Data publikacji: 02.11.2011

Najważniejsze rezultaty prac prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w październiku

  • 23 i 26 października 2011 Rada Europejska. Porozumienie w sprawie działań antykryzysowych.


Na dwóch odbywających się kolejno po sobie Radach Europejskich, przywódcy 27 krajów Unii Europejskiej doszli do porozumienia w sprawie koniecznych działań antykryzysowych, w tym zwłaszcza w sprawie wzmocnienia systemu bankowego (rekapitalizacji niektórych banków w UE) – co jest jednym z czterech podstawowych elementów pakietu antykryzysowego dla strefy euro.
 
- Prezydencja wykonała swoje zadanie – podkreślał premier Donald Tusk, przedstawiając w środę, po zakończeniu obrad Rady Europejskiej, plan systemowego wzmocnienia sektora bankowego w Unii. Ten element pakietu antykryzysowego został wypracowany na forum Rady Ecofin, pod kierunkiem polskiej prezydencji. Wzmocnienie banków europejskich jest jednym z równolegle podejmowanych działań. Pozostałe elementy, uzgodnione przez państwa strefy euro i wcześniej zaakceptowane przez Radę Europejską to m.in. wzmocnienie funduszu EFSF oraz ustalenie zasad redukcji zadłużenia Grecji. - Przyjęliśmy zasady, dzięki którym rekapitalizacja banków będzie w naszej ocenie możliwa.
 
Uzgodniona przez kraje strefy euro dalsza integracja zarządzania gospodarczego będzie prowadzona w ten sposób, by nie zagrozić spójności całej Unii Europejskiej. Polska prezydencja do końca roku – we współpracy ze wszystkimi państwami członkowskimi – wypracuje wspólną propozycję, jak wypełnić ten zapis konkretną treścią. - Kluczowe w przyjętym stanowisku, a także w propozycjach jakie w tej chwili są dyskutowane przez eurogrupę, jest stwierdzenie, że wszystkie działania, które mają wzmocnić integrację eurogrupę, będą działaniami, które nie osłabiają jedności i integracji Unii Europejskiej jako całości – mówił w środę premier Donald Tusk. – Polska prezydencja od początku debaty w sprawie kryzysu finansowego, od początku debaty na temat zarządzania gospodarczego, na temat potrzeby większej integracji w ramach eurogrupy, podkreślała, że współpraca w ramach grupy euro nie musi być i nie może być w opozycji do jedności Unii Europejskiej jako całości - zaznaczył szef polskiego rządu.
 
·         6 października 2011 Konferencja na temat źródeł wzrostu gospodarczego w Europie. Przedstawienie w Brukseli raportu pt. „Europejski konsensus na rzecz wzrostu”.
Celem raportu jest próba odpowiedzi na dwa kluczowe dla Unii Europejskiej pytania: na jakie siły rozwojowe należy we wspólnocie postawić, by przyspieszyć wzrost oraz jak pogodzić konieczność podejmowania inwestycji stymulujących rozwój z potrzebą zachowania zrównoważonych finansów publicznych.
 
Raport prezydencji, będący podstawą do dyskusji na forum Rady UE, wskazuje obszary, w których – zdaniem prezydencji - kryje się potencjał rozwojowy: kapitał ludzki, rynek wewnętrzny, e-gospodarka, sektor małych i średnich przedsiębiorstw, polityka regionalna czy „zielona gospodarka”.Prezydencja ma nadzieję, że ten dokument, napisany w ścisłej współpracy z Bankiem Światowym, zainicjuje debatę w państwach członkowskich Unii nad sposobami przyspieszenia wzrostu gospodarczego. Bo to właśnie on jest podstawowym lekarstwem na kryzys gospodarczy. Raport prezydencji nie tylko stawia diagnozę, lecz również zawiera rekomendacje konkretnych działań.
 
