Data publikacji: 30.09.2009

Komisja odzyskuje od państw członkowskich 214,6 mln euro z wydatków na WPR

W wyniku decyzji przyjętej przez Komisję Europejską państwa członkowskie będą musiały zwrócić nienależnie wydaną kwotę w wysokości 214,6 mln euro.


Pieniądze te powrócą do budżetu Wspólnoty z powodu nieprzestrzegania przepisów UE lub zastosowania nieodpowiednich procedur kontroli w zakresie wydatków na rolnictwo. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za wypłacanie kwot pomocy i kontrolę wydatków w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR), natomiast Komisja ma obowiązek zapewnić prawidłowe wykorzystanie środków przez państwa członkowskie.

Komentując powyższą decyzję, Mariann Fischer Boel, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, powiedziała: „Komisja wywiera presję w celu zagwarantowania możliwie najlepszej kontroli tego, w jaki sposób wydawane są te pieniądze. System działa lepiej niż kiedykolwiek, a my nadal będziemy dokładać starań, aby uczynić go jeszcze skuteczniejszym.”

Główne korekty finansowe

Na mocy ostatniej decyzji zostaną odzyskane środki z Austrii, Belgii, Republiki Czeskiej, Niemiec, Hiszpanii, Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Grecji, Węgier, Irlandii, Włoch, Litwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii i Słowenii. Najistotniejsze korekty indywidualne dotyczą:

kwot w wysokości 48,1 mln oraz 22,9 mln euro (za lata budżetowe 2007 i 2006), którymi obciążona została Francja za niedociągnięcia w kontrolach na miejscu oraz nieprawidłowe stosowanie sankcji w zakresie zasady wzajemnej zgodności;
kwoty w wysokości 31,7 mln euro, którą obciążona została Hiszpania za niedociągnięcia w kontrolach głównych i kontrolach pomocniczych oraz za nieprawidłowe stosowanie sankcji w sektorze produkcji oliwy z oliwek;
kwoty w wysokości 16,6 mln euro, którą obciążone zostały Niderlandy za niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych, niski poziom kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu oraz niestosowanie sankcji;
kwoty w wysokości 12,0 mln euro, którą obciążone zostały Węgry za niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych oraz nieprawidłowości w kontrolach dotyczących powierzchni;
kwoty w wysokości 10,0 mln euro, którą obciążona została Polska za niskiej jakości i niewystarczające ilościowo kontrole w odniesieniu do dwóch środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Szczegółowe informacje objaśniające system corocznego rozliczania rachunków znajdują się w nocie MEMO/06/178 oraz w zestawieniu dotyczącym rozsądnego zarządzania budżetem rolnym „Managing the agriculture budget wisely”, dostępnym pod adresem:
http://ec.europa.eu/agriculture/fin/clearance/factsheet_en.pdf.

Szczegółowe informacje na temat korekt indywidualnych w podziale na poszczególne państwa członkowskie i sektory zostały zamieszczone w załączonej tabeli (załączniki I i II).

Załącznik I

Rozliczenie rachunków EFRG i EFRROW

Decyzja 31: Korekty w podziale na poszczególne państwa członkowskie

Odnośny sektor i przyczyna korekty      Kwota w mln EUR


Austria
Zasada wzajemnej zgodności: niedociągnięcia w systemie stosowania redukcji. nieprzestrzeganie rozporządzenia nr 796/2004 przez posiadaczy bydła i owiec 1.51  


Belgia        
Audyt finansowy – certyfikacja: ekstrapolacja błędu losowego.   0.36  


Republika Czeska              
Mleko w proszku przeznaczone do produkcji kazeiny: niewłaściwy termin pobrania próbek oraz nieodpowiednie przechowywanie produktu.      0.19  


Niemcy        
Zasada wzajemnej zgodności: nieprzestrzeganie art. 47 rozporządzenia nr 796/2004.       0.08  
Rozwój obszarów wiejskich: brak kontroli krzyżowych z centralną bazą danych zwierząt gospodarskich (w przypadku wniosków dot. środków rolno-środowiskowych), jeżeli warunkiem kwalifikowalności było ograniczenie gęstości obsady.      0.77  
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności.  0.06  
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     1.29  
Nieprawidłowości: zwrot wynikający z nieprawidłowej korekty w ramach reguły 50/50.      -0.10 


Hiszpania             
Premie za zwierzęta: brak kontroli na miejscu w trakcie pierwszego miesiąca chowu i ich ogólna niska jakość.    6.10  
Oliwa z oliwek - pomoc produkcyjna: niedociągnięcia w zakresie kontroli głównych i pomocniczych, nieprawidłowe stosowanie sankcji.      31.74 
Oliwa z oliwek wykorzystywana w produkcji konserwowanych środków spożywczych: niedociągnięcia w zakresie instrukcji kontrolnych i nadzoru sprawowanego przez agencję płatniczą w Galicji skutkujące niewłaściwym poziomem i ilością kontroli.   0.66  
Rozwój obszarów wiejskich: niewystarczający poziom kontroli na miejscu i sprawozdań z kontroli. Sprawdzono jedynie dwa z zobowiązań w zakresie dobrych praktyk gospodarki rolnej.       1.75  


