Data publikacji: 30.09.2009
W wyniku decyzji przyjętej przez Komisję Europejską państwa członkowskie będą musiały zwrócić nienależnie wydaną kwotę w wysokości 214,6 mln euro.
Pieniądze te powrócą do budżetu Wspólnoty z powodu nieprzestrzegania przepisów UE lub zastosowania nieodpowiednich procedur kontroli w zakresie wydatków na rolnictwo. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za wypłacanie kwot pomocy i kontrolę wydatków w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR), natomiast Komisja ma obowiązek zapewnić prawidłowe wykorzystanie środków przez państwa członkowskie.
Komentując powyższą decyzję, Mariann Fischer Boel, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, powiedziała: „Komisja wywiera presję w celu zagwarantowania możliwie najlepszej kontroli tego, w jaki sposób wydawane są te pieniądze. System działa lepiej niż kiedykolwiek, a my nadal będziemy dokładać starań, aby uczynić go jeszcze skuteczniejszym.”
Główne korekty finansowe
Na mocy ostatniej decyzji zostaną odzyskane środki z Austrii, Belgii, Republiki Czeskiej, Niemiec, Hiszpanii, Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Grecji, Węgier, Irlandii, Włoch, Litwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii i Słowenii. Najistotniejsze korekty indywidualne dotyczą:
kwot w wysokości 48,1 mln oraz 22,9 mln euro (za lata budżetowe 2007 i 2006), którymi obciążona została Francja za niedociągnięcia w kontrolach na miejscu oraz nieprawidłowe stosowanie sankcji w zakresie zasady wzajemnej zgodności;
kwoty w wysokości 31,7 mln euro, którą obciążona została Hiszpania za niedociągnięcia w kontrolach głównych i kontrolach pomocniczych oraz za nieprawidłowe stosowanie sankcji w sektorze produkcji oliwy z oliwek;
kwoty w wysokości 16,6 mln euro, którą obciążone zostały Niderlandy za niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych, niski poziom kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu oraz niestosowanie sankcji;
kwoty w wysokości 12,0 mln euro, którą obciążone zostały Węgry za niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych oraz nieprawidłowości w kontrolach dotyczących powierzchni;
kwoty w wysokości 10,0 mln euro, którą obciążona została Polska za niskiej jakości i niewystarczające ilościowo kontrole w odniesieniu do dwóch środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Szczegółowe informacje objaśniające system corocznego rozliczania rachunków znajdują się w nocie MEMO/06/178 oraz w zestawieniu dotyczącym rozsądnego zarządzania budżetem rolnym „Managing the agriculture budget wisely”, dostępnym pod adresem: http://ec.europa.eu/agriculture/fin/clearance/factsheet_en.pdf.
Szczegółowe informacje na temat korekt indywidualnych w podziale na poszczególne państwa członkowskie i sektory zostały zamieszczone w załączonej tabeli (załączniki I i II).
Załącznik I
Rozliczenie rachunków EFRG i EFRROW
Decyzja 31: Korekty w podziale na poszczególne państwa członkowskie
Odnośny sektor i przyczyna korekty Kwota w mln EUR
Austria
Zasada wzajemnej zgodności: niedociągnięcia w systemie stosowania redukcji. nieprzestrzeganie rozporządzenia nr 796/2004 przez posiadaczy bydła i owiec 1.51
Belgia
Audyt finansowy – certyfikacja: ekstrapolacja błędu losowego. 0.36
Republika Czeska
Mleko w proszku przeznaczone do produkcji kazeiny: niewłaściwy termin pobrania próbek oraz nieodpowiednie przechowywanie produktu. 0.19
Niemcy
Zasada wzajemnej zgodności: nieprzestrzeganie art. 47 rozporządzenia nr 796/2004. 0.08
Rozwój obszarów wiejskich: brak kontroli krzyżowych z centralną bazą danych zwierząt gospodarskich (w przypadku wniosków dot. środków rolno-środowiskowych), jeżeli warunkiem kwalifikowalności było ograniczenie gęstości obsady. 0.77
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności. 0.06
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 1.29
Nieprawidłowości: zwrot wynikający z nieprawidłowej korekty w ramach reguły 50/50. -0.10
Hiszpania
Premie za zwierzęta: brak kontroli na miejscu w trakcie pierwszego miesiąca chowu i ich ogólna niska jakość. 6.10
Oliwa z oliwek - pomoc produkcyjna: niedociągnięcia w zakresie kontroli głównych i pomocniczych, nieprawidłowe stosowanie sankcji. 31.74
