Data publikacji: 30.06.2009

Komisja Europejska oceniła kolejne programy stabilności i konwergencji i wszczyna procedurę nadmiernego deficytu przeciwko Węgrom, Litwie, Malcie, Polsce i Rumunii

W dniu dzisiejszym Komisja Europejska zbadała zaktualizowane programy stabilności i konwergencji[1] Austrii, Belgii, Rumunii, Słowenii i Słowacji, stanowiące ostatnią partię programów z 2009 r.


Podobnie jak w przypadku innych państw UE , szacuje się, że sytuacja budżetowa tych krajów znacznie się pogorszyła, co odzwierciedla obecną recesję i pakiety budżetowych środków stymulacyjnych przyjęte zgodnie z europejskim planem naprawy gospodarczej, nawołującym do podjęcia doraźnych i ukierunkowanych środków budżetowych w państwach członkowskich dysponujących polem manewru budżetowego. We wszystkich pięciu krajach stwierdzono również, że istnieje ryzyko niezrealizowania poszczególnych celów budżetowych. Na podstawie przekazanych w kwietniu br. danych dotyczących wyników budżetowych za 2008 r. Komisja stwierdza również, że na Litwie i Malcie oraz w Polsce i Rumunii istnieje nadmierny deficyt w rozumieniu art. 104 ust. 7 Traktatu UE i zaleca terminy korekty tych deficytów. Komisja zaleca również, by Rada przyjęła zmienione zalecenie na mocy art. 104 ust. 7 ustanawiające nowy termin korekty deficytu na Węgrzech. Oceny i zalecenia przygotowano na podstawie wiosennej prognozy Komisji oraz na podstawie innych danych i informacji. Zaproponowane terminy uwzględniają wyjściową pozycję budżetową i pole manewru zgodnie z europejskim planem naprawy gospodarczej,  z  perspektywami gospodarczymi,   zaburzeniami równowagi makroekonomicznej i  warunkami finansowania. Oczekuje się, że Rada ds. Gospodarczych i Finansowych omówi te zalecenia na nadchodzącym posiedzeniu w lipcu. W chwili obecnej zainteresowane państwa członkowskie mają sześć miesięcy na określenie i rozpoczęcie wdrażania środków służących korekcie nadmiernego deficytu.

„W ubiegłym roku  sytuacja budżetowa państw w UE i poza nią znacznie się  pogorszyła, a w bieżącym roku  ulegnie  dalszemu pogorszeniu z powodu recesji oraz z powodu odpowiedniego wdrożenia, w przypadku dysponowania polem manewru, pakietów stymulacyjnych w celu ograniczenia niekorzystnego wpływu na działalność gospodarczą i poziom zatrudnienia. W celu ograniczenia kosztów zadłużenia dla obecnego pokolenia i przyszłych pokoleń, podstawowym zadaniem rządów jest opracowanie ścieżki dostosowania, zobowiązującej te rządy do korekty deficytów publicznych wraz z rozpoczęciem poprawy sytuacji gospodarczej, która – zgodnie z oczekiwaniami – ma stopniowo się polepszać od 2010 r. W pakcie na rzecz stabilności i rozwoju nakreślono ramy tej strategii wyjścia z kryzysu oraz powrotu do solidnych i stabilnych finansów publicznych w średnim lub długim okresie”, stwierdził Joaquín Almunia, komisarz ds. gospodarczych i walutowych.

 Procedura  nadmiernego deficytu

POLSKA

Zgodnie z danymi przekazanymi przez władze Polski w kwietniu 2009 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2008 r. wyniósł 3,9 % PKB i tym samym przekroczył wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB. Wynik ten znacznie przekracza przewidywany wynik za 2008 r. wynoszący 2,7 % i przedstawiony w programie konwergencji z grudnia. W zgłoszeniu władze Polski przedstawiły skorygowany docelowy deficyt za 2009 r. wynoszący 4,6 %, podczas gdy w prognozie służb Komisji z wiosny 2009 r., przyjmującej mniej optymistyczny scenariusz i niezmienny kurs polityki, przewiduje się deficyt na poziomie 6,6 %. Władze Polski skorygowały niedawno w dół wzrost przewidywany na bieżący rok i ogłosiły, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych może znacznie przekroczyć poziom 4,6 % PKB, planowany na bieżący rok w zgłoszeniu w ramach procedury nadmiernego deficytu z wiosny 2009 r. W sprawozdaniu Komisji sporządzonym na mocy art. 104 ust. 3 i opublikowanym dnia 13 maja stwierdzono, że deficyt nie zbliżał się do wartości referencyjnej, tj. 3 % PKB i że jej przekroczenie nie ma charakteru wyjątkowego lub tymczasowego w znaczeniu postanowień Traktatu i paktu na rzecz stabilności i wzrostu.

Występowanie szczególnych okoliczności, wynikających głównie ze światowego kryzysu gospodarczego, obejmujących załamanie eksportu, poważne zaostrzenie warunków udzielania kredytów hipotecznych i kredytów dla przedsiębiorstw, a także trwająca restrukturyzacja gospodarki, prowadząca również do szybkiego wzrostu stopy bezrobocia, upoważnia Radę do udzielenia pozwolenia na korektę nadmiernego deficytu w średnim okresie, a nie w roku następującym po wszczęciu procedury nadmiernego deficytu. Zgodnie z zaleceniem Komisji do Rady władze Polski powinny zlikwidować nadmierny deficyt najpóźniej do 2012 r. Pociąga to za sobą średnią roczną konsolidację budżetową o około 1,25-1,5 punktu procentowego PKB począwszy od 2010 r. Aby ograniczyć recesję i jednocześnie zapewnić utrzymanie długoterminowego wzrostu w 2009 r. Polska powinna wdrożyć planowe budżetowe środki stymulacyjne, w szczególności plan inwestycji publicznych, usiłując zapobiec dalszemu pogorszeniu stanu finansów publicznych. Wiarygodna i trwała korekta nadmiernego deficytu wymaga: (i) szybkiego określenia szczegółowych środków niezbędnych do osiągnięcia ścieżki konsolidacji umożliwiającej ograniczenie bieżących wydatków pierwotnych, szczególnie w obszarze wydatków socjalnych, w nadchodzących latach oraz (ii) wzmocnienia wiążącego charakteru średniookresowych ram budżetowych Polski, na przykład poprzez wprowadzenie prawnego pułapu wzrostu bieżących wydatków pierwotnych, a także poprzez poprawę monitorowania wykonania budżetu w ciągu roku.

 Dokumenty  dotyczące Polski i innych państw członkowskich  są dostępne na stronie:

http://ec.europa.eu/economy_finance/thematic_articles/article15413_en.htm

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.