znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych, za którymi to przypadkami stoją zorganizowane grupy przestępcze.
          Może to być autor, którego książka podrabiana jest poza UE lub firma odzieżowa, który napotyka podróbki sprzedawanej przez siebie odzieży. Dzięki ACTA dojdzie do harmonizacji przepisów określających, w jaki sposób mogą oni reagować w opisanych przypadkach. Każdy posiadacz prawa własności intelektualnej, od producenta Chianti po właściciela oprogramowania rozrywkowego, odniesie korzyść z lepszego dostępu do wymiaru sprawiedliwości, służb celnych i policji, egzekwując swe prawa wobec fałszerzy i sprawców naruszeń.
          Posiadacze praw będą mogli liczyć na skuteczne i szeroko obowiązujące wspólne przepisy dotyczące sposobu rozpatrywania ich skarg. Obejmuje to szereg kwestii natury praktycznej. Jaką natychmiastową ochronę uzyskać może posiadacz praw? Jakiego rodzaju dowody będą gromadzone i zachowywane? Co stanie się z podrobionymi towarami po ich zajęciu?
          Dlaczego UE popiera ACTA? Ponieważ dzięki ACTA obecny wysoki poziom ochrony praw własności intelektualnej już istniejący w UE obejmie cały świat – chroniąc miejsca pracy w Europie. Ponieważ Europa traci ponad 8 mld euro rocznie z powodu towarów podrobionych, które zalewają nasz rynek.
 
Czego ACTA nie dotyczy?
          ACTA nie dotyczy kontroli lub monitorowania prywatnej komunikacji w internecie. Nie wprowadza cenzury stron internetowych. Nie dotyczy sposobu korzystania z internetu przez indywidualne osoby.
          Nie doprowadzi ona do ograniczenia praw podstawowych (np. nie wprowadzi granicznych kontroli laptopów pasażerów transportu lotniczego czy monitorowania przepływu danych w internecie). Poszanowanie praw podstawowych, takich jak prawo do prywatności, wolności słowa i ochrony danych, jest wyraźnie wymienione jako podstawowa zasada umowy.
          Przyjęcie ACTA nie zmieni istniejącego prawodawstwa UE. ACTA nie prowadzi do utworzenia nowych praw własności intelektualnej, ale dotyczy procedur i środków mających wzmocnić istniejące prawa i przeciwdziałać popełnianym naruszeniom na dużą skalę, za którymi często stoją organizacje przestępcze.
 
Korzyści dla ludności i gospodarki UE 
          Gospodarka UE może utrzymać konkurencyjność jedynie w oparciu o innowacyjność, kreatywność, jakość i wyłączność znaków towarowych. To one właśnie są naszymi głównymi przewagami komparatywnymi na rynku światowym i wszystkie chronione są prawami własności intelektualnej.
          Ochrona praw własności intelektualnej oznacza ochronę miejsc pracy w UE. Bardziej zdecydowane egzekwowanie praw własności intelektualnej zagwarantuje, że innowacyjne miejsca pracy pozostaną w UE.
          Podrabianie przynosi również ogromne zyski grupom zajmującym się przestępczością zorganizowaną i zakłóca rynek, zachęcając do nielegalnych praktyk w ramach działalności gospodarczej.
          UE straci każdego roku kilka miliardów euro z tytułu ceł i podatków – koszty te w ostatecznym rozrachunku ponoszą europejscy podatnicy.
 
Skutki podrabiania i piractwa dla gospodarki UE http://ec.europa.eu/polska/news/documents/120206_statistics_2010.pdf
          Krajowe organy celne w UE zarejestrowały w latach 2005–2010 potrojenie ilości towarów podrobionych wprowadzanych do UE.
          Dane statystyczneopublikowane przez Komisję Europejską w lipcu 2011 r. wskazują na gwałtowną tendencję wzrostową w zakresie liczby przesyłek towarowych, co do których istnieje podejrzenie naruszenia praw własności intelektualnej. Służby celna zarejestrowały w 2010 r. około 80 000 spraw, co oznacza niemal podwojenie ich liczby w stosunku do 2009 r. Na granicach zewnętrznych UE zatrzymano ponad 103 mln podrobionych produktów.
          W sporządzonej w 2009 r. analizie OECD http://www.oecd.org/dataoecd/57/27/44088872.pdf   dotyczącej ogólnoświatowego rozmiaru zjawiska podrabiania i piractwa szacuje się, że międzynarodowy handel towarami podrobionymi wzrósł z nieco ponad 100 mld dolarów w 2000 r. do 250 mld dolarów w 2007 r. Kwota ta przewyższa krajowy PKB około 150 państw.
 
