Data publikacji: 13.11.2020
Komisja Europejska uruchomiła dziś nowy program na rzecz konsumentów, aby umożliwić europejskim konsumentom odgrywanie aktywnej roli w transformacji ekologicznej i cyfrowej. Program ten dotyczy również sposobów zwiększenia ochrony i odporności konsumentów w trakcie i po zakończeniu pandemii COVID-19, która przyniosła z sobą wiele poważnych wyzwań mających wpływ na codzienne życie konsumentów.
Konkretniej rzecz ujmując, w programie przedstawiono priorytety i kluczowe działania, które wraz z państwami członkowskimi należy podjąć na szczeblu europejskim i krajowym w ciągu najbliższych 5 lat. Będą one obejmowały m.in. nowy wniosek ustawodawczy mający na celu zapewnienie konsumentom lepszych informacji na temat zrównoważonego rozwoju, dostosowanie obowiązujących przepisów do transformacji cyfrowej, a także plan działania dotyczący bezpieczeństwa produktów z Chinami.
Wiceprzewodnicząca ds. wartości i przejrzystości, Věra Jourová, powiedziała: „Chcemy wzmocnić pozycję konsumentów, aby mogli oni wnieść swój wkład w transformację ekologiczną i cyfrową. Jednocześnie musimy zadbać o to, by nasze przepisy chroniące prawa konsumentów nadążały za obecnymi realiami cyfrowymi, w szczególności dzięki energicznemu egzekwowaniu przepisów i większej odpowiedzialności platform internetowych."
Komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości i konsumentów, Didier Reynders, stwierdził: „Europejscy konsumenci znajdują się w centrum globalnych zmian. Ich zachowanie może mieć w kontekście tych zmian duże znaczenie. Konsumenci muszą mieć możliwość podejmowania decyzji pod kątem zrównoważoności i muszą mieć pewność, że ich prawa będą chronione w każdych okolicznościach. Nowy program wprowadza środki, które promują sprawiedliwe cyfrowe i ekologiczne społeczeństwo i uwzględniają to, że zachowania konsumentów przekraczają granice poszczególnych państw członkowskich."
Prawa konsumentów w dobie kryzysu związanego z COVID-19
Czy to oszustwa internetowe, czy też anulowanie usług turystycznych – pandemia COVID-19 ma skutki dla wielu obszarów życia konsumentów. Komisja będzie kontynuowała walkę z oszustwami wobec konsumentów we współpracy z siecią współpracy w dziedzinie ochrony konsumenta oraz w dialogu z platformami i wszystkimi właściwymi podmiotami. Ponadto Komisja będzie nadal dbała o ochronę praw podróżnych i pasażerów w UE w przypadku odwołania podróży. Komisja przeanalizuje długoterminowy wpływ COVID-19 na wzorce konsumpcji obywateli UE, co posłuży za podstawę przyszłych inicjatyw politycznych.
Wzmocnienie pozycji konsumentów i zapewnienie lepszej ochrony
W nowym programie na rzecz konsumentów przedstawiono wizję polityki konsumenckiej UE na lata 2020–2025, która skupia się na pięciu kluczowych obszarach priorytetowych:
Dalsze działania
Komisja przedstawi inicjatywy zapowiedziane w programie i oczekuje na szeroko zakrojony dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na temat priorytetów i działań oraz metod współpracy służących wspólnemu propagowaniu ochrony konsumentów w nadchodzących latach.
Kontekst
UE posiada solidne ramy ochrony konsumentów wypracowane na przestrzeni wielu lat, a ostatnio wzmocnione dzięki szeregowi inicjatyw ustawodawczych, z których konsumenci w UE będą korzystać w nadchodzących latach, w tym w ramach nowego ładu dla konsumentów z 2018 r.
Nowy program na rzecz konsumentów opiera się na programie na rzecz konsumentów z 2012 r. i jest wynikiem intensywnych przygotowań i dyskusji z zainteresowanymi stronami. W czerwcu 2020 r. Komisja rozpoczęła ogólnounijne otwarte konsultacje publiczne na temat nowej europejskiej polityki konsumenckiej na kolejny okres. Konsultacje publiczne dostarczyły cennego wkładu w opracowanie nowego programu na rzecz konsumentów i wykazały ogólne poparcie dla jego głównych priorytetów, w tym dla potrzeby reagowania na pandemię COVID-19. Program ten stanowi uzupełnienie innych inicjatyw Komisji, takich jak Zielony Ład i plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, a także zapewni uwzględnienie priorytetów konsumenckich przy wdrażaniu wieloletnich ram finansowych.
Więcej informacji:
Nowy program na rzecz konsumentów: poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy
Nowy program na rzecz konsumentów – zestawienie informacji
Strategia na rzecz konsumentów
Nowy program na rzecz konsumentów: Pobierz (57.737 kB - PDF)