Data publikacji: 26.04.2013

Komisja zatwierdza unijne inwestycje w kwocie 831 mln euro na modernizację infrastruktury drogowej w Polsce

Komisja Europejska zatwierdziła finansowanie w wysokości 831 milionów euro z funduszy regionalnych na modernizację trzech polskich dróg głównych. Finansowanie otrzyma pięć oddzielnych projektów realizowanych na drogach ekspresowych S7 i S8 oraz na autostradzie A2.


Wszystkie są częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i tworzą istotne połączenie Polski, państw Europy Zachodniej i krajów po wschodniej stronie polskiej granicy.

Są to inwestycje na rzecz bezpiecznej infrastruktury drogowej w Polsce i jej województwach, zapewniające komfort jazdy na długich odcinkach dróg oraz zmniejszenie czasu przejazdu dla ruchu tranzytowego. Ustanawiają one także bezpieczniejsze warunki transportu dla firm i ich klientów, jak również dla turystów. Są one finansowane z Polskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Komentując decyzję, komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn powiedział: "Projekty te odgrywają kluczową rolę w łączeniu osób i firm na szczeblu regionalnym i w ramach całej UE. Są to strategiczne inwestycje, które powinny wpłynąć korzystnie na gospodarkę i konkurencyjność zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Projekty te powinny udowodnić inwestorom i polskim obywatelom, że oni również bardzo skorzystają na poprawie warunków podróży."

Zatwierdzone dzisiaj inwestycje ze środków UE stanowią istotny wkład do projektów, które zostały już wcześniej wdrożone przez polskie władze. Dotyczą one jednego projektu dla dróg S7 i S51, trzech projektów dla drogi S8 i jednego dla autostrady A2.

Budowa 31,25 km odcinka drogi dwujezdniowej na drogach ekspresowych S7 i S51 z Olsztynka do Nidzicy w województwie warmińsko-mazurskim, jest prowadzona w ramach osi priorytetowej "Drogowa i lotnicza sieć TEN-T". Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, sfinansuje 290 mln euro z inwestycji o łącznej wartości 354.6 mln euro.

Trzy odcinki drogi krajowej S8, która rozciąga się od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy zostały zmodernizowane. Zapewniając dodatkowy korytarz dla transeuropejskiej sieci transportowej, droga ekspresowa S8 jest częścią europejskiej trasy E67, która biegnie od Helsinek do Pragi przez Kowno, Warszawę i Wrocław. Te trzy projekty obejmują pięć polskich województw: dolnośląskie, wielkopolskie, podlaskie, łódzkie i mazowieckie.

Pierwsza część, "Budowa odcinka drogi ekspresowej S-8, od Wrocławia - Psie Pole do Sycowa" w województwie dolnośląskim i wielkopolskim obejmuje budowę odcinka o długości 47,2 km. Inwestycja ta powstaje w ramach osi priorytetowej "Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe". Unia Europejska, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, sfinansuje 196 mln euro z inwestycji o łącznej wartości 231 milionów euro.

Druga część, "Budowa obwodnicy Zambrów-Wiśniewo drogi krajowej S8" w województwie podlaskim, zapewnia miastu Zambrów i miejscowości Wiśniewo standardy drogi ekspresowej. Inwestycja realizowana jest w ramach osi priorytetowej "Drogowa i lotnicza sieć TEN-T". Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, sfinansuje 74 mln euro z inwestycji o łącznej wartości 89 mln euro.

Trzecia część "Przebudowa drogi S-8 Piotrków Trybunalski – Warszawa na odcinku Rawa Mazowiecka – Radziejowice" w województwach łódzkim i mazowieckim podlega inwestycji w ramach osi priorytetowej "Drogowa i lotnicza sieć TEN-T". Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności sfinansuje 150 mln euro z inwestycji o łącznej wartości 180 mln euro.

Budowa autostrady A2 na odcinku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości 20,85 km jest realizowana w województwie w ramach osi priorytetowej VI "Drogowa i lotnicza sieć TEN-T". Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, sfinansuje 120 mln euro z inwestycji o łącznej wartości 170 mln euro.

Kontekst:

To są tzw. "duże projekty", których całkowita wartość (łącznie z VAT) przekracza 50 milionów euro, dlatego też wymagają odrębnej decyzji Komisji Europejskiej. Pozostałe projekty są zatwierdzane na szczeblu krajowym lub regionalnym. Na lata 2007-2013 w ramach polityki spójności dla Polski przeznaczono łącznie ok. 67 miliardów euro.

 

Więcej informacji:

EU-funded "Major Projects"

EU cohesion policy in Poland



Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.