Data publikacji: 28.03.2014
Skuteczna i humanitarna polityka powrotowa prowadzona z pełnym poszanowaniem praw podstawowych jest decydującym elementem polityki migracyjnej UE.
W przyjętym dzisiaj komunikacie w sprawie unijnej polityki powrotowej Komisja przedstawia postępy poczynione w tej dziedzinie oraz wskazuje przyszłe kierunki rozwoju i niezbędne działania.
W ostatnich latach wszystkie państwa członkowskie wprowadziły znaczne zmiany prawne i praktyczne w celu zapewnienia sprawiedliwych i przejrzystych przepisów oraz ulepszenia procedur powrotu. W dyrektywie w sprawie powrotów imigrantów, przyjętej w 2008 r., ustanowiono jasne, przejrzyste i sprawiedliwe wspólne przepisy dotyczące powrotów obywateli państw trzecich, którzy nie mają prawa do pobytu w UE, oraz stosowania środków przymusu, środków detencyjnych i zakazów ponownego wjazdu. Można by jednak zrobić jeszcze więcej, aby zapewnić, że wszystkie gwarancje przewidziane w tej dyrektywie będą jednolicie wdrażane w całej UE i doprowadzą wszędzie do stosowania skutecznych i humanitarnych praktyk.
Cecilia Malmström, europejska komisarz do spraw wewnętrznych, powiedziała: Dyrektywa w sprawie powrotów imigrantów miała pozytywny wpływ na przepisy krajowe i na stosowaną praktykę. Stała się siłą napędową zmian w zakresie dobrowolnego wyjazdu i monitorowania przymusowego powrotu. Przyczyniła się także do skrócenia – w skali UE – maksymalnego okresu stosowania środka detencyjnego i upowszechniania rozwiązań alternatywnych. Nadal poważne obawy budzi sytuacja dotycząca zatrzymań osób w niektórych państwach członkowskich. Dlatego też musimy kontynuować działania na rzecz wiarygodnej i humanitarnej polityki, która gwarantuje praktyki zapewniające poszanowanie praw podstawowych i godności każdego człowieka – bez względu na jego status migracyjny.
Dyrektywa w sprawie powrotów imigrantów przyczyniła się do korzystnych zmian, jeśli chodzi o poszanowanie praw podstawowych, stosowanie sprawiedliwych i skutecznych procedur, zmniejszenie liczby przypadków, w których migranci pozostają bez jasnego statusu prawnego, pierwszeństwo dobrowolnego wyjazdu oraz wspieranie reintegracji i propagowanie alternatyw dla środków detencyjnych.
Ale to nie wszystko – ogólnie można jeszcze wiele poprawić, jeśli chodzi o wdrażanie dyrektywy i polityki powrotowej.
Działania powinny się koncentrować na: aspektach związanych z warunkami stosowania środków detencyjnych, systematycznym stosowaniu alternatyw dla środków detencyjnych, stworzeniu systemów niezależnego monitorowania przymusowych powrotów, ogólnej skuteczności polityki (np. sprawniejsze procedury, wyższy odsetek — dobrowolnych — powrotów).
Jak podają statystyki, istnieje znaczna różnica między liczbą osób, którym wydano decyzję nakazującą powrót (ok. 484 tys. osób w 2012, 491 tys. w 2011 r. i 540 tys. w 2010 r.), a liczbą osób, które w następstwie takiej decyzji opuściły terytorium UE (ok. 178 tys. w 2012 r., 167 tys. w 2011 r. i 199 tys. w 2010 r.).
Główną przyczyną niewykonania nakazu powrotu są praktyczne problemy z ustaleniem tożsamości osób powracających i z uzyskaniem niezbędnej dokumentacji od organów spoza UE. Dlatego też lepsza współpraca z krajami nienależącymi do UE ma decydujące znaczenie dla poprawy skuteczności procedur powrotu.
Ogólnie Komisja określiła pięć głównych obszarów działania:
Przydatne linki
Komunikat w sprawie unijnej polityki dotyczącej powrotów
Strona internetowa komisarz Cecilii Malmström
Komisarz Cecilia Malmström na Twitterze
Strona internetowa DG do Spraw Wewnętrznych
DG do Spraw Wewnętrznych na Twitterze