Data publikacji: 15.03.2011

KE/ETS-Polska a przepisy antydyskryminacyjne

Komisja Europejska zamknęła trzy osobne postępowania przeciwko Polsce w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, dotyczące różnych aspektów prawodawstwa UE w dziedzinie równości.


Komisja zamknęła postępowania po tym, jak Polska przyjęła nowe przepisy antydyskryminacyjne. Dwa z tych postępowań zostały już skierowane do Trybunału Sprawiedliwości, natomiast trzecie zamknięto na etapie przedsądowym.
 
Prawodawstwo UE w dziedzinie równości składa się z szeregu dyrektyw. Zabraniają one stosowania dyskryminacji z różnych powodów, w tym ze względu na rasę i płeć, w takich obszarach jak zatrudnienie, kształcenie oraz dostęp do towarów i usług. Zawierają one także wymóg, aby państwa członkowskie ustanowiły organizację – w postaci rzecznika praw obywatelskich lub innego podmiotu – która wspierałaby równe traktowanie oraz udzielała pomocy ewentualnym ofiarom dyskryminacji.
 
Sprawy wycofane z Trybunału dotyczyły niezgodności polskiego ustawodawstwa z przepisami UE zabraniającymi dyskryminacji ze względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (zob. IP/10/531) oraz braku zgłoszenia ustawodawstwa krajowego zapewniającego transpozycję unijnych przepisów w dziedzinie dyskryminacji ze względu na płeć w zakresie dostępu do towarów i usług (zob. IP/09/785). Komisja zakończyła także postępowanie w sprawie o niezgłoszenie ustawodawstwa krajowego zapewniającego transpozycję unijnych przepisów dotyczących równości w dziedzinie zatrudnienia (zob. IP/10/319).
 
Kontekst
Dyrektywa dotycząca równości rasowej (2000/43/WE) stanowi o ochronie przed dyskryminacją ze względu na pochodzenie rasowe lub etniczne w zakresie zatrudnienia i szkolenia, kształcenia, ochrony socjalnej, członkostwa w organizacjach oraz dostępu do towarów i usług. W sprawie skierowanej przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Komisja zaznaczyła, że polskie ustawodawstwo obejmuje zasadę zwalczania dyskryminacji wyłącznie w obszarze zatrudnienia. Zakaz wiktymizacji był również ograniczony do sfery zatrudnienia. Nowe polskie przepisy w zadowalającym stopniu rozwiązują te problemy, a zatem Komisja wycofała skargę skierowaną do Trybunału.
 
Dyrektywa dotycząca towarów i usług (2004/113/WE) ustanawia ramy zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć w zakresie dostępu do towarów i usług oraz ich dostarczania. Ma ona zastosowanie do ogólnodostępnych towarów i usług, które są oferowane poza obszarem życia prywatnego i rodzinnego. Komisja wniosła skargę przeciwko Polsce ze względu na brak zgłoszenia środków zapewniających transpozycję wymienionej dyrektywy do prawa polskiego. Zważywszy, że nowa ustawa zapewnia pełną transpozycję dyrektywy, Komisja uznała, że Polska spełniła spoczywające na niej zobowiązania, i wycofała skargę z Trybunału.
 
Przekształcona dyrektywa dotycząca równouprawnienia płci w dziedzinie zatrudnienia (2006/54/WE) stanowi kluczowy element pakietu europejskiego prawodawstwa dotyczącego równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy. Komisja wydała uzasadnioną opinię w ramach drugiego etapu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Polsce w związku z brakiem zgłoszenia wszystkich środków zapewniających transpozycję wspomnianej dyrektywy do prawa polskiego. Zważywszy, że nowa ustawa zapewnia pełną transpozycję dyrektywy, Komisja zamknęła postępowanie.
 
Dalsze informacje
Prawodawstwo antydyskryminacyjne UE
Prawodawstwo UE w dziedzinie równości płci
Strona internetowa wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości
Więcej informacji na temat postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, zob. MEMO/11/162

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.