Data publikacji: 26.05.2021
Komisja Europejska opublikowała dzisiaj swoje wytyczne dotyczące sposobów ulepszenia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji – pierwszego tego rodzaju kodeksu na świecie – aby stał się bardziej skutecznym narzędziem przeciwdziałania dezinformacji.
Komisja określa w nich swoje oczekiwania, wzywa sygnatariuszy do większego zaangażowania i przewiduje szersze przyłączenie się do kodeksu. W oparciu o solidne ramy monitorowania i dokładne wskaźniki skuteczności działania sygnatariusze powinni ograniczyć zachęty finansowe dla dezinformacji, umożliwić użytkownikom odgrywanie aktywnej roli w zapobieganiu jej rozprzestrzenianiu, lepiej współpracować z weryfikatorami informacji we wszystkich państwach członkowskich i językach UE oraz stworzyć ramy dostępu do danych dla naukowców.
Wiceprzewodnicząca do spraw wartości i przejrzystości Věra Jourová powiedziała: Zagrożenia stwarzane przez dezinformację w internecie szybko się zmieniają i musimy zintensyfikować nasze wspólne działania, aby wzmocnić pozycję obywateli i chronić demokratyczną przestrzeń informacyjną. Potrzebny jest nowy, lepszy kodeks, ponieważ platformy internetowe i inne podmioty muszą się zająć ryzykiem systemowym związanym z ich usługami i promowaniem treści za pomocą algorytmów, zrezygnować z podejścia opartego wyłącznie na samokontroli i nie pozwalać już na zarabianie na dezinformacji, przy jednoczesnym pełnym zachowaniu wolności słowa.
Thierry Breton, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, powiedział: Musimy powstrzymać „infodemię" i rozpowszechnianie fałszywych informacji, które zagrażają życiu ludzi. Dezinformacja musi przestać być źródłem dochodów. Musimy dążyć do większego zaangażowania platform internetowych, całej branży reklam internetowych i sieci weryfikatorów faktów. Akt o usługach cyfrowych zapewni nam dodatkowe, potężne narzędzia do walki z dezinformacją.
Silne, stabilne i elastyczne narzędzie wspierające walkę z dezinformacją
W wytycznych wzywa się do wzmocnienia kodeksu w następujących obszarach:
Sygnatariusze powinni również stworzyć centrum przejrzystości, w którym przedstawią polityki, jakie przyjęli w celu realizacji zobowiązań wynikających z kodeksu, oraz sposoby ich egzekwowania, a także udostępnią wszystkie dane i wskaźniki istotne z punktu widzenia kluczowych wskaźników skuteczności działania. W wytycznych proponuje się również ustanowienie stałej grupy zadaniowej pod przewodnictwem Komisji. W jej skład wchodziliby sygnatariusze, przedstawiciele Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, europejskiej grupy regulatorów audiowizualnych usług medialnych (ERGA) oraz Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO), które otrzymało już ponad 11 mln euro na utworzenie ośmiu regionalnych centrów w celu wsparcia realizacji i rozszerzenia swoich prac w państwach członkowskich. Grupa zadaniowa, którą będą również wspierali eksperci, pomoże w przeglądzie i dostosowaniu kodeksu do zmian technologicznych, społecznych, rynkowych i legislacyjnych.
Kolejne działania
Komisja wezwie sygnatariuszy kodeksu postępowania do spotkania się i ulepszenia kodeksu zgodnie z wytycznymi. Komisja zachęca również nowych sygnatariuszy do przystąpienia do kodeksu. W tym celu Komisja dotrze do potencjalnych nowych sygnatariuszy i zainteresowanych stron. Sygnatariusze powinni szybko przystąpić do przeglądu kodeksu i jesienią przedstawić pierwszy projekt zmienionego kodeksu. Zgodnie z zapowiedzią Komisja przedstawi również w tym roku wniosek ustawodawczy, aby poprawić przejrzystość reklam politycznych. W wytycznych wzywa się również do zwiększenia zobowiązań w tej dziedzinie, aby utorować drogę przyszłym wzmocnionym ramom prawnym i opracować wspierające ten proces rozwiązania branżowe.
Kontekst
Kodeks postępowania ustanowiono w październiku 2018 r. Jak zapowiedziano w europejskim planie działania na rzecz demokracji (EDAP), w wytycznych odniesiono się do niedociągnięć stwierdzonych w ocenie kodeksu przeprowadzonej przez Komisję w 2020 r. i wykorzystano wnioski wyciągnięte z programu monitorowania dezinformacji związanej z COVID-19. Wniosek Komisji dotyczący aktu o usługach cyfrowych ustanawia współregulacyjny mechanizm ochronny dla środków, które zostaną włączone do zmienionego i wzmocnionego kodeksu.
Kryzys związany z koronawirusem wyraźnie unaocznił zagrożenia i wyzwania, jakie dezinformacja stwarza dla naszych społeczeństw. „Infodemia" stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia osobistego i systemów zdrowia publicznego, zarządzania kryzysowego, gospodarki i społeczeństwa. Okazało się, że pomimo podjętych do tej pory istotnych wysiłków istnieje pilna potrzeba ich zwiększenia w celu zwalczania dezinformacji.
Podejście UE do przeciwdziałania dezinformacji jest głęboko zakorzenione w ochronie wolności słowa i zagwarantowaniu otwartej demokratycznej debaty. Jego celem jest zwiększenie przejrzystości i rozliczalności w środowisku internetowym oraz wzmocnienie pozycji obywateli. Towarzyszy ono innym celom europejskiego planu działania na rzecz demokracji, a mianowicie promowaniu wolnych i uczciwych wyborów oraz ochronie wolności i pluralizmu mediów. UE zmobilizowała branżę, media, środowisko akademickie, władze publiczne i społeczeństwo obywatelskie oraz zachęca do szerszego przyłączenia się do kodeksu.
Dodatkowe informacje:
Wytyczne Komisji w sprawie ulepszenia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji
Projekty EDMO wybrane do finansowania
Kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji
Dokonana przez Komisję ocena kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji
Wytyczne dotyczące ulepszenia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji Pobierz (54.608 kB - PDF)