Data publikacji: 23.09.2010

Komisja z zadowoleniem przyjęła wynik głosowania w PE zatwierdzającego nowe przepisy w sprawie badania i zapobiegania wypadkom lotniczych

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła wynik wczorajszego głosowania w sprawie nowych regulacji dotyczących badania wypadków w lotnictwie cywilnym i zapobiegania im.


Głosowanie to otwiera drogę do uzgodnienia już w pierwszym czytaniu między Parlamentem a Radą. Nowe prawo zwiększa niezależność i skuteczność badań wypadków lotniczych w UE, wspiera współpracę między organami ds. badania zdarzeń lotniczych, a także zapewnia lepszą kontrolę realizacji zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Ponadto nowe regulacje istotnie zwiększają prawa ofiar wypadków lotniczych i ich rodzin.
 
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas podkreśla: „Lotnictwo jest najbezpieczniejszym środkiem transportu w UE, jednak wypadki mogą się zdarzyć i to pomimo wszelkich wysiłków ze strony regulatorów i branży lotniczej, powodując cierpienie pasażerów będących ofiarami i ich rodzin. Musimy być przygotowani. Skuteczne i niezależne badania wypadków lotniczych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa lotniczego. Nowe przepisy pozwolą nam usprawnić badania, ale, co najważniejsze, skuteczniej im zapobiegać. Ustanowią one także jednolite zasady pomocy ofiarom wypadków i ich rodzinom. Parlament osiągnął porozumienie w przeciągu niecałego roku od momentu przedstawienia przez Komisję stosownego wniosku. Komisja obecnie oczekuje szybkiego przyjęcia nowych przepisów przez Radę.
 
Wykorzystując ponad dziesięcioletnie doświadczenie
Nowe regulacje opierają się na obowiązującej dyrektywie 94/56/WE ustanawiającej podstawowe zasady regulujące postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypadków i zdarzeń w lotnictwie cywilnym, przyjętej jeszcze w 1994 r. Bogate doświadczenie zdobyte dzięki tym zasadom może być obecnie wykorzystane do poprawy i modernizacji systemu unijnego. Badanie zdarzeń lotniczych wymaga w dzisiejszych czasach bardziej specjalistycznej wiedzy, niż miało to miejsce dekadę temu, i w związku z tym zasadnicze znaczenie ma usprawnienie wspólnego korzystania z zasobów badawczych przez państwa członkowskie. W tym celu nowe przepisy ustanawiają europejską sieć organów ds. badania zdarzeń lotniczych, będącą naturalnym rozwinięciem dotychczasowej nieformalnej współpracy między organami ds. badania zdarzeń lotniczych w państwach członkowskich. Sieć zajmie się koordynacją współpracy między organami krajowymi, będzie służyła radą instytucjom unijnym w sprawach związanych z bezpieczeństwem oraz realizowała roczny program prac obejmujący takie działania jak szkolenie inspektorów lub opracowanie systemu wspólnego korzystania z zasobów badawczych.
 
Konkretne środki dodatkowo usprawniające badanie przyczyn wypadków lotniczych i zapobieganie im
Większość badań wypadków lotniczych kończy się wydaniem zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które mają na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa lotniczego i zapobieżenie podobnym wypadkom w przyszłości. Każde takie zalecenie dotyczące bezpieczeństwa wymaga przeanalizowania przez zainteresowanych i udzielenia przez nich odpowiedzi w terminie 90 dni. Uproszczeniu ulega także monitorowanie realizacji działań następczych.
 
Rozporządzenie ponownie potwierdza zasadę, że jedynym celem badania jest zapobieżenie wypadkom w przyszłości, bez ustalania winnych i odpowiedzialnych za wypadek. W tym celu rozporządzenie wdraża normy międzynarodowe w zakresie ochrony informacji poufnych dotyczących bezpieczeństwa lotniczego. Ponadto, chociaż rozporządzenie nie ma wpływu na prerogatywy sądów krajowych i właściwych organów sprawiedliwości w państwach członkowskich, zapewnia ono inspektorom natychmiastowy dostęp do materiałów dowodowych i informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa lotniczego. Zobowiązuje ono także państwa członkowskie do zapewnienia koordynacji badań wypadków z postępowaniami sądowymi.
 
Pomoc ofiarom wypadków i ich rodzinom
Zasadnicze znaczenie ma, aby oprócz zbadania wypadku realizowane były skuteczne i natychmiastowe działania mające pomóc w przezwyciężeniu traumy związanej z wypadkiem. Nowe rozporządzenie umożliwi pasażerom, w momencie rezerwacji lotu, wskazanie osoby, z którą należy się skontaktować w sytuacji awaryjnej. Zobowiązuje ono także linie lotnicze do utworzenia systemu pozwalającego ustalić listę osób na pokładzie samolotu, który uległ wypadkowi, najpóźniej w ciągu dwóch godzin od powiadomienia o wypadku. Państwa członkowskie i linie lotnicze będą także zobowiązane zapewnić plany pomocy ofiarom wypadków w lotnictwie cywilnym i ich rodzinom.
 
Tło – bezpieczeństwo lotnicze w Unii Europejskiej
Nowe rozporządzenie uwzględnia zmiany prawne i instytucjonalne, które nastąpiły w UE od 1994 r. W szczególności Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), ustanowiona w 2002 r., będzie uprawniona, na ściśle określonych warunkach zapewniających brak jakiegokolwiek konfliktu interesów, do udziału jako doradca techniczny w badaniach wypadków, aby zapewnić bezpieczeństwo projektów samolotów.
 
System bezpieczeństwa lotniczego w UE opiera się na ścisłej współpracy między Komisją, EASA, Eurocontrol, władzami lotniczymi państw członkowskich, producentami samolotów, liniami lotniczymi i pozostałymi przedsiębiorstwami lotniczymi. Na przestrzeni lat unijna polityka bezpieczeństwa lotniczego jest wciąż udoskonalana. Wspólne przepisy bezpieczeństwa dla wszystkich operatorów europejskich – ustanowienie EASA i wspólny wykaz niebezpiecznych linii lotniczych, które mają zakaz wykonywania przewozów lub podlegają ograniczeniom w wykonywaniu takich przewozów – to kluczowe osiągnięcia tej polityki. Komisja ściśle współpracuje także z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i zagranicznymi władzami lotniczymi w celu poprawy bezpieczeństwa lotniczego na świecie.
 
Dodatkowe informacje na temat polityki bezpieczeństwa lotniczego w UE można znaleźć na stronie internetowej:

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.