Data publikacji: 25.06.2010

Komisja z zadowoleniem przyjęła do wiadomości dostosowanie polskich przepisów dotyczących praw abonentów telefonicznych

Komisja zakończyła postępowanie w sprawie naruszenia przez Polskę zobowiązań w zakresie zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi praw polskich abonentów telefonicznych. Polska zastosowała się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE ze stycznia 2009 r. (C-492/07) i dostosowała definicję abonenta usług telekomunikacyjnych w prawie krajowym do wymogów unijnej ramowej dyrektywy telekomunikacyjnej (2002/21/EC).


To oznacza, że wszyscy abonenci, także ci, którzy nie zawarli umowy (na przykład użytkownicy przedpłaconych kart SIM, którzy stanowią prawie połowę użytkowników telefonów komórkowych w Polsce), mogą obecnie korzystać z pełni praw wynikających z unijnych przepisów telekomunikacyjnych (na przykład prawa do umieszczenia swoich danych w ogólnodostępnych spisach telefonicznych).
 
W związku ze zmianą w maju 2010 r. polskiej ustawy - Prawo telekomunikacyjne Komisja Europejska podjęła decyzję o zakończeniu postępowania w sprawie naruszenia przepisów przez Polskę. Polska zmieniła prawo krajowe, aby prawidłowo oddać definicję abonenta telefonicznego ustanowioną unijną ramową dyrektywą telekomunikacyjną.
 
Dnia 22 stycznia 2009 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że Polska nie wdrożyła poprawnie definicji abonenta telefonicznego do polskiego prawa, gdyż termin ten został ograniczony do osób, które zawarły pisemną umowę. Ograniczenie to pozbawiło abonentów, takich jak użytkownicy przedpłaconych kart SIM, stanowiących prawie połowę wszystkich polskich abonentów telefonii komórkowej, praw wynikających z unijnych przepisów telekomunikacyjnych, w tym prawa do umieszczenia swoich danych w ogólnodostępnych spisach telefonicznych, prawa do otrzymywania rachunków zbiorczych oraz praw dotyczących identyfikacji rozmów przychodzących lub możliwości zablokowania usługi automatycznego przekazywania połączeń.
 
Przebieg procedury
Zgodnie z unijnymi przepisami telekomunikacyjnymi (art. 2 lit. k)) ramowej dyrektywy telekomunikacyjnej termin „abonent” oznacza jakąkolwiek osobę prawną lub fizyczną, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej o świadczeniu takich usług.
 
W dniu 21 marca 2005 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Polsce w związku z nieprawidłowym wdrożeniem dyrektywy ramowej do prawa krajowego, po tym jak z dniem 30 kwietnia upłynął termin jej wdrożenia. Komisja przekazała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości w dniu 7 listopada 2007 r. Dnia 22 stycznia 2009 r. Trybunał orzekł, że Polska nie dopełniła swoich zobowiązań wynikających z prawa UE. Dnia 29 października 2009 r. Komisja podjęła decyzję o przesłaniu Polsce wezwania do usunięcia uchybienia w związku z niezastosowaniem się do orzeczenia Trybunału
 
Szczegółowy wykaz postępowań w sprawie naruszenia przepisów telekomunikacyjnych znajduje się na stronie internetowej:

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.