O źródłach wzrostu gospodarczego była też mowa na Radzie Europejskiej 23 października w Brukseli. Polska prezydencja i Komisja Europejska przedstawiły zbieżne propozycje działań, m.in. odpowiednie wykorzystanie funduszy spójnościowych, pogłębienie integracji rynkowej (pakiet legislacyjny SingleMarket Act) do końca 2012 r., inwestycje w Kapitał Ludzki, finalizacja prac nad patentem unijnym, wzmocnienie rynku cyfrowego, rozwój infrastruktury transportowej. Punkty te znalazły się w konkluzjach Rady.
 
·         20 października 2011. Konferencja budżetowa w Brukseli
Konferencja budżetowa, zorganizowana wspólnie przez polska prezydencję, Parlament Europejski oraz Komisję Europejską, pozwoliła na dyskusję bez tabu o przyszłości budżetu Unii Europejskiej. Jesteśmy przekonani, że budżet europejski może stać się jednym z najważniejszych narzędzi do zwalczania i ograniczania skutków kryzysu europejskiego - powiedział premier Donald Tusk. - Jednym z instrumentów rozwoju rynku wewnętrznego może być sensowne wykorzystanie budżetu UE do budowy wielkiego projektu, jakim jest naprawdę konkurencyjna Europa - zaznaczył szef polskiego rządu. Zwrócił też uwagę, że „nie będzie rynku wewnętrznego, jeśli nie będzie realnych inwestycji, szczególnie infrastrukturalnych”.- Musicie odpierać populistyczne tendencje, które widzimy tu i ówdzie, by manipulować fakty i poddać się czasem bardzo krótkowzrocznym nacjonalizmom - apelował przewodniczący KE José Manuel Barroso do uczestników debaty, zwłaszcza parlamentarzystów narodowych.
 
- Nie dajcie się zwieść, że pieniądze są dla Brukseli. To nieprawda. To pieniądze dla ludzi szukających pracy, dla naszych badaczy i naukowców, by innowacje przełożyły się na pieniądze dla rynku, to pieniądze dla małych i średnich przedsiębiorstw i wreszcie dla regionów, by promowały zielony i zrównoważony wzrost gospodarczy - przekonywał Barroso.
 
Sukces konferencji został potwierdzony przez szereg wezwań tak ze strony Parlamentu Europejskiego, jak i przedstawicieli parlamentów narodowych do organizacji podobnej konferencji w przyszłym roku.
 
Szczególna wartością jest zaangażowanie przedstawicieli parlamentów narodowych, którzy najlepiej wiedzą jak środki unijne są angażowane na poziomie narodowym. Konferencja pozwoliła spojrzeć na budżet UE poprzez możliwe synergie z budżetami narodowymi. Razem decydując o przyszłości unijnego budżetu, jesteśmy w stanie zaoszczędzić pieniądze i zadbać o większą efektywność wykorzystania środków. Dyskusja pokazała także dużą otwartość na poszukiwanie nowych źródeł finansowania dla budżetu UE, tak by w czasach kryzysu dążyć do odciążenia budżetów narodowych. Dania, obejmująca po Polsce przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, zapowiedziała, że będzie kontynuowała ideę organizacji Konferencji Budżetowej.
 
·         10 października 2011 Prezydencja doprowadziła do porozumienia ws. stanowiska na szczyt klimatyczny w Durbanie.
10 października europejscy ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska, na spotkaniu Rady ds. Środowiska w w Luksemburgu, uzgodnili wspólny mandat UE na szczyt klimatyczny ONZ w Durbanie pod koniec tego roku.
 
Ministrowie zgodzili się, że Unia Europejska powinna nadal zachować otwarte podejście do rozmów z krajami spoza UE na temat drugiego okresu zobowiązań Protokołu z Kioto, czyli faktycznie przedłużyć jego obowiązywanie. Jednak pod pewnymi warunkami i na czas nie dłuższy niż do 2020 roku.
 
