Data publikacji: 28.06.2021
Jutro wejdą w życie nowe przepisy dotyczące podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do zakupów przez internet. Jest to część działań mających na celu zapewnienie wszystkim przedsiębiorstwom bardziej wyrównanych warunków działania, uproszczenie transgranicznego handlu elektronicznego oraz zapewnienie unijnym klientom większej przejrzystości w zakresie ustalania cen i oferowanych produktów.
Ostatnia aktualizacja unijnego systemu VAT miała miejsce w 1993 r. System nie nadąża za rozwojem transgranicznego handlu elektronicznego, który w ostatnich latach spowodował transformację sektora sprzedaży detalicznej. Pandemia koronawirusa przyspieszyła ten proces i jeszcze bardziej unaoczniła potrzebę reformy, która zagwarantuje, że podatek VAT należny od sprzedaży przez internet jest pobierany w kraju konsumenta. Nowe przepisy uproszczą również życie zarówno kupującym, jak przedsiębiorcom.
Nowe przepisy regulują prawa i obowiązki sprzedawców internetowych i platform handlowych zarówno z UE, jak i spoza UE, operatorów pocztowych i kurierów, organów celnych i podatkowych, a także i konsumentów.
Co się zmieni?
Od dnia 1 lipca 2021 r. wprowadzone zostaną pewne zmiany w sposobie pobierania podatku VAT od sprzedaży przez internet, niezależnie od tego, czy konsumenci kupują od przedsiębiorców z UE czy spoza UE.
Zamiast wypełniać skomplikowane procedury w innych krajach, przedsiębiorcy mogą zarejestrować się we własnym państwie członkowskim i we własnym języku. Po zarejestrowaniu się internetowy sprzedawca detaliczny może zgłosić i zapłacić VAT w punkcie kompleksowej obsługi w odniesieniu do całej sprzedaży w UE za pomocą kwartalnej deklaracji. Punkt kompleksowej obsługi zajmie się przekazaniem podatku VAT do właściwego państwa członkowskiego.
Już teraz wiele przedsiębiorstw spoza UE rejestruje się w punkcie kompleksowej obsługi importu, w tym największe światowe internetowe platformy handlowe.
Kontekst
Obecne przepisy UE dotyczące VAT po raz ostatni zostały zaktualizowane w 1993 r. – na długo przed epoką cyfrową, i nie są dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw, konsumentów i administracji w epoce transgranicznych zakupów przez internet. W międzyczasie boom zakupów internetowych spowodował transformację sektora handlu detalicznego na całym świecie, a w czasie pandemii proces ten jeszcze bardziej przyspieszył.
Chociaż nowe przepisy w znacznym stopniu zmieniają sposób, w jaki unijne przedsiębiorstwa internetowe zaspokajają swoje potrzeby w zakresie VAT, przyniosą one niespotykane korzyści, jeśli chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, ograniczenie oszustw i podniesienie poziomu zadowolenia klientów.
Podobny mały punkt kompleksowej obsługi dla VAT funkcjonuje już z powodzeniem od 2015 r. w odniesieniu do transgranicznej sprzedaży usług elektronicznych. Jego rozszerzenie na internetową sprzedaż towarów przyniesie jeszcze większe korzyści sprzedawcom internetowym i konsumentom w UE. Podobne reformy zostały wprowadzone i dobrze funkcjonują w innych jurysdykcjach, takich jak Norwegia, Australia i Nowa Zelandia.
Więcej informacji
Szczegółowe informacje, w tym porady i zestawienia informacyjne dla przedsiębiorstw i konsumentów, są dostępne na naszej specjalnej stronie internetowej.
Podatek VAT: nowe przepisy dotyczące handlu elektronicznego w UE Pobierz (38.613 kB - PDF)