Data publikacji: 01.09.2014
Nowy model biznesowy
Komisja Europejska regularnie analizuje rynek telekomunikacyjny – nowy raport za lata 2012-2013 jest już osiemnastym z kolei. Telekomunikacja to jedna z tych branż, które mocno powiązane są z dynamicznym i nieprzerwanym rozwojem. Często wdrażanie nowych rozwiązań wpływa na innowacyjność firm, a co za tym idzie na atrakcyjność danego kraju dla przedsiębiorców. Polska na tym tle wyróżnia się raczej słabo. Jak jednak wygląda Unia Europejska jako całość patrząc na rynek telekomunikacyjny? Ten dość istotny segment usług zaczął odnotowywać spadki przychodów, ale za to zwiększyła się ilość funduszy przeznaczanych na inwestycje, a w dłuższej mierze rokuje to dalszym rozwojem. Branża telekomunikacyjna musi się jednak przygotować na wielkie wyzwania – zapotrzebowanie na tradycyjnie świadczone usługi telefoniczne jest stopniowo coraz mniejsze, ponieważ wśród konsumentów większym zainteresowaniem zaczynają cieszyć się telefonie internetowe (VoIP).
Sieć coraz gęstsza
Wdrażanie sieci 4G, czyli sprawniejszego i szybszego Internetu zostało wzięte pod lupę Komisji. Sprawdzono jak państwa Wspólnoty radzą sobie we wdrażaniu infrastruktury związanej z łącznością nowej generacji. Niestety z wspomnianych obserwacji wynika, że tempo w wprowadzaniu nowych struktur jest niezadowalające. Zauważono, że wśród państw unijnych jedynie:
osiągnęły wyznaczony na 2012 rok cel dotyczący zezwoleń na użytkowanie określonych pasm częstotliwości. Reszta krajów zanotowała roczne opóźnienia, które mają być spowodowane nieefektywną biurokracją ze względu na potrzebne na danym terenie zezwolenia na wdrożenie sieci. Różnice między krajami wynoszą od kilku dni do kilku lat, a świadectwem odporności na innowacje może być fakt, iż wiele instytucji nie przewiduje możliwości elektronicznego składania wniosku.
Podzielona łączność
Wiceprzewodnicząca Komisji powiedziała, że droga do jednolitego rynku będzie jeszcze bardzo długa. Wspomniała też o palącej potrzebie zmniejszenia unijnej biurokracji i większej synchronizacji działań regulacyjnych na różnych szczeblach. Niestety nie tylko wdrażanie nowych rozwiązań jest problemem: według sprawozdania niektóre państwa członkowskie oferują słaby dostęp do pasywnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Te państwa to:
Raport zawiera nie tylko informacje dotyczące telekomunikacji w Unii Europejskiej. Zostało zrobione zestawienie wydatków na rozmowy telefoniczne i transmisję danych dla Europejczyków i Amerykanów. Z porównania wynika, że stawki unijne są niekorzystne, ale w najbliższym czasie konsumenci powinni spodziewać się zmiany – na grudzień 2015 roku planuje się zniesienie podwyższonych opłat roamingowych.
Źródło: http://www.twojaeuropa.pl/4684/ke-zanalizowala-rynek-telekomunikacyjny-ue