Data publikacji: 22.05.2014
Wciąż zbyt mało państw wykorzystuje informacje zebrane na temat szkolnictwa wyższego do poprawy jakości uczelni oraz możliwości, jakie oferują one studentom. Dowodzi tego opublikowane dzisiaj sprawozdanie europejskiej sieci informacji o edukacji Eurydice.
W sprawozdaniu pt. Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: dostęp, zatrzymywanie i szanse zatrudnienia prześledzono, co aktualnie robią władze i instytucje szkolnictwa wyższego w celu rozszerzenia dostępu do wyższego wykształcenia, zwiększenia liczby studentów, którzy pozostają na uczelni i uzupełniają wyższe wykształcenie (zatrzymywanie), oraz udzielania studentom wskazówek w odniesieniu do wejścia na rynek pracy (szanse zatrudnienia). W badaniu wzięło udział ponad 30 krajów – wszystkie państwa członkowskie UE oprócz Luksemburga i Holandii, oraz Islandia, Liechtenstein, Czarnogóra, Norwegia i Turcja.
Androulla Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, stwierdziła: „Trzeba zrobić więcej, aby zlikwidować słabe punkty w szkolnictwie wyższym. Chcemy na przykład wspierać większą różnorodność populacji studentów. Uniwersytety muszą przyciągać więcej studentów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza studentów z rodzin o niskich dochodach, studentów niepełnosprawnych, pochodzących ze środowisk emigracyjnych lub innych grup etnicznych. Dysponowanie odpowiednimi danymi pomaga nie tylko we wsparciu większej różnorodności, lecz pozwala także lepiej ocenić wpływ priorytetów politycznych oraz dokonać zmiany kursu tam, gdzie jest to konieczne.Musimy aktywniej wykorzystywać dane i informacje zwrotne w procesach podejmowania decyzji".
Ze sprawozdania wynika, że:
Rysunek 1: Zmiany w zakresie różnorodności studentów w szkolnictwie wyższym, 2002/03–2012/13
Kontekst
W sprawozdaniu Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: dostęp, zatrzymywanie i szanse zatrudnienia przeanalizowano strategie i praktyki związane z doświadczeniami studentów uczelni wyższych na kolejnych trzech etapach: dostępu, który wymaga znajomości oferty szkolnictwa wyższego, wymagań związanych z przyjęciem na studia i procedury przyjmowania; przechodzenia przez program studiów, w tym wsparcia, które studenci mogą uzyskać w przypadku wystąpienia problemów; oraz przejścia z uczelni wyższej na rynek pracy.
W opracowanym przez Komisję planie modernizacji europejskich systemów szkolnictwa wyższego podkreślono kwestie elastycznych ścieżek dostępu do wyższego wykształcenia; zapewnienia wydajności i skuteczności kształcenia na poziomie wyższym; zapewnienia studentom umiejętności potrzebnych na rynku pracy, tak by umożliwić im łatwe wejście na ten rynek po uzyskaniu dyplomu.
Eurydice
Zadaniem sieci Eurydice jest zrozumienie i wyjaśnienie sposobu organizacji i funkcjonowania różnych systemów edukacji w Europie. Sieć zapewnia opisy krajowych systemów edukacji, badania porównawcze w zakresie konkretnych zagadnień, wskaźniki i statystyki. Wszystkie publikacje Eurydice są dostępne nieodpłatnie na stronie internetowej Eurydice lub na życzenie w formie drukowanej. Poprzez swoją pracę Eurydice ma na celu promowanie zrozumienia, współpracy, zaufania i mobilności na poziomie europejskim i międzynarodowym. Sieć składa się z krajowych jednostek mających siedzibę w państwach europejskich i jest koordynowana przez unijną Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego. Więcej informacji na temat Eurydice można znaleźć na stronie internetowej: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice.
Dodatkowe informacje
Pełna treść raportu jest dostępna w języku angielskim na stronie internetowej Eurydice
Komisja Europejska: Kształcenie i szkolenie
Strona internetowa komisarz Androulli Vassiliou
Androulla Vassiliou na Twitterze: @VassiliouEU