Data publikacji: 14.02.2011

Komisja wezwała do większego upowszechnienia znajomości numeru alarmowego 112

Z okazji Europejskiego Dnia Numeru 112 przypadającego 11 lutego Komisja Europejska wezwała państwa członkowskie do zwiększenia starań w celu większego upowszechnienia wśród społeczeństwa faktu istnienia numeru 112, z którego można skorzystać we wszystkich państwach członkowskich, aby połączyć się ze służbami ratunkowymi.


Z opublikowanego ogólnounijnego badania wynika, że ten ratujący życie numer wciąż nie jest znany trzem na czterech obywateli UE. Unijne przepisy telekomunikacyjne nakładają na państwa członkowskie obowiązek informowania swoich obywateli o numerze 112. W celu zwiększenia ochrony obywateli Unii, na podstawie nowych unijnych przepisów telekomunikacyjnych, które muszą zostać wdrożone do prawa krajowego do dnia 25 maja br. (zob. MEMO/09/568), państwa członkowskie mają również obowiązek zwiększania poziomu dokładności i wiarygodności informacji umożliwiających lokalizację osoby dzwoniącej.
 
Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej ds. agendy cyfrowej, stwierdziła: „Europejski numer alarmowy 112 ratuje życie, ale tylko wtedy gdy ludzie są świadomi jego istnienia. Państwa członkowskie muszą podejmować dalsze starania w celu uświadomienia wszystkim obywatelom, że w sytuacji nadzwyczajnej mogą zadzwonić pod numer 112.”
Brak poprawy wskaźników znajomości numeru alarmowego
 
Wyniki niedawno przeprowadzonego badania Eurobarometru wskazują, że zaledwie niewiele ponad jedna czwarta (26%) zapytanych obywateli Unii jest w stanie spontanicznie wskazać 112 jako numer umożliwiający połączenie się z policją, strażą pożarną lub pogotowiem ratunkowym z dowolnego miejsca na terenie UE. Jedynie w pięciu państwach (Republice Czeskiej, Finlandii, Luksemburgu, Polsce i na Słowacji) większość respondentów była w stanie podać numer 112 jako numer alarmowy, pod który można zadzwonić z dowolnego miejsca w UE. W Grecji, Włoszech i Zjednoczonym Królestwie numer ten jest znany mniej niż 10% obywateli.
 
W ostatnich latach na poziomie UE zanotowano jedynie niewielki postęp w tym względzie (wzrost z 22% w 2008 r. do 26% w 2011 r.). W niektórych państwach liczba obywateli znających numer 112 jako ogólnounijny numer alarmowy zdecydowanie jednak wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim, a mianowicie w Austrii (z 31% do 39%), Finlandii (z 50% do 56%) i Niderlandach (z 45% do 50%).
 
Chociaż większość państw UE twierdzi, że podejmuje działania mające na celu upowszechnianie numeru 112 (takie jak eksponowanie numeru 112 na pojazdach służb ratunkowych), to według sprawozdania zaledwie 27% obywateli Unii potwierdziło otrzymanie informacji na temat numeru 112 w ciągu ubiegłego roku. Zważywszy na słabe postępy Komisja bada czy państwa członkowskie właściwie wypełniają swój obowiązek w zakresie informowania obywateli o numerze 112.
 
Informacje skierowane do podróżujących
Od lipca 2009 r. osoby używające swoich telefonów komórkowych lub urządzeń mobilnych w roamingu w innym państwie UE powinny otrzymać wiadomość tekstową lub powiadomienie od operatorów sieci z informacją o numerze 112. Jednakże w badaniu 81% obywateli Unii podróżujących do innego państwa członkowskiego stwierdziło, że nie otrzymało takiej informacji. Na podstawie nowych unijnych przepisów telekomunikacyjnych, które mają zostać wdrożone do maja 2011 r., stosowne informacje mają zostać również udostępnione podróżującym na przykład na lotniskach, dworcach kolejowych oraz międzynarodowych dworcach autobusowych.
 