              


Finlandia             
Premie za zwierzęta: nieprawidłowe wyliczenie sankcji w odniesieniu do krów mamek. Kontrole w 2003 r. rozpoczęte z opóźnieniem. 0.06  


Francja       
Zasada wzajemnej zgodności: system stosowania redukcji i sankcji niezgodny z rozporządzeniem 796/2004.  Niedociągnięcia w zakresie kontroli na miejscu. 70.97 


Wielka Brytania       
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     5.21  
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności.  5.73  


Grecja        
Owoce i warzywa – przetwórstwo pomidorów: niedociągnięcia w kontrolach obszarowych, księgowych i administracyjnych.     1.52  
Oliwa z oliwek - poprawa jakości oliwy z oliwek: przekroczenie pułapu finansowego.      0.34  
Składowanie ryżu w magazynach państwowych: nieterminowe ważenie zapasów i ocena brakujących ilości, skutkujące nienależnymi kosztami składowania.       0.16  
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     10.59 
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności.  4.55  


Węgry         
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w systemie LPIS-GIS, niedostateczny zakres kontroli GAEC.      12.01 
Rozwój obszarów wiejskich: niewystarczające kontrole krzyżowe z bazą danych zwierząt.   0.14  


Irlandia              
Zasada wzajemnej zgodności: nieprzestrzeganie art. 47 rozporządzenia nr 796/2004.       0.71  


Włochy        
Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza: niedociągnięcia w kontrolach fizycznych, nienależne płatności za cukier przywieziony z Bałkanów.     1.34  
Owoce i warzywa – przetwórstwo owoców cytrusowych: różne niedociągnięcia w zakresie kontroli, w tym niewystarczający poziom przeprowadzonych kontroli administracyjnych, księgowych i kontroli na miejscu.      3.54  
Oliwa z oliwek wykorzystywana w produkcji konserwowanych środków spożywczych: niedociągnięcia w zakresie instrukcji kontrolnych i nadzoru skutkujące niewłaściwym poziomem i ilością kontroli.  0.57  
Nieprawidłowości: zwrot wynikający z nieprawidłowej korekty w ramach reguły 50/50.      -0.04 


Litwa         
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w systemie LPIS i kontrolach na miejscu, niedostateczny zakres kontroli GAEC.  2.37  


Luksemburg            
Płatności bezpośrednie: błędne wyliczenie uprawnień w ramach jednolitych płatności obszarowych przy pomocy niewłaściwej średniej regionalnej.   0.004 


Malta         
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     0.02  


Niderlandy            
Pomoc obszarowa: niedociągnięcia w  systemie LPIS-GIS, w kontrolach administracyjnych i na miejscu, oraz w stosowaniu  ustawowych sankcji.      16.63 
Refundacje wywozowe: niewystarczająca ilość kontroli podmiany w urzędach celnych w okręgu Rotterdam.    9.74  
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     1.87  


Polska        
Rozwój obszarów wiejskich: do końca 2005 r. nie przeprowadzano kontroli krzyżowych z bazą danych zwierząt. Niska jakość sprawozdań z kontroli. Nie wszystkie zobowiązania rolno-środowiskowe poddano kontroli. Brak sankcji.    10.04 


Portugalia            
Audyt finansowy – certyfikacja: najprawdopodobniej błąd nadpłaty, błąd systematyczny.   8.59  
Zasada wzajemnej zgodności: kontrole przeprowadzone po terminie.        0.73  
Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza: w 2003 r. nie osiągnięto minimalnej ilości kontroli podmiany w dwóch urzędach celnych.       0.04  
Rozwój obszarów wiejskich (towarzyszące środki obszarowe): niewłaściwy wybór próby do kontroli na miejscu oraz ograniczony zakres kontroli nie zapewniający skontrolowania minimalnego poziomu 5 % beneficjentów rocznie.       2.66  


              
Słowenia              
Audyt finansowy: przekroczenie pułapów finansowych.     0.01  
Audyt finansowy: nieprzestrzeganie terminów płatności.  0.01  


RAZEM   214.60


Załącznik II
Rozliczenie rachunków EFRG i EFRROW
Decyzja 31: Korekty w podziale na sektory

        w mln EUR     
              
Pomoc obszarowa (Rośliny uprawne)       31.01 
              
Premie za zwierzęta     6.16  
              
Zasada wzajemnej zgodności      74.00 
              
Refundacje wywozowe     11.12 
              
Audyt finansowy 38.29 
              
Owoce i warzywa 5.06  
              
Nieprawidłowości        0.14  
              
Mleko   0.19  
              
Oliwa z oliwek  33.31 
              
Składowanie w magazynach państwowych    0.16  
              
Rozwój obszarów wiejskich       15.36 
              
RAZEM   214.60

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.