Data publikacji: 27.02.2014
Europejska branża aplikacji rozwija się bardzo dynamicznie. Zatrudnionych w niej jest ponad milion osób, a jej wartość w nadchodzących pięciu latach ma wynieść 63 mld euro.
Według zewnętrznej platformy analitycznej Distimo ok. 80 proc. dochodów (szacowanych na ponad 10 mld euro rocznie) jednego dostawcy pochodzi z zakupów dokonywanych w ramach aplikacji w celu uzyskania dostępu do specjalnych treści lub elementów. Aby branża aplikacji mogła w pełni wykorzystać swój potencjał i zachować zdolność innowacji, musi zdobyć zaufanie konsumentów. Obecnie ponad połowę unijnego rynku gier internetowych stanowią gry reklamowane jako „bezpłatne", chociaż często obejmują one (czasami kosztowne) zakupy w ramach aplikacji. Konsumenci często nie są w pełni świadomi, że wydają pieniądze, ponieważ ich karty kredytowe obciążane automatycznie. Dzieci są szczególnie narażone na działanie reklam gier, które można ściągnąć za darmo, ale które wymagają zakupów w celu kontynuacji gry. W odpowiedzi na skargi z całej Unii Komisja Europejska spotka się dziś i jutro (27 i 28 lutego) z przedstawicielami krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów i dużych firm technologicznych, w celu omówienia tej kwestii. Komisja poprosi branżę o zobowiązanie się do przedstawienia rozwiązań w określonym czasie oraz zapewnienia właściwej ochrony konsumentów.
Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości, stwierdziła: Europejska branża aplikacji ma ogromny potencjał tworzenia miejsc pracy i wzrostu oraz poprawy naszego życia poprzez stosowanie innowacyjnych technologii. Aby jednak potencjał ten mógł zostać wykorzystany, konsumenci muszą mieć zaufanie do nowych produktów. Wprowadzanie konsumentów w błąd to, rzecz jasna, zły model biznesowy. Jest to również sprzeczne z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony konsumentów. Komisja Europejska oczekuje, że branża dostarczy konkretnych odpowiedzi na obawy obywateli i krajowych organizacji konsumenckich.
Komisarz Neven Mimica odpowiedzialny za politykę konsumencką powiedział: Konsumenci – a szczególnie dzieci – wymagają lepszej ochrony przed niespodziewanymi kosztami zakupów w ramach aplikacji. Organy krajowe odpowiedzialne za egzekwowanie prawa i Komisja Europejska prowadzą obecnie rozmowy z branżą w celu rozwiązania tej kwestii, która naraża konsumentów na koszty i grozi zmniejszeniem wiarygodności tego obiecującego rynku. Jak najszybsze znalezienie konkretnych rozwiązań byłoby korzystne dla wszystkich.
Podczas spotkań z branżą krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów z całej UE przedstawią wspólny pogląd na to, w jaki sposób stosować stosowne przepisy dotyczące praw konsumentów w tej dziedzinie. Akcją kieruje duński rzecznik praw konsumenta. W spotkaniach uczestniczyć będą Francja, Wielka Brytania, Włochy, Belgia, Luksemburg i Litwa - członkowie sieci współpracy w zakresie ochrony konsumenta odpowiedzialnej za egzekwowanie praw konsumentów w Unii.
Cztery najważniejsze kwestie poruszane przez konsumentów, które zostaną omówione podczas spotkania są następujące:
Dalsze działania: Podczas spotkania Komisja i państwa członkowskie będą miały możliwość osiągnięcia porozumienia z branżą w celu rozwiania obaw konsumentów. Komisja oraz krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów zobowiążą się do podjęcia wszelkich niezbędnych działań następczych.
Kontekst
Europejski rynek gier internetowych i mobilnych rozwija się bardzo dynamicznie. Szacuje się, że w 2011 r. konsumenci z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Holandii i Belgii wydali na gry internetowe 16,5 mld euro. Według zewnętrznego badania przeprowadzonego przez Bitkom (stowarzyszenie reprezentujące branżę telekomunikacji i ICT w Niemczech) tylko w tym państwie dochody z zakupów w ramach aplikacji wzrosły dwukrotnie między 2012 a 2013 r., osiągając 240 mln euro. Ponad milion klientów to dzieci i nastolatki w wieku od 10 do 19 lat.
Rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów łączy krajowe organy konsumenckie w paneuropejską sieć odpowiedzialną za egzekwowanie przepisów. Dzięki temu organ krajowy w jednym państwie członkowskim może zwrócić się do swojego odpowiednika w innym państwie UE z prośbą o interwencję w przypadku transgranicznego naruszenia unijnych przepisów konsumenckich.
Współpraca dotyczy przepisów w zakresie ochrony konsumenta w różnych obszarach objętych m.in. zakresem dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych i dyrektywy w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.
Z przedmiotowym działaniem zgodne są zasady dotyczące gier internetowych i zakupów w ramach aplikacji opublikowane przez brytyjski urząd ochrony konsumentów 30 stycznia 2014 r.
Dodatkowe informacje
Wspólne stanowisko krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów w odniesieniu do aplikacji można znaleźć na stronie:
Strona wiceprzewodniczącej KE Viviane Reding, komisarz ds. sprawiedliwości, praw podstawowych i obywatelstwa
Wiceprzewodnicząca na Twitterze: @VivianeRedingEU
Wymiar sprawiedliwości UE na Twitterze: @EU_Justice
Strona Nevena Mimicy – komisarza ds. polityki konsumenckiej
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/mimica/index_en.htm
Komisarz Mimica na Twitterze: @NevenMimicaEU
Polityka konsumencka UE na Twitterze: @EU_Consumer