Data publikacji: 22.03.2010

Mocniejsza pozycja konsumentów

Koleje, energia, usługi bankowe: jak poprawić ochronę konsumentów w Europie? Z niedawno przeprowadzonego przez UE badania wynika, że większość konsumentów jest niezadowolona z transportu autobusowego i kolejowego w miastach, a wiele osób narzeka na dostawców usług bankowych, energii i gazu.


Nic więc dziwnego, że usługi te – a zwłaszcza transportowe, energetyczne i bankowe – są tematem tegorocznej konferencji UE poświęconej ochronie konsumentów. W dwudniowej konferencji w dniach 18-19.03.2010 r. udział wzięli politycy, rzecznicy konsumentów, przedstawiciele przemysłu i innych zainteresowanych grup. Dla wielu była to okazja, aby po raz pierwszy spotkać się z nowym komisarzem UE ds. ochrony konsumentów Johnem Dallim.
 
UE stara się wypracować wspólne podejście do polityki ochrony konsumentów w Europie, zarówno w celu ochrony konsumentów, jak i wyeliminowania barier, które utrudniają handel. Jednak jest to trudne zadanie.
 
Produkty, usługi i strategie sprzedaży stają się coraz bardziej skomplikowane, co sprawia, że konsumentom coraz trudniej dokonać wyboru. Równocześnie europejskie rynki rozwijają się bardzo szybko w związku z rozwojem handlu elektronicznego (e-handlu) oraz globalizacją handlu.
 
Wraz z rozszerzeniem w 2004 i 2007 r. rynek UE zyskał 175 milionów nowych konsumentów. Z kolei wprowadzenie euro ułatwiło Europejczykom robienie zakupów w różnych krajach. Wszystkie te zmiany sprawiły, że zagwarantowanie swobody dostępu do produktów i usług, ich wyboru oraz przejrzystych warunków sprzedaży stało się coraz trudniejsze. Oczekuje się, że na konferencji powstaną pomysły, które będzie można wykorzystać przy podejmowaniu decyzji w przyszłości.
 
Zorganizowano sześć warsztatów na różne tematy, np. opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, wybór odpowiedniego dostawcy usług czy zrównoważony transport miejski.
 
W przemówieniu z okazji Europejskiego Dnia Konsumenta (15 marca) komisarz Dalli zaznaczył, że będzie kontynuował starania zmierzające do opracowania wspólnych i przejrzystych zasad oraz będzie starał się zagwarantować egzekwowanie istniejących przepisów przez państwa członkowskie.
 
W ubiegłym roku Komisja określiła pięć priorytetów w zakresie poprawy przestrzegania przepisów dotyczących ochrony konsumentów, m.in. lepsze monitorowanie rynku i zacieśnienie współpracy transgranicznej.
Komisja zamierza również przeprowadzać przy pomocy odpowiednich organów krajowych więcej niezapowiedzianych kontroli rynku w kilku krajach jednocześnie. Ostatnie kontrole dotyczyły lampek choinkowych i usług telefonii komórkowej.
 
Unijna polityka ochrony konsumentów http://ec.europa.eu/consumers/index_pl.htm
 
Europejski szczyt konsumentów 2010 http://www.european-consumer-summit.eu/

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.