ACTA nie zmienia prawodawstwa UE
          W wyniku ACTA nie zmieni się prawo UE, gdyż już teraz jest ono znacznie bardziej zaawansowane niż obowiązujące standardy międzynarodowe.
          Celem ACTA jest uregulowanie procedur dochodzenia i egzekwowania praw przez przedsiębiorstwa i osoby prywatne przed sądami, na granicach lub w internecie. Nie doprowadzi ona do utworzenia nowych praw własności intelektualnej, ani też nie określi kwestii ich nabycia, okresu obowiązywania, zakresu ochrony, rejestracji itd. Państwa będące stronami tej umowy będą egzekwowały prawa w zakresie, w jakim są one zdefiniowane na gruncie prawa krajowego.
 
ACTA nie uniemożliwia biednym krajom kupowania tanich leków
          ACTA nie zawiera żadnych przepisów, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać na legalny obrót lekami generycznymi lub – ujmując rzecz szerzej – na zdrowie publiczne w wymiarze ogólnoświatowym.
          Wręcz przeciwnie, ACTA wyraźnie odnosi się do deklaracji dauhańskiej w sprawie własności intelektualnej i zdrowia publicznego . http://www.who.int/medicines/areas/policy/tripshealth.pdf
Do tego dochodzi fakt, że patenty nie są objęte przewidzianymi w ACTA środkami karnymi i środkami stosowanymi przy kontroli granicznej.
 
Przejrzystość
          Wersja ostateczna ACTA http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/11/st12/st12196.pl11.pdf  
jest publicznie i powszechnie dostępna od listopada 2010 r.; do publicznej wiadomości podano ją już w trakcie negocjacji. Dostęp do wyżej wymienionego tekstu we wszystkich językach urzędowych UE można uzyskać, klikając na następujący link http://bit.ly/xPDyNj   
          Komisja zorganizowała cztery konferencje zainteresowanych stron dotyczące ACTA. Odbyły się one w Brukseli w dniach 23 czerwca 2008 r., 21 kwietnia 2009 r., 22 marca 2010 r. oraz 25 stycznia 2011 r. i wszyscy mieli do nich dostęp – obywatele, przedstawiciele przemysłu, organizacje pozarządowe i prasa.
          Negocjacje w sprawie ACTA nie były tajne. Normą jest, że negocjacje są poufne (jakby inaczej można w ogóle negocjować?), ale istnieją wyraźne przepisy określające sposób informowania członków Parlamentu Europejskiego (demokratycznych przedstawicieli Europejczyków) o tego rodzaju negocjacjach handlowych. Zasad tych skrupulatnie przestrzegano.
          Komisarz ds. handlu, Karel De Gucht, uczestniczył w trzech debatach plenarnych, odpowiedział na kilkadziesiąt pytań ustnych i pisemnych oraz na dwie rezolucje i jedną deklarację Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie służby Komisji zorganizowały w trakcie negocjacji kilka specjalnych sesji informacyjnych dla posłów do Parlamentu Europejskiego i dla prasy międzynarodowej.
 
Które państwa objęte są umową?
          Australia, Kanada, Unia Europejska, Japonia, Korea, Meksyk, Maroko, Nowa Zelandia, Singapur, Szwajcaria i Stany Zjednoczone.
          Żywione są nadzieje, że główne państwa borykające się z tymi samymi problemami w zakresie podrabiania towarów i piractwa przystąpią ostatecznie do umowy.
 
Harmonogram umowy 
          Dyskusje na temat tej umowy rozpoczęto w 2007 r. Formalne negocjacje rozpoczęto w czerwcu 2008 r.; odbyło się siedem rund negocjacji.
          Negocjacje zakończono w listopadzie 2010 r. i obecnie negocjujące strony przeprowadzają wewnętrzne procedury ratyfikacji. Wersja ostateczna dostępna jest tutaj http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/may/tradoc_147937.pdf
          Wszystkie strony, oprócz UE, Szwajcarii i Meksyku, podpisały ACTA w grudniu 2011 r.
          UE podpisała ACTA dnia 26 stycznia 2012 r. w Tokio.ACTA zawiera przepisy dotyczące dochodzenia i egzekwowania praw w postępowaniu karnym, które stanową obszar kompetencji „dzielonej” między UE a państwami członkowskimi. Z tego właśnie powodu umowę podpisać i ratyfikować musi UE orazwszystkie 27 państw członkowskich.
 
Kolejne etapy
          Po podpisaniu ACTA przez UE i państwa członkowskie Parlament Europejski otrzyma formalne powiadomienie celem wszczęcia procedury zgody. Procedura ta powinna objąć dyskusje prowadzone w różnych komisjach (Komisji Handlu Międzynarodowego, Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych i Komisji Prawnej) oraz ewentualnie wysłuchanie publiczne. Głosowaniu na wyrażeniem zgody odbędzie się prawdopodobnie późnym latem 2012 r.
          Aby doszło do zawarcia umowy, Rada Ministrów musi przyjąć ostateczną decyzję po wyrażeniu zgody przez Parlament Europejski i zakończeniu krajowych procesów ratyfikacyjnych w państwach członkowskich. Informuje się o tym fakcie pozostałych sygnatariuszy ACTA i umowa wchodzi w życie w UE.
 
Źródło http://ec.europa.eu/polska/news/120206_acta_fakty_mity_pl.htm

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.