Na spotkaniu Rada wyraziła też gotowość do regulowania kwestii nadwyżki globalnych praw do emisji CO2 (jednostki AAU - Assigned Amount Unit) – wraz z postępem negocjacyjnym na arenie międzynarodowej. Zaznaczono, że musi się to odbywać w zgodzie z zachowaniem zasad ochrony środowiska, aby obrót jednostkami AAU nie powodował wzrostu emisji CO2.W Durbanie powinna zostać rozwiązana kwestia przyszłości Protokołu z Kiotoo powiązania go z szerszym porozumieniem obejmującym największe gospodarki świata. Wspólnym celem jest wzmocnienie procesu prowadzącego do ustanowienia prawnie wiążących zasad, obejmujących wszystkie kraje świata.
 
·         27 października 2011 Przyjęcie europejskiego paktu przeciwko narkotykom syntetycznym.
Podczas październikowego spotkania ministrów spraw wewnętrznych nastąpiło przyjęcie europejskiego paktu przeciwko narkotykom syntetycznym. Podpisanie tego dokumentu wpisuje się w realizację priorytetu polskiej prezydencji dotyczącego zapobiegania i zwalczania przestępczości narkotykowej. Stanowi on ważny krok na drodze do wzmocnienia reakcji Unii Europejskiej na zagrożenia powodowane przez narkotyki syntetyczne (także tzw. dopalacze), przyczyniając się do zwiększenia efektywności europejskich organów ścigania w zakresie zwalczania ich produkcji i przemytu. Ponadto pakt umożliwi właściwe rozmieszczenie sił i środków organów porządku publicznego oraz instytucji UE w zakresie ograniczania dostępności narkotyków.
 
·         11 października 2011 Jednolity rynek internetowy w całej Unii
Komisja Europejska przedstawiła rozwiązania dotyczące tzw. niebieskiego guzika. Ułatwienie w handlu transgranicznym, szczególnie internetowym, jest jednym z priorytetów polskiej prezydencji. - Zaproponowane przez nas i zaaprobowane przez Komisję Europejską wspólne przepisy, dotyczące sprzedaży w Unii Europejskiej otworzą przed europejskimi przedsiębiorcami i konsumentami możliwość skorzystania z opcjonalnego, wspólnego i jednakowego we wszystkich 27 państwach członkowskich systemu prawa dla umów sprzedaży - powiedział minister Krzysztof Kwiatkowski.
Niebieski guzik jest propozycją ustanowienia 28. reżimu prawnego europejskiego prawa kontraktowego, obok reżimów 27 państw członkowskich, który byłby zbiorem ujednolicanych przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, ułatwiający handel internetowy.  Ułatwienia dotyczyłyby przede wszystkim transakcji o charakterze transgranicznym.
 
Polska prezydencja jest przekonana, że stworzenie takiego nowego rozwiązania jest nie tylko korzystne dla setek milionów europejskich konsumentów, ale także kluczowe dla dalszego rozwoju unijnego rynku ehandlu. W praktyce ta alternatywna formuła zawierania transakcji w sieci mogłaby funkcjonować np. poprzez kliknięcie odpowiedniej ikony na stronie internetowej, która miałaby postać niebieskiego przycisku (skąd wzięła się nazwa „blue button”). Stosując tą możliwość, strony transakcji dobrowolnie zgadzałyby się na zawarcie umowy na zasadach europejskiego prawa kontraktowego, a tym samym podlegałyby jurysdykcji tych właśnie przepisów przy rozstrzyganiu ewentualnych sporów. Niebieski guzik nie wyklucza stosowania przepisów krajowych, jest rozwiązaniem opcjonalnym.
 
Z badań Komisji Europejskiej wynika, że aż 70 procent przedsiębiorstw wykorzystujących Internet do zwierania transakcji kupna lub sprzedaży deklaruje, że będzie chciało skorzystać z europejskiego prawa kontraktowego. Ponadto 44 procent konsumentów rezygnuje z transakcji trans granicznej online, ponieważ obawia się konsekwencji nieznajomości reguł prawnych innego państwa. Komisja szacuje, że gospodarka europejska traci na tym rocznie do 26 miliardów euro.
 
