Data publikacji: 29.09.2009
Rozpoczęła się nowa unijna kampania na rzecz zdrowego odżywiania dzieci w wieku szkolnym - "Smakowita mieszanka".
Trzy objazdowe przedstawienia pod dźwięcznym hasłem „jedz, pij i ruszaj się!” ruszyły w trasę, która przebiega przez siedem państw europejskich, dając dzieciom okazję, by uczestniczyć w grach i innych formach aktywności, które mają nie tylko bawić, ale i uczyć. Komisja Europejska uruchamia przy tym interaktywną stronę internetową z konkursami i innymi imprezami, podporządkowanymi jednemu zasadniczemu celowi – kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Dla wzmocnienia efektu, do współpracy zaproszono znakomitą belgijską tenisistkę Justine Henin i ośmioletniego pływaka, zdobywcę rekordu Guinnesa, Rosolino Cannio.
„Wystarczy się rozejrzeć, by dostrzec nagminny problem nadwagi wśród dzieci i młodzieży. Wniosek jest jasny: trzeba natychmiast coś z tym zrobić” – alarmuje Mariann Fischer Boel, piastująca stanowisko komisarza ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. „Akcje takie jak Owoce w szkole czy Mleko w szkole to już pewien postęp we właściwym kierunku, a kampania zdrowego żywienia niesie do wszystkich szkół przesłanie, że dobrze jest mieć kondycję.”
Z kolei Androulla Vassiliou – komisarz UE ds. zdrowia – dodała: „Kampania zdrowego żywienia wpisuje się w szersze starania na rzecz zwalczania otyłości wśród dzieci w ramach unijnej strategii odżywiania, aktywności fizycznej i zdrowia. Polityka unijna powinna wnosić stały wkład w starania o umocnianie i wspieranie zdrowego otoczenia dla wszystkich obywateli.”
Kontekst
Kampania na rzecz zdrowego odżywiania finansowana w całości z budżetu rolnego UE, będzie działała równolegle do unijnych programów „Owoce w szkole” i „Mleko w szkole"- stanowiących ważne inicjatywy na rzecz bardziej zrównoważonej diety oraz zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci.
Kampania na rzecz zdrowego odżywiania niesie prosto do szkół przesłanie: Jedz, pij, i ruszaj się! Przez osiem tygodni przedstawienie będzie przemierzało Belgię, Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Estonię, Litwę i Polskę. Przedstawienie objazdowe ma odwiedzać po dwie szkoły dziennie – w sumie powinno zatem dotrzeć do około 18 tysięcy uczniów w 180 szkołach. Nadrzędne przesłanie kampanii brzmi: Odżywiaj się zdrowo, bo fajnie jest być w formie.
Równolegle do przedstawienia objazdowego na unijnej stronie internetowej poświęconej kampanii „Smakowita mieszanka” trwa ośmiotygodniowa, interaktywna gra polegająca na poszukiwaniu skarbu. Wszystkie dzieci w wieku od 8 do 15 lat mogą w niej konkurować o nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego.
Z niedawnego sondażu Eurobarometru wynika, że trzy czwarte respondentów „całkowicie zgadza się” z przekonaniem, dzieci z nadwagą jest dziś więcej niż pięć lat temu. Faktycznie, w skali całej UE na nadwagę cierpi około 22 milionów dzieci, z czego 5 milionów dotkniętych jest otyłością.
Źródła bliższych informacji na ten temat:
Kampania „smakowita mieszanka” – strona internetowa:
ec.europa.eu/tasty-bunch
Aktualne materiały prasowe są opublikowane na
http://ec.europa.eu/tasty-bunch/press-corner