Informacja o lokalizacji osoby dzwoniącej
Ustalenie dokładnej lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer 112 może przyspieszyć przybycie służb ratunkowych, ograniczyć skutki obrażeń oraz ocalić życie. Nowe unijne przepisy telekomunikacyjne przewidują wymóg bezpłatnego udostępnienia lokalizacji osoby dzwoniącej z chwilą odebrania połączenia przez służby ratunkowe. Przewidują również konieczność usprawnienia systemów w celu zapewnienia dokładniejszych i bardziej wiarygodnych informacji umożliwiających dokonanie lokalizacji osoby dzwoniącej.
 
W celu zagwarantowania sprawnego funkcjonowania numeru 112 Komisja wszczęła postępowania przeciwko 14 państwom członkowskim w związku z niedopełnieniem obowiązku udostępnienia informacji o lokalizacji osoby dzwoniącej. Trzynaście postępowań zamknięto, ponieważ zainteresowane państwa podjęły środki naprawcze (jedno postępowanie, przeciwko Włochom, jest nadal w toku, IP/09/1784). Komisja wszczęła również, a następnie zamknęła, postępowania przeciwko Polsce i Bułgarii w sprawie dostępności numeru 112 (IP/05/1585, IP/09/163) oraz przeciwko Włochom w związku z niewłaściwym zarządzaniem przez służby ratunkowe zgłoszeniami pod numer 112 (IP/10/65). Obecnie Komisja prowadzi dalszą analizę sytuacji w kilku państwach członkowskich, w których informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej nie są udostępniane w przypadku wszystkich abonentów telefonii stacjonarnej lub użytkowników korzystających z usług telefonii komórkowej w roamingu.
 
Kontekst
Pod europejski numer alarmowy 112 można dzwonić bez opłat z telefonów stacjonarnych i komórkowych we wszystkich państwach członkowskich UE (IP/08/1968). Dania, Finlandia, Malta, Niderlandy, Portugalia, Rumunia oraz Szwecja postanowiły również uczynić numer 112 swoim podstawowym krajowym numerem alarmowym. Numer 112 jest również wprowadzany poza UE m.in. w Chorwacji, Czarnogórze i Turcji. Wprowadzenie tego numeru planuje również Ukraina.
 
Strona internetowe Komisji poświęcona numerowi 112 www.ec.europa.eu/112
Informacyjny film video o numerze 112: www.ec.europa.eu/112  i
Jak numer 112 działa w moim kraju?
Kącik dla dzieci (strona dostępna we wszystkich 23 językach urzędowych UE)
Ostatnie badanie Flash Eurobarometr „Europejski numer alarmowy 112”
Sprawozdanie Komitetu ds. Łączności dotyczące wdrożenia numeru 112:
Strona internetowa komisarz Neelie Kroes:
Strona internetowa agendy cyfrowej:
Patrz również: MEMO/11/80
 
 
Załącznik
Ostatnie badanie Flash Eurobarometr „Europejski numer alarmowy 112” (luty 2011 r.).
Znajomość numeru 112 jako ogólnounijnego numeru alarmowego ­– 2008-2011
 zobacz
Pytanie 2: Proszę powiedzieć, jaki numer telefonu umożliwia połączenie się ze służbami ratunkowymi z dowolnego miejsca na terenie UE?
Grupa respondentów: wszyscy respondenci, według państwaInformacje na temat europejskiego numeru alarmowego 112 oraz innych (krajowych) numerów alarmowych
zobacz
Pytanie 4A: Czy w okresie ostatnich 12 miesięcy widział(a) lub słyszał(a) Pan(i) w [PAŃSTWO] jakiekolwiek informacje dotyczące europejskiego numeru alarmowego 112? A czy widział(a) lub słyszał(a) Pan(i) w [PAŃSTWO] jakiekolwiek informacje dotyczące innego numeru alarmowego (innych numerów alarmowych)?
Grupa respondentów: wszyscy respondenci, EU-27
Informacje o numerze alarmowym 112 otrzymane podczas pobytu w innych państwach UE
Grupa respondentów: respondenci, którzy podróżowali za granicę
zobacz
Pytanie 5: Jeżeli odbył(a) Pan(i) podróż do innego państwa (innych państw) UE w okresie ostatnich 12 miesięcy, to czy poinformowano Pana (Panią) o możliwości skorzystania z numeru alarmowego 112 w tym państwie (w tych państwach) UE?
Grupa respondentów: osoby, które odbyły podróż do innego państwa UE w okresie ostatnich 12 miesięcy, według państwa

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.