Oliwa z oliwek wykorzystywana w produkcji konserwowanych środków spożywczych: niedociągnięcia w zakresie instrukcji kontrolnych i nadzoru sprawowanego przez agencję płatniczą w Galicji skutkujące niewłaściwym poziomem i ilością kontroli. 0.66
Rozwój obszarów wiejskich: niewystarczający poziom kontroli na miejscu i sprawozdań z kontroli. Sprawdzono jedynie dwa z zobowiązań w zakresie dobrych praktyk gospodarki rolnej. 1.75
Finlandia
Premie za zwierzęta: nieprawidłowe wyliczenie sankcji w odniesieniu do krów mamek. Kontrole w 2003 r. rozpoczęte z opóźnieniem. 0.06
Francja
Zasada wzajemnej zgodności: system stosowania redukcji i sankcji niezgodny z rozporządzeniem 796/2004. Niedociągnięcia w zakresie kontroli na miejscu. 70.97
Wielka Brytania
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 5.21
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności. 5.73
Grecja
Owoce i warzywa – przetwórstwo pomidorów: niedociągnięcia w kontrolach obszarowych, księgowych i administracyjnych. 1.52
Oliwa z oliwek - poprawa jakości oliwy z oliwek: przekroczenie pułapu finansowego. 0.34
Składowanie ryżu w magazynach państwowych: nieterminowe ważenie zapasów i ocena brakujących ilości, skutkujące nienależnymi kosztami składowania. 0.16
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 10.59
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności. 4.55
Węgry
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w systemie LPIS-GIS, niedostateczny zakres kontroli GAEC. 12.01
Rozwój obszarów wiejskich: niewystarczające kontrole krzyżowe z bazą danych zwierząt. 0.14
Irlandia
Zasada wzajemnej zgodności: nieprzestrzeganie art. 47 rozporządzenia nr 796/2004. 0.71
Włochy
Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza: niedociągnięcia w kontrolach fizycznych, nienależne płatności za cukier przywieziony z Bałkanów. 1.34
Owoce i warzywa – przetwórstwo owoców cytrusowych: różne niedociągnięcia w zakresie kontroli, w tym niewystarczający poziom przeprowadzonych kontroli administracyjnych, księgowych i kontroli na miejscu. 3.54
Oliwa z oliwek wykorzystywana w produkcji konserwowanych środków spożywczych: niedociągnięcia w zakresie instrukcji kontrolnych i nadzoru skutkujące niewłaściwym poziomem i ilością kontroli. 0.57
Nieprawidłowości: zwrot wynikający z nieprawidłowej korekty w ramach reguły 50/50. -0.04
Litwa
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w systemie LPIS i kontrolach na miejscu, niedostateczny zakres kontroli GAEC. 2.37
Luksemburg
Płatności bezpośrednie: błędne wyliczenie uprawnień w ramach jednolitych płatności obszarowych przy pomocy niewłaściwej średniej regionalnej. 0.004
Malta
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 0.02
Niderlandy
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w systemie LPIS-GIS, w kontrolach administracyjnych i na miejscu, oraz w stosowaniu ustawowych sankcji. 16.63
Refundacje wywozowe: niewystarczająca ilość kontroli podmiany w urzędach celnych w okręgu Rotterdam. 9.74
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 1.87
Polska
Rozwój obszarów wiejskich: do końca 2005 r. nie przeprowadzano kontroli krzyżowych z bazą danych zwierząt. Niska jakość sprawozdań z kontroli. Nie wszystkie zobowiązania rolno-środowiskowe poddano kontroli. Brak sankcji. 10.04
Portugalia
Audyt finansowy – certyfikacja: najprawdopodobniej błąd nadpłaty, błąd systematyczny. 8.59
Zasada wzajemnej zgodności: kontrole przeprowadzone po terminie. 0.73
Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza: w 2003 r. nie osiągnięto minimalnej ilości kontroli podmiany w dwóch urzędach celnych. 0.04
Rozwój obszarów wiejskich (towarzyszące środki obszarowe): niewłaściwy wybór próby do kontroli na miejscu oraz ograniczony zakres kontroli nie zapewniający skontrolowania minimalnego poziomu 5 % beneficjentów rocznie. 2.66
Słowenia
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych. 0.01
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności. 0.01
RAZEM 214.60
Załącznik II
Rozliczenie rachunków EFRG i EFRROW
Decyzja 31: Korekty w podziale na sektory
w mln EUR
Pomoc obszarowa (Rośliny uprawne) 31.01
Premie za zwierzęta 6.16
Zasada wzajemnej zgodności 74.00
Refundacje wywozowe 11.12
Audyt finansowy 38.29
Owoce i warzywa 5.06
Nieprawidłowości 0.14
Mleko 0.19
Oliwa z oliwek 33.31
Składowanie w magazynach państwowych 0.16
Rozwój obszarów wiejskich 15.36
RAZEM 214.60