Data publikacji: 04.07.2022

KE uruchamia sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego

Komisja uruchamia sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego Zdecydowany krok w kierunku samolotów elektrycznych i napędzanych wodorem


Aby Europa była neutralna dla klimatu do 2050 r., społeczeństwo, sektory i branże muszą odegrać swoją rolę – także społeczność lotnicza. Aby usprawnić ten proces, w zeszły piątek Komisja Europejska oficjalnie zainicjowała sojusz na rzecz lotnictwa bezemisyjnego, co zostało powszechnie przyjęte przez sektor.

Lotnictwo i gazy cieplarniane zbyt długo były nierozłączną parą. Mimo, że sektor podejmował wysiłki aby to zmienić. Dzisiejsze samoloty zużywają około 25% mniej paliwa niż 15 lat temu, dzięki bardziej wydajnym technologiom. Ale ten wynik został zniweczony przez ciągły wzrost ruchu lotniczego -pasażerowie w 2017 roku latali średnio o 60% dalej niż w 2005 roku – a trend rośnie.
Emisje CO2 z lotnictwa odpowiadają co najmniej 3% globalnego ocieplenia - co oznacza, że ​​gdyby światowe lotnictwo było krajem, znalazłoby się w pierwszej dziesiątce emitentów na świecie. Dlatego naprawdę opłaca się rozwiązać ten problem, w pełni zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i prawnie wiążącym celem UE, aby do 2050 r. stać się neutralną dla klimatu.

Pierwszy komercyjny samolot bezemisyjny wystartuje prawdopodobnie w 2035 r. ​

UE, a w szczególności Komisja, jest liderem w dziedzinie bezemisyjnego lotnictwa, co jest powszechnie uznawane przez sam sektor lotnictwa. Istnieją na przykład działania takie jak program „Czyste lotnictwo” w ramach programu „Horyzont Europa”, mechanizmy ustalania cen emisji dwutlenku węgla, takie jak unijny system handlu uprawnieniami do emisji i fundusz innowacyjny. W dniu 4 lutego Komisja, państwa członkowskie oraz przedsiębiorstwa i zainteresowane podmioty z sektora transportu lotniczego i energetycznego podpisały deklarację z Tuluzy, której celem jest osiągnięcie zerowych emisji netto w 2050 r., zapobieganie ucieczce emisji i utrzymanie łączności w Europie.

Kolejny rozdział w lotnictwie
Sojusz  „ Zero emisyjne lotnictwo” (Zero-Emission Aviation, czyli AZEA.) „Wraz z pojawieniem się samolotów bezemisyjnych Europa pisze kolejny rozdział w lotnictwie” – powiedziała wiceprzewodnicząca wykonawcza Vestager. „Neutralność klimatyczna jest paszportem do wzrostu, a sojusz na rzecz lotnictwa o zerowej emisji pomoże europejskiemu przemysłowi lotniczemu utorować drogę dla konkurencyjnego i czystego lotnictwa”.



Kto należy do sojuszu na rzecz lotnictwa o zerowej emisji?

Główną ideą sojuszu jest przygotowanie do wprowadzenia do eksploatacji samolotów napędzanych wodorem i energią elektryczną. Sojusz zgromadzi przedstawicieli producentów samolotów, linii lotniczych, lotnisk, firm energetycznych i dostawców paliw, agencji normalizacyjnych i certyfikacyjnych, grup interesu pasażerów i środowiska oraz organów regulacyjnych. Będą tworzyć synergie, promować projekty inwestycyjne oraz proponować mapę drogową i zalecenia, aby znieść wszelkie możliwe bariery w budowie samolotów bezemisyjnych dla komercyjnego ruchu lotniczego, ale nie chodzi tylko o samo zbudowanie nowej generacji samolotów. Działania będą miały wpływ na wymagania paliwowe i infrastrukturę w portach lotniczych, na standaryzację i certyfikację, na linie lotnicze i zarządzanie ruchem lotniczym. To pewne: wprowadzenie napędu wodorowego i akumulatorowo-elektrycznego pociągnie za sobą poważne zmiany w całym systemie transportu lotniczego.

Trzeba być gotowym
Ale nabiera rozpędu, jak zauważył komisarz Breton: „Europejski przemysł lotniczy jest najbardziej innowacyjny na świecie. I jego entuzjazm – od dużych producentów po dostawców sprzętu i małe firmy i start-upy – by wytyczać drogę do napędu wodorowego i elektrycznego w samolotach jest naprawdę zachęcający, ale cały ekosystem lotniczy, w tym dostawcy paliw, operatorzy lotnisk i organy regulacyjne, również musi się przygotować. Sojusz na rzecz lotnictwa o zerowej emisji pomoże koordynować wysiłki firm i organizacji na rzecz utrzymania konkurencyjnego i zrównoważonego sektora lotniczego. "
Jak wspomniano, UE wspiera już cały szereg programów lotnictwa bezemisyjnego. AZEA będzie w stanie to wykorzystać – „ważny krok w celu zapewnienia, że ​​będziemy mogli wprowadzić na rynek naszą europejską działalność badawczą i innowacyjną w zakresie czystego lotnictwa” – powiedział komisarz Gabriel. Partnerstwo na rzecz czystego lotnictwa w ramach programu „Horyzont Europa” – finansowane przez Komisję i przemysł kwotą 1,7 mld euro – ma na celu przygotowanie technologii bezemisyjnych do lat 2027-2029. Pierwszy komercyjny samolot bezemisyjny wystartuje prawdopodobnie w 2035 roku.​​​​

Sojusz na rzecz lotnictwa o zerowej emisji (AZEA)
Warunki odniesienia AZEA
Deklaracja AZEA
Strona internetowa sojuszy przemysłowych UE

 

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.