Data publikacji: 09.03.2010

Jak poprawić ochronę konsumenta w Unii

Rynek wewnętrzny i ochrona konsumenta w Unii Europejskiej znajdą się pod lupą posłów w Strasburgu. We wtorek, dziewiątego marca odbędzie się między innymi debata na temat sieci SOLVIT, która od 2002 roku pomaga rozwiązywać spory na rynku bez konieczności uciekania się do postępowań sądowych.


SOLVIT to sieć utworzona w 2002 przez Komisję i państwa członkowskie w celu rozwiązywania problemów, z jakimi borykają się obywatele i przedsiębiorstwa w związku z nieprawidłowym stosowaniem prawa rynku wewnętrznego.
 
Wszystkie państwa członkowskie UE, a także Norwegia, Islandia i Liechtenstein, utworzyły krajowe centra SOLVIT, w większości wypadków w ramach swoich ministerstw spraw zagranicznych lub ministerstw gospodarki.
 
Centra te współpracują ze sobą bezpośrednio za pomocą internetowej bazy danych pomagającej w szybkim opracowywaniu pragmatycznych rozwiązań problemów zgłaszanych przez obywateli i przedsiębiorstwa.
 
Sprawozdanie rumuńskiego posła z grupy liberałów, Cristiana Silviu Buşoi apeluje o zwiększenie przepustowości sieci SOLVIT. "Wielu obywateli, którzy mają problemy związane z rynkiem wewnętrznym wchodzące w zakres działalności SOLVIT-u, nie zna tej sieci i w związku z tym zwraca się ze swoimi problemami do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich", czytamy w dokumencie. Dlatego, posłowie z komisji rynku wewnętrznego i ochrony konsumenta uważają, iż sieci SOLVIT potrzebna jest ogólnoeuropejska promocja.
 
Celem skutecznej polityki konsumenckiej jest zapewnienie zdrowych rynków, na których konsumenci będą mogli działać bezpiecznie i z zaufaniem, gdzie promuje się handel transgraniczny oraz innowacje. Aktywna polityka konsumencka powinna dawać obywatelom korzyści z pełnego potencjału rynku wewnętrznego, proponując im szerszy wybór wysokiej jakości produktów i usług w konkurencyjnych cenach, czytamy w sprawozdaniu szwedzkiej socjaldemokratki, Anny Hedh.
 
Sprawozdanie podkreśla, iż poprawę ochrony konsumenta mogą zapewnić tylko skuteczne narzędzia, które pozwalają badać jakość wspólnego rynku. Jednym z takich narzędzi jest tablica, która zawiera wyniki monitorowania funkcjonowania rynku z perspektywy konsumenta i wskazuje rynki, które zawodzą pod względem rezultatów ekonomicznych lub społecznych. Na początku ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała drugą edycję zestawienia.
 
Tablica zawiera wyniki monitorowania funkcjonowania rynków w różnych gałęziach gospodarki na podstawie pięciu głównych wskaźników (skarg, cen, poziomu zadowolenia, zmiany dostawców i bezpieczeństwa). Pozwala to zidentyfikować sektory o najwyższym stopniu ryzyka nieprawidłowego funkcjonowania z perspektywy konsumentów.
 
Forum rynku wewnętrznego
 
Róża Thun z centroprawicowej Europejskiej Partii Ludowej, również przygotowała sprawozdanie w sprawie tabeli wyników rynku wewnętrznego. Posłanka apeluje do Komisji o organizowanie dorocznego forum rynku wewnętrznego, w którym uczestniczyliby wspólnie przedstawiciele instytucji UE, państw członkowskich i innych zainteresowanych stron, a którego celem byłoby podjęcie bardziej jednoznacznego zobowiązania do transpozycji, stosowania i egzekwowania prawodawstwa dotyczącego rynku wewnętrznego.
 
Sprawozdanie wzywa też Komisję do poszukiwania nowych sposobów usuwania pozostałych przeszkód stojących na drodze do ukończenia tworzenia rynku wewnętrznego, w tym do stworzenia „testu rynku wewnętrznego”, któremu poddawane będą wszystkie proponowane nowe akty prawne UE w celu zapewnienia, że te proponowane nowe środki nie osłabiają rynku wewnętrznego.
 
 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.