Data publikacji: 13.10.2014
Trochę danych
Moda na zdrowy tryb życia pojawiła się w samą porę, gdyż dane na temat otyłości w Polsce są niepokojące. Według danych Światowego Indeksu Bezpieczeństwa z 2014 r., opracowanego na zlecenie DuPont, ponad 23 procent polskiego społeczeństwa ma problem z otyłością. Oznacza to, że znajdujemy się w niechlubnej czołówce, przekraczając średnią europejską o 2,45 punktów procentowych.
Otyłość w Europie
Najgorzej sprawa przedstawia się w Czechach, gdzie z powodu otyłości cierpi niemal 30 procent mieszkańców. W lepszej sytuacji są m.in. Ukraińcy i Niemcy. Mimo to trudno przyznać, że 20 procent ukraińskiego społeczeństwa i 21- niemieckiego, których dotyczy problem, to dobry wynik. Według danych, najszczuplejszą figurą w Europie mogą się pochwalić Szwajcarzy. W ojczyźnie czekolady z otyłością boryka się niecałe 15 procent ludności.
Być fit
Pragnienie szczupłej sylwetki chyba nigdy wcześniej nie było aż tak widoczne, jak w obecnych czasach. Można się domyślać, że nie bez wpływu pozostaje lansowanie w mediach pięknych, szczupłych gwiazd, ale też coraz większa świadomość społeczna, przejawiająca się m.in. w czytaniu etykiet na żywności czy coraz powszechniejszych wizytach u dietetyków.
Wpływ mediów na styl życia
Trudno powiedzieć czy media widząc coraz większe zainteresowanie tematyką zdrowego trybu życia odpowiedziały na potrzeby społeczeństwa w postaci wypuszczenia programów, czasopism, reportaży o tejże tematyce, czy może to takie publikacje zainspirowały Polaków do zwiększenia aktywności fizycznej. W każdym razie media, uznawane już za czwartą władzę, pełnią bardzo dużą rolę w kształtowaniu postaw społeczeństw i na pewno trzeba im przypisać udział w poprawie stylu życia Polaków.
Media społecznościowe
Bardzo interesującym faktem jest ten, że media tradycyjne w przypadku tematyki dbania o zdrowie ustępują mediom społecznościowym. Wydaje mi się nawet, że chęć uzyskania szczupłej figury, zaczęła się w Polsce na tak dużą skalę od Ewy Chodakowskiej, która szturmem podbiła serca tysięcy, jeśli nie milionów internautek. Choć przed nią wielu trenerów czy pasjonatów próbowało osiągnąć taki sukces, nie udało się. Facebookowy profil Chodakowskiej stał się dość szybko bardzo popularny. Trudno powiedzieć, czy było to zasługą reklamy usatysfakcjonowanych spadkiem wagi osób, czy sprawnej kampanii wizerunkowej. Nie ma to jednak większego znaczenia, bowiem wiele osób zawdzięcza jej i jej „konkurentkom” poprawę wyglądu.
Fitness za granicą
Polska mimo rosnącego zainteresowania zdrowym stylem życia wciąż pozostaje w tyle Europy. Pod koniec 2013 r. w Polsce funkcjonowało około 2,4 tys. klubów fitness, w niemal dwukrotnie większych Niemczech działało prawie 8 tys. takich ośrodków. Warto jednak pamiętać, że Polska dopiero wkracza w walkę o zdrowsze przyzwyczajenia.