Data publikacji: 01.12.2009
116 006: ofiary przestępstw
116 117: usługi medyczne w przypadkach niezagrażających życiu
W jaki sposób ofiary przestępstw mogą uzyskać pomoc w UE? Gdzie obywatele UE mogą zadzwonić, jeżeli potrzebują pomocy lub porady medycznej w wypadkach niewymagających pilnej interwencji medycznej? Już wkrótce, dzięki decyzji podjętej w dniu dzisiejszym przez Komisję Europejską, powstaną nowe infolinie, dla których zarezerwowano dwa nowe numery zaczynające się od 116, przeznaczone na usługi o charakterze ogólnospołecznym. Numery infolinii 116 006 oraz 116 117 będą zarezerwowane w całej UE dla ofiar przestępstw i dla obywateli potrzebujących pomocy medycznej w przypadkach niewymagających pilnej pomocy lekarskiej.
Najczęściej potrzebujemy pomocy, kiedy jesteśmy z dala od domu, więc ogólnoeuropejskie numery mogą mieć duże znaczenie w przypadku jakichś problemów. Dwa zarezerwowane dziś numery telefoniczne, po aktywacji we wszystkich państwach UE, zapewnią wsparcie osobom w trudnej sytuacji, które padły ofiarą przestępstwa albo potrzebują pomocy medycznej w przypadkach niewymagających pilnej pomocy lekarskiej” – powiedziała Viviane Reding, komisarz UE ds. telekomunikacji. „Zwracam się do państw członkowskich o jak najszybsze udostępnienie tych nowych numerów i zdecydowane zachęcenie organizacji, które mogłyby skutecznie świadczyć takie usługi, do odpowiednich działań.”
Numer 116 006 ma służyć ofiarom przestępstw, informując je o przysługujących im prawach, udzielając wsparcia emocjonalnego i odsyłając do odpowiednich organizacji. Będzie to centralny punkt dostępu udzielający informacji na temat miejscowej policji, procedur sądowych, możliwości uzyskania odszkodowania i kwestii związanych z ubezpieczeniem, a także innych źródeł pomocy dla ofiar przestępstw.
Infolinia medyczna poświęcona przypadkom, w których nie jest konieczna pilna pomoc lekarska (116 117), będzie kierować dzwoniących do punktów pomocy medycznej w pilnych, ale niezagrażających życiu przypadkach, zwłaszcza poza godzinami otwarcia przychodni, w weekendy lub w święta. Ma to umożliwić uzyskanie pomocy lub porady medycznej od dyżurującego lekarza, zwłaszcza jeżeli normalne źródło pomocy medycznej jest niedostępne.
Przyjęta dzisiaj decyzja Komisji opiera się na decyzji z 2007 r. dotyczącej numerów zaczynających się od 116 (IP/07/346), na mocy której trzy inne numery w całej UE zarezerwowano dla usług o wartości społecznej: 116 000 – telefon alarmowy w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 – numer, pod którym dzieci mogą wezwać pomoc oraz 116123 – pod którym można uzyskać wsparcie emocjonalne (IP/09/276).
Dzisiejsza decyzja nakłada na państwa UE obowiązek zapewnienia, że dwa nowe numery będą mogły zostać przypisane krajowym organom regulacyjnym ds. telekomunikacji od dnia 15 kwietnia 2010 r. Odpowiednie organizacje krajowe będą mogły wystąpić o przyznanie numerów a następnie uruchomić odpowiednie infolinie.
Dodatkowe informacje
W lipcu 2006 r., w ramach skoordynowanej strategii UE dotyczącej praw dziecka (IP/06/927) Komisja Europejska zaproponowała zarezerwowanie wspólnego numeru telefonicznego służącego do zgłaszania zaginięć dzieci (116 000) i numeru, pod którym dzieci mogą wezwać pomoc (116 111). Dnia 15 lutego 2007 r. i 29 października 2007 r. Komisja podjęła decyzję o zarezerwowaniu numerów 116 000 i 116 111 (jak również numeru 116 123 dla telefonu zaufania) we wszystkich państwach członkowskich UE (IP/07/188). Zobowiązuje to państwa członkowskie do udostępnienia „numerów 116”, ale nie zmusza ich do przydzielania tych numerów usługodawcom i zapewniania świadczenia usług.
Dzisiejsza decyzja zmieniająca znajduje się na stronie:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/legislation/index_en.htm#decisions
Dalsze informacje na temat numerów 116:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_european/index_en.htm