·         11 października 2011 Porozumienie w sprawie krótkiej sprzedaży
18 października prezydencja wraz z Parlamentem Europejskim oraz Komisją Europejską wstępnie uzgodniła tekst rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży.
 
Wynik negocjacji jest bardzo wyważony i uwzględnia zgłaszane dotychczas obawy, jak i cele instytucji uczestniczących w procesie negocjacyjnym. Po przyjęciu tzw. „sześciopaku” oraz osiągnięciu porozumienia w Radzie Unii Europejskiej w zakresie rozporządzenia w sprawie pozagiełdowych instrumentów pochodnych, partnerów centralnych oraz repozytoriów transakcji (EMIR Regulation) osiągnięte w dniu 18 października 2011 roku porozumienie jest kolejnym dowodem na to, iż instytucje europejskie są w stanie ze sobą współpracować w celu wypracowania nowych zasad służących wzmocnieniu stabilności rynków finansowych.
 
Uzgodniony projekt rozporządzenia umożliwia przyjęcie wspólnych ram prawnych dotyczących transakcji krótkiej sprzedaży. Dotychczas środki podejmowane przez poszczególne państwa członkowskie różniły się między sobą, co przyczyniło się do przyjęcia niejednolitych rozwiązań prawnych. W efekcie doprowadziło to do ograniczenia skuteczności przyjętych przez państwa członkowskie środków, w szczególności poprzez powstanie możliwości stosowania arbitrażu regulacyjnego. Dlatego też głównym celem tej regulacji jest przeciwdziałanie obecnej sytuacji poprzez stworzenie wspólnych ram prawnych na terytorium całej Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia wprowadza wspólne dla wszystkich państw członkowskich wymogi dotyczące przejrzystości zawieranych transakcji krótkiej sprzedaży. Przede wszystkim zharmonizowane zostały uprawnienia w zakresie działań podejmowanych w sytuacjach nadzwyczajnych, stanowiących poważne zagrożenie dla stabilności finansowej.
Na początku prowadzonych negocjacji, stanowiska poszczególnych instytucji odnośnie zakazu niepokrytych transakcji swapów ryzyka kredytowego (uncovered CDS transaction) różniły się znacząco między sobą. Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska były przeciwne nakładaniu ograniczeń na tego typu transakcje. Natomiast Parlament Europejski opowiadał się za zakazaniem tego typu transakcji. Dzisiejsze porozumienie jest wyrazem kompromisu pomiędzy wszystkimi instytucjami uczestniczącymi w procesie negocjacyjnym.
·         22 października 2011 Porozumienie w sprawie tymczasowego podniesienia progu dofinansowania funduszy strukturalnych
Prezydencji udało się osiągnąć porozumienie w Radzie w sprawie tymczasowego podniesienia dofinansowania obecnie realizowanych programów w ramach polityki spójności.
Porozumienie dotyczy wszystkich państw członkowskich, które korzystają obecnie, lub korzystały z mechanizmów wsparcia finansowego w związku z obecnym kryzysem i które mają w związku z tym problemy z zapewnieniem kontynuacji realizacji projektów.
 
Przygotowana przez polską prezydencję kompromisowa propozycja, zaakceptowana dzisiaj przez państwa członkowskie, ogranicza efekt budżetowy, ale jednocześnie zapewnia, że wszystkie kraje potrzebujące mechanizmu otrzymają potrzebne wsparcie.
 
Po wejściu w życie rozporządzenia o podwyższenie stopy będą mogły się zwrócić Grecja, Irlandia, Łotwa, Portugalia, Rumunia i Węgry, ale mechanizm będzie otwarty także na inne kraje, jeśli zostaną w przyszłości (do 2013r.) objęte mechanizmem wsparcia.
 
