Data publikacji: 23.01.2014

Komisja wzywa Polskę do przestrzegania przepisów UE dotyczących rozdzielenia rachunków na kolei

Komisja Europejska jest przekonana, że Polska powinna zagwarantować pełną przejrzystość poprzez rozdzielenie rachunków zarządców infrastruktury i operatorów kolejowych (dyrektywa 2012/34/UE).


Jednym z głównych celów dyrektywy jest zagwarantowanie przejrzystości w wykorzystaniu funduszy publicznych oraz bardziej racjonalne ich przydzielanie, tak by przewoźnicy mogli ze sobą konkurować na równych warunkach, z korzyścią dla pasażerów.

Jak do tej pory Polska nie dokonała pełnej transpozycji reguł rachunkowości, takich jak wymóg prowadzenia odrębnych rachunków dla usług transportu kolejowego oraz zarządzania infrastrukturą kolejową. Rachunki muszą również odzwierciedlać zakaz przekazywania środków publicznych między tymi oboma sektorami, aby zapobiec zjawisku tzw. subsydiowania skośnego.

Prowadzenie rachunków w zakresie transportu to jedyny sposób na ustalenie, jak wydatkowane są publiczne pieniądze i czy nie są wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem. Poza tym reguły obowiązujące obecnie w Polsce nie wykluczają możliwości wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na infrastrukturę lub szczególne kategorie usług transportowych do subsydiowania innych usług transportowych.

Może to prowadzić do zakłócania konkurencji, potencjalnie dając nieuczciwą przewagę konkurencyjną podmiotom otrzymującym fundusze publiczne.

Ponieważ jest to sprzeczne z obowiązującymi przepisami UE, które zmierzają do ustanowienia wydajnego, działającego bez zakłóceń i konkurencyjnego kolejowego rynku wewnętrznego, Komisja przesłała Polsce uzasadnioną opinię. W przypadku nieotrzymania zadowalającej odpowiedzi w ciągu dwóch miesięcy, Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

(Dodatkowe informacje: H. Kearns - tel. +32 2 2987638 – tel. kom. +32 498 987638)

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.