Data publikacji: 10.02.2011

Komisja wszczyna postępowanie w sprawie planowanej pomocy polskiego państwa dla Fiat Powertrain

Zgodnie z unijnymi zasadami dotyczącymi pomocy państwa Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w sprawie zamiaru przyznania przez polskie władze pomocy na rzecz projektu realizowanego przez grupę Fiat w województwie śląskim


W ramach projektu produkowane mają być silniki benzynowe nowej generacji. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy pomoc spełnia unijne wytyczne w sprawie pomocy dla dużych projektów inwestycyjnych z punktu widzenia udziałów w rynku oraz zdolności produkcyjnych grupy Fiat. Wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego daje zainteresowanym stronom trzecim możliwość zgłaszania uwag na temat proponowanego środka. Nie przesądza to jednak o wyniku postępowania.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Joaquín Almunia, odpowiedzialny za politykę konkurencji, stwierdził: „Komisja popiera pomoc udzielaną jako zachętę do realizacji projektów inwestycyjnych w regionach mniej rozwiniętych oraz w regionach, w których stopa bezrobocia jest wysoka. Musimy być jednak bardzo ostrożni i zadbać o to, aby występujące w związku z tym zakłócenia konkurencji nie przewyższyły korzyści wynikających z pomocy, szczególnie w sektorach, w których pojawiają się nadwyżki zdolności produkcyjnych lub inne problemy.”
 
Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające dotyczące planowanej przez władze polskie pomocy na rzecz projektu inwestycyjnego, który ma zostać zrealizowany przez przedsiębiorstwo Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej, w południowo-zachodniej części województwa śląskiego. Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu UE region ten kwalifikuje się – jako region o bardzo niskim poziomie życia oraz wysokim bezrobociu – do pomocy regionalnej w maksymalnej wysokości 40% ekwiwalentu dotacji brutto. Zgodnie z wytycznymi Komisji w sprawie krajowej pomocy regionalnej maksymalna intensywność pomocy jest mniejsza w przypadku dużych projektów inwestycyjnych, tzn. projektów, których kwalifikowalne koszty inwestycyjne przekraczają 50 mln EUR.
 
Przedmiotowa inwestycja dotyczy produkcji silników benzynowych nowej generacji. Koszty inwestycji, które należy wziąć pod uwagę na etapie kalkulacji pomocy, wynoszą 180 mln EUR (ok. 732,7 mln PLN). Polska zamierza przyznać pomoc w wysokości 40,9 mln EUR (166,4 mln PLN) w formie ulgi podatkowej, dotacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, bezpośredniej dotacji jako zachęty do realizacji inwestycji oraz bezpośredniej dotacji na koszty związane z zatrudnieniem. Projekt pomocy na inwestycję został zgłoszony Komisji na początku ubiegłego roku w celu sprawdzenia.
 
Zgodnie z zasadami UE dotyczącymi pomocy państwa Komisja ma obowiązek uważnego rozpatrywania pomocy na duże projekty inwestycje powyżej określonego progu, ponieważ mogą one wiązać się z większym ryzykiem zakłócenia konkurencji (zob. Komunikat w sprawie szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych, IP/09/993). Komisja wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające w stosunku do projektów, w których beneficjent pomocy ma udział w rynku wyższy niż 25% lub w przypadku których zdolności produkcyjne osiągnięte dzięki projektowi stanowią ponad 5% rynku (podczas gdy wskaźnik wzrostu przedmiotowego rynku produktowego nie przekracza wskaźnika wzrostu PKB w EOG). Ma to zapobiec zakłóceniom konkurencji na rynkach, które zmagają się z nadwyżkami zdolności produkcyjnych lub problemem w postaci zbyt niewielkiego wzrostu.
 
Wstępne postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgodnie z definicją rynku zastosowaną w poprzednich sprawach (zob. np. IP/09/660 Fiat Sicily oraz IP/08/666 Ford Craiova) próg udziału w rynku na poziomie 25% zostałby przekroczony w przypadku jednego z rynków samochodów osobowych. Władze polskie utrzymują, że samochody osobowe oraz lekkie pojazdy użytkowe wchodzą w skład tego samego rynku produktowego. Są to aspekty, które zostaną rozpatrzone dokładniej na późniejszym etapie formalnego postępowania wyjaśniającego. Komisja ma ponadto wątpliwości dotyczące wspólnego traktowania niektórych segmentów rynku na etapie określania wzrostu zdolności produkcyjnych spowodowanego projektem.
 
W ramach szczegółowej oceny Komisja pragnie upewnić się, czy pomoc jest konieczna do zachęcenia beneficjenta do przeprowadzenia inwestycji w regionie otrzymującym pomoc oraz czy korzyści wynikające z pomocy w tym regionie przewyższają spowodowane nią zakłócenia konkurencji.
 
Jawna wersja decyzji zostanie udostępniona w rejestrze pomocy państwa na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod numerem sprawy SA.30340 po wyjaśnieniu kwestii poufności. Wykaz nowych decyzji dotyczących pomocy państwa opublikowanych w Internecie i w Dzienniku Urzędowym zamieszczany jest w biuletynie State Aid Weekly e-News.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.