Zgodnie z kompromisową propozycją polskiej prezydencji poziom dofinansowania w okresie, w którym kraje objęte są mechanizmem wsparcia, może wzrosnąć nawet do 95%. Nie oznacza to zwiększenia kwoty alokacji dla danego kraju, ale pozwala zmniejszyć nawet trzykrotnie kwotę środków krajowych, które potrzebne są na sfinansowanie projektów. Dofinansowanie będzie mogło być przeznaczone wyłącznie na projekty realizowane w ramach polityki spójności. Dzięki retroaktywnemu zastosowaniu od roku 2010 r., zaraz po wejściu w życie możliwy będzie zastrzyk finansowy, a przyszłe korzyści związane z mechanizmem zależeć będą od postępów w realizacji programów.
 
·         2-4 października 2011Forum Jednolitego Rynku w Krakowie.
Konferencja i przyjęcie deklaracji 3 października 2011 r. w Krakowie odbyło się spotkanie przedstawicieli unijnej administracji i biznesu. Forum Jednolitego Rynku zakończyło się przekazaniem Deklaracji Krakowskiej Radzie UE, Parlamentowi i Komisji Europejskiej. Zidentyfikowaliśmy 20 najdotkliwszych dla przedsiębiorców i pracowników barier regulacyjnych, które utrudniają funkcjonowanie na jednolitym rynku. W najbliższym czasie chcemy je wyeliminować – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak podczas Forum Jednolitego Rynku.
Trzydniowa konferencja zakończyła się podpisaniem Deklaracji Krakowskiej zobowiązującej KE, PE oraz państwa członkowskie do podejmowania dalszych wysiłków na rzecz promowania i wykorzystywania Jednolitego Rynku jako motoru wzrostu gospodarczego.
Uczestnicy Forum Jednolitego Rynku zwrócili uwagę m.in. na potrzebę większej mobilności usług i osób. W ich opinii firmy powinny móc prowadzić działalność gospodarczą w innym państwie członkowskim.
 
Podkreślali też potrzebę zapewnienia właściwego poziomu ochrony pracowników delegowanych do innego kraju. Zdaniem uczestników Europejska Karta Pracy powinna ułatwić uznawanie kwalifikacji zawodowych za granicą i dać profesjonalistom większą swobodę oraz pogłębić zaufanie między państwami.
 
Konsumenci i przedsiębiorcy ocenili również, że e-handel musi być bardziej bezpieczny i przewidywalny. Użytkownicy jednolitego rynku wnioskowali, aby angażować obywateli w tworzenie Single Market poprzez zapewnianie dostępu do informacji, zachęcanie do dialogu i komunikację ze społeczeństwem. Pomoże to biznesowi i obywatelom egzekwować swoje prawa i przestrzegać obowiązków.
 
Forum Jednolitego Rynku to pierwsze tego typu wydarzenie zorganizowane razem przez świat europejskiego biznesu, obywateli, organizacje pozarządowe, parlamenty narodowe instytucje europejskie i władze publiczne na różnych poziomach (centralne, regionalne, lokalne).
 
·         22 października 2011 Kompromis w sprawie zewnętrznej reprezentacji Unii
Polska prezydencja zdołała rozwiązać długotrwały spór o to, w jaki sposób Unia Europejska jest reprezentowana w organizacjach międzynarodowych.Polskiej prezydencji udało się doprowadzić do porozumienia w gronie państw członkowskich, Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w sprawie sposobu wygłaszania przez UE oświadczeń w organizacjach międzynarodowych. Dotychczasowy brak porozumienia w tej sprawie osłabiał pozycję Unii w stosunku do partnerów zewnętrznych, uniemożliwiając mówienie „jednym głosem” na forum organizacji międzynarodowych np. w ONZ czy OBWE.
Po intensywnych negocjacjach prowadzonych pod przewodnictwem polskiej prezydencji, wypracowane zostały ogólne zasady przygotowywania przez UE stanowisk i oświadczeń w organizacjach międzynarodowych. To porozumienie – potwierdzone na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych - precyzuje, w jakich przypadkach Unia zastosuje formułę „z upoważnienia UE” a w jakich „z upoważnienia UE i państw członkowskich” oraz ustala procedurę rozwiązywania ewentualnych sporów w tej sprawie.
 
·         20 października 2011 Porozumienie w sprawie tzw. tabel korelacyjnych
Dzięki staraniom polskiej prezydencji, udało się doprowadzić do porozumienia w sprawie tzw. tabel korelacyjnych (lub „tabel zbieżności”) – specjalnych dokumentów, które opisują w jaki sposób przepisy prawa UE są wdrażane w państwach członkowskich.
Wypracowany kompromis między Parlamentem Europejskim i Radą został zaakceptowany na forum komitetu ambasadorów COREPER. 20 października kompromis w sprawie tabel korelacyjnych został potwierdzony przez Parlament Europejski (na Konferencji Przewodniczących).
 
Wypracowany kompromis pozwoli „odblokować” prace w Parlamencie Europejskim i Radzie nad dwoma projektami dyrektyw i doprowadzić do ich przyjęcia jeszcze w czasie polskiej prezydencji. Na mocy porozumienia, tabele korelacyjne będą syntetycznie zestawiać poszczególne przepisy dyrektyw przyjmowanych na poziomie UE oraz odpowiadające im przepisy prawa krajowego w poszczególnych państwach członkowskich.
Tabele korelacyjne pokażą, w jaki sposób państwa członkowskie dokonują transpozycji prawa unijnego. Sporządzanie tego typu dokumentów będzie służyć większej przejrzystości procesu decyzyjnego oraz skuteczności kontroli stosowania prawa UE, bez nakładania na państwa członkowskie nadmiernych obciążeń administracyjnych.
 
Zgodnie z przyjętym porozumieniem nowe zasady dotyczące sporządzania „tabel korelacyjnych” będą obowiązywać od 1 listopada br.
 
·         27 października 2011 Przyjęcie przez Parlament Europejski dyrektywy o zwalczaniu seksualnego wykorzystywania dzieci.
Przyjęcie dokumentu było możliwe dzięki kompromisowi w sprawie tzw. tabel korelacyjnych. Dyrektywa wprowadza rozwiązania, które przyczynią się do wzmocnienia ochrony małoletnich poprzez objęcie ściganiem nowych czynów uwzględniających zastosowanie nowoczesnych technologii. Celem dyrektywy jest ustanowienie norm minimalnych w odniesieniu do definicji przestępstw i sankcji w zakresie seksualnego wykorzystywania dzieci, jak również wprowadzenia wspólnych przepisów wzmacniających prewencję i ochronę ofiar przestępstw. Dyrektywa przewiduje m.in. wprowadzenie – na wzór polski – jako standardu przesłuchań z udziałem małoletnich tzw. przyjaznych pokojów przesłuchań. Dokument określa minimalne kary za około 20 przestępstw związanych z seksualnym wykorzystywaniem dzieci - o wiele więcej niż przewidują dotychczasowe unijne akty prawne.
 
·         20 października 2011 Przyjęcie deklaracji w sprawie lepszego wykorzystania widma radiowego
Widmo radiowe jest kluczowym zasobem dla wielu podstawowych usług w społeczeństwie, m.in. łączności mobilnej i satelitarnej, nadawania programów radiowych i telewizyjnych, transportu, radiolokalizacji. Widmo częstotliwości radiowych jest zasobem ograniczonym i podlega regulacji. Deklarację na konferencji „Perspektywy rozwoju rynku łączności elektronicznej w UE” przyjęło kilkadziesiąt państw, w tym państwa członkowskie UE, Czarnogóra, Macedonia, Norwegia, Rosja, Szwajcaria, Serbia i Ukraina.
Głównym tematem spotkania były zagadnienia rozwoju usług elektronicznych w kontekście budowy sieci nowej generacji oraz koordynacji, harmonizacji oraz efektywnego wykorzystania widma radiowego. Tematyka konferencji obejmowała także prezentację najlepszych modeli biznesowych oraz sposobów finansowania budowy sieci nowej generacji, jak również tworzenia sprzyjającego środowiska regulacyjnego dla inwestycji w sieci telekomunikacyjne nowej generacji.

Copyright © 2021 Wir Poznań | Wszelkie prawa zastrzeżone.