Data publikacji: 18.09.2012

Grupa wysokiego szczebla zajmie się doskonaleniem nauczania

Szkolnictwo wyższe ma zasadnicze znaczenie dla rozwijania wiedzy i umiejętności, których potrzebuje Europa, aby konkurować w światowej gospodarce, a mimo to państwa członkowskie nie inwestują w wystarczającym stopniu w modernizację systemów szkolnictwa wyższego.


Grupa wysokiego szczebla ds. modernizacji szkolnictwa wyższego, której działalność zainaugurowała dziś Komisja Europejska, zajmie się tą kwestią w ramach szeroko zakrojonego trzyletniego przeglądu sektora w całej Unii Europejskiej. Grupa, której przewodniczy była prezydent Irlandii Mary McAleese, skupi się w tym roku na najlepszych sposobach osiągnięcia doskonałości w nauczaniu, a w przyszłym roku będzie omawiać kwestie dostosowania metod nauczania do wymagań epoki cyfrowej. Grupa wskaże najlepsze praktyki i kreatywne rozwiązania, a także przedstawi zalecenia dla decydentów politycznych na szczeblu krajowym i europejskim, dla uniwersytetów i uczelni. Pierwsze sprawozdanie grupy, która posiada mandat do 2015 r., powstanie w 2013 r.

Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, powiedziała: „Każdy pamięta jakiegoś wykładowcę, który inspirował go i motywował do nauki.Chciałabym, aby dzięki grupie wysokiego szczebla każdy europejski student, bez względu na to, gdzie mieszka lub studiuje, pobierał naukę na najwyższym poziomie.Jest to warunek konieczny dla innowacyjności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.Doskonałość w nauczaniu jest również podstawowym warunkiem znalezienia i wspierania trwałych metod wyjścia z obecnego kryzysu.”

Mary Mary McAleese dodała: „Jestem zaszczycona, że przewodniczę tej grupie.Głęboką troską przejmuje mnie Europa i jej młode pokolenie, które zostało tak ciężko doświadczone przez kryzys.Nasza grupa zbada, w jaki sposób można dbać o doskonałość nauczania na naszych uczelniach wyższych, aby zapewnić młodym ludziom najlepsze wykształcenie oraz jak najlepsze perspektywy zatrudnienia.”

W ciągu najbliższych trzech lat grupa będzie konsultować się z ekspertami z sektora szkolnictwa wyższego, instytucji rządowych i przedsiębiorstw, a także ze studentami i wykładowcami.

Powołanie tej grupy jest częścią szerzej zakrojonej strategii na rzecz modernizacji szkolnictwa wyższego w państwach członkowskich. Komisja poczyniła już znaczne postępy w tej dziedzinie. Proces boloński ułatwił studentom naukę za granicą i umożliwił uznawanie ich kwalifikacji w całej Europie. Europejski wszechstronny ranking wyższych uczelni, który ma zostać opublikowany po raz pierwszy w 2013 r., ułatwi również ich porównywanie, dzięki czemu studenci będą mogli dokonywać bardziej świadomego wyboru uczelni. Ranking pozwoli również Komisji śledzić postępy uniwersytetów w różnych dziedzinach, które będą podstawą dla kolejnych klasyfikacji: jakość nauczania i uczenia się, badania naukowe, transfer wiedzy, strategie współpracy zagranicznej oraz rola uniwersytetów w rozwoju regionalnym.

Kontekst

W europejskim planie modernizacji szkolnictwa wyższego, który został zatwierdzony na posiedzeniu Rady ds. Edukacji w dniach 28-29 listopada 2011 r., wyznaczono obszary priorytetowe, na których muszą się skupić państwa UE, aby osiągnąć wspólne cele. Określono także, w jaki sposób Unia Europejska może im pomóc w realizacji polityki modernizacji. Wśród priorytetów tych jest m.in. poprawa jakości szkolnictwa wyższego i dostosowanie programów studiów do indywidualnych potrzeb, wymagań rynku pracy i przyszłych karier zawodowych, a także zwiększenie liczby studentów. Plan przewiduje wspieranie ściślejszej współpracy między uniwersytetami, przedsiębiorstwami i ośrodkami badawczymi. Jest on częścią szerszej strategii Komisji na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie, w której edukacja odgrywa kluczową rolę.

Informacje dodatkowe

Plan modernizacji szkolnictwa wyższego

Komisja Europejska: Kształcenie i szkolenie

Strona internetowa Androulli Vassiliou

Androulla Vassiliou na Twitterze @VassiliouEU

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.