Data publikacji: 06.07.2011
Liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach w Unii Europejskiej spadła o 11 proc. w 2010 roku – wynika z najnowszych statystyk opublikowanych przez Komisję Europejską.
Zgodnie z przyjętą przez KE strategią, w ciągu najbliższych dziesięciu lat liczba ofiar ma się zmniejszyć o połowę. Polska jest wciąż w niechlubnej czołówce państw wspólnoty, gdzie co roku na drogach ginie najwięcej osób.
Mniej śmierci na drogach
Prawie wszystkim państwom członkowskim udało się w ciągu minionego roku znacząco zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach, a rekordziści to Luksemburg (spadek o 33 proc.), Malta (29 proc.), Szwecja (26 proc.) i Słowacja (26 proc.). Wciąż jednak wewnątrz Unii istnieją duże różnice, jeśli chodzi o śmiertelność na drogach.
- To bardzo dobra wiadomość, że prawie wszystkim państwom członkowskim udało się znacząco zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach, ale nie znaczy to, że możemy spocząć na laurach. W dalszym ciągu na europejskich drogach każdego dnia ginie 100 osób. Poczyniliśmy istotne postępy począwszy od 2001 roku, dzięki czemu udało nam się ocalić 100 tysięcy istnień ludzkich. Ale liczba ofiar śmiertelnych i rannych na naszych drogach jest ciągle nie do zaakceptowania. Chcemy zmniejszyć liczbę zgonów w wypadkach drogowych o połowę do 2020 roku. W tym celu będziemy się przyglądać, jakimi samochodami ludzie jeżdżą, gdzie podróżują i jak prowadzą – powiedział wiceprzewodniczący KE Siim Kallas odpowiedzialny za transport.
Załączona tabela – "ofiary śmiertelne na drogach wg krajów" – pokazuje postęp w zakresie realizacji programu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2001-10, wg danych ogólnoeuropejskich i w rozbiciu na poszczególne kraje członkowskie. Zawiera najświeższe dane za 2010 rok.
Europejski program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego
W lipcu 2010 KE przyjęła ambitne plany, zgodnie z którymi liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach Europy ma się zmniejszyć o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Proponowane działania obejmują m.in. bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów, udoskonalone szkolenia użytkowników dróg oraz skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Aby zrealizować powyższy program, Komisja będzie ściśle współpracować z państwami członkowskimi.
Program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020 obejmuje siedem następujących celów strategicznych:
1. Poprawa środków bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych i osobowych
2. Budowa bezpieczniejszych dróg
3. Rozwój inteligentnych pojazdów
4. Lepsze zasady egzaminowania i szkolenia kierowców
5. Skuteczniejsze egzekwowanie przepisów
6. Ograniczenie liczby rannych
7. Nowe działania dotyczące motocyklistów
Szczegółowe środki związane z każdym celem strategicznym wymieniono w załączniku MEMO/10/343
Więcej informacji: MEMO/11/483
Źródło: PKE PL