Data publikacji: 15.04.2013
Nowe przepisy umożliwią wyposażanie pojazdów ciężarowych w kabiny o zaokrąglonym kształcie i stosowanie aerodynamicznych klap z tyłu przyczepy. Środki te w znaczący sposób poprawią aerodynamikę pojazdów, umożliwiając poczynienie oszczędności paliwa o wartości 5 tys. euro rocznie w przypadku typowego pojazdu ciężarowego pokonującego w ciągu roku 100 tys. km. Będzie to oznaczać równoczesne zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 7-10 proc. (czyli 7,8 t CO2 w przypadku tego samego samochodu ciężarowego pokonującego 100 tys. km). Jednocześnie pole widzenia kierowcy zostanie poszerzone, co każdego roku przyczyni się do uratowania życia 300-500 użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki, takich jak piesi i rowerzyści.
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, powiedział: „Cegła to najmniej aerodynamiczny kształt, jaki sobie można wyobrazić, dlatego musimy ulepszyć kształt pojazdów ciężarowych jeżdżących po na naszych drogach.Dzięki tym zmianom transport drogowy będzie bardziej przyjazny środowisku i bezpieczniejszy.Zmiany te przyczynią się również do zmniejszenia ponoszonych przez przewoźników kosztów paliwa i dadzą europejskim producentom przewagę w pracach nad przeznaczonymi na światowe rynki ciężarówkami przyszłości, które będą bardziej przyjazne dla środowiska”.
Przepisy wprowadzające specyfikacje dla pojazdów ciężarowych pochodzą z 1996 r. (dyrektywa 96/53/EC). Konieczna jest teraz ich aktualizacja w celu uwzględnienia postępu technicznego.
Główne korzyści wynikające z nowych przepisów są następujące:
http://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/statistics/index_en.htm
W czerwcu 2012 r. wiceprzewodniczący Kallas przedstawił wytyczne na temat warunków, na jakich dłuższe pojazdy ciężarowe mogą przekraczać granice. Głównym celem wydania tych wytycznych było podkreślenie, że korzystanie z dłuższych pojazdów jest kwestią do rozstrzygnięcia przez poszczególne państwa członkowskie, zgodnie z zasadą pomocniczości, ze względu na różnorodne warunki lokalne. Żadne państwo członkowskie nie jest zobowiązane do wydania zezwolenia na korzystanie z dłuższych pojazdów, jeżeli nie uzna tego za stosowne. Jednakże w wytycznych stwierdzono, że używanie dłuższych pojazdów może zostać zatwierdzone przez sąsiadujące państwa członkowskie, o ile jest to ograniczone do transportu wyłącznie między tymi dwoma państwami członkowskimi, które już na to zezwoliły, i o ile nie ma to większego wpływu na konkurencję międzynarodową. Wytyczne te są obecnie włączone do zmienionej dyrektywy.
Kolejne działania
Przedstawiony wniosek, zanim stanie się prawem, musi zostać zatwierdzony przez Parlament Europejski oraz państwa członkowskie. Można się spodziewać, że nowe pojazdy ciężarowe pojawią się na drogach w latach 2018-2020.
Dodatkowe informacje:
http://ec.europa.eu/transport/modes/road/weights-and-dimensions_en.htm
Obowiązująca dyrektywa